2022-11-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jaså. Nutid? Men i nutid hör ju området till Ukraina. Inte något av de länder som påstås vara på Rysslands sida i konflikten tycker att folkviljan ska ha betydelse för att fastställa en nationstillhörighet. Taiwan typexempel där Kina aldrig kommer godta en omröstning för självständighet. Turkiet bombar just nu i Syrien för att kurderna inte ska kunna bilda en stat på bl a turkisk mark. Indiens reaktion om Kashmir vill gå upp i Pakistan kan nog även du lista ut.

Det är klart att östra och västra Ukraina har olika historia. Den västra delen, bland annat Galizien tillhörde ju Österrike fram till 1918, medan den östra delen ingick i Tsarryssland. Stora delar av dagens västra Ukraina var polska områden fram till 1945 polska områden
Innan österrike-ungern tillhörde det mesta dessutom Litauen och ännu längre tillbaka var det skyter som innehade områdena, tatarerna var väl iofs mer hemmahörande i donbasregionen medan Litauerna fanns på västra sidan
Senast redigerad av chamdar 2022-11-22 kl. 00:31.
Citera
2022-11-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fällan bestod i att USA/Nato och EU vid ett eventuellt angrepp skulle backa upp Ukraina med vapen. Putin utgick från att omvärlden skulle lämna Ukraina åt sitt öde, och mer eller mindre acceptera rysk överhöghet över området. Den andra delen av fällan var omvärldens sanktioner, som avser att beröva Ryssland inkomsterna från olja och gas likväl som från utländska investeringar. Hur många utländska intressen har lämnat Ryssland? IKEA, McDonalds, ....?
Ett militärt och ekonomiskt försvagat Ryssland blir ett lätt byte för deras fiender.
och den mentalt efterblivne barnamördaren v.puttin gick i fällan med hull och hår menar du? Nu är det bara Ryssland som hotat och invaderat grannländer i närområdet de senaste 15 åren, men det klart att kineserna kanske ser sig om i det "norra resursområdet". Det är ju fritt fram att invadera och hålla fejkade folkomröstningar enligt slapptasken puttler, så kineserna tar honom kanske på orden. Annars finns nog inget större intresse att gnaga de sista resterna av det svekfulla kadavret puttler-ryssland.
Citera
2022-11-22, 00:32
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Mötte en ryss på CS precis som var så jävla hjärntvättad. Allt jag skrev om kriget i Ukraina sa han var fake news. Han sa att jag borde söka efter riktiga källor xD

Inte den första hjärntvättade ryssen i det spelet.

Spelade CS dagligen fram till juni, tog upp och kritiserade "kriget" varje runda, det triggade ryssjävlarna något kopiöst.
Man blev kallad både det ena och det andra och sk "teamkills" blev vardagsmat för en.

Jag gav som sagt upp i juni.

Men jag rekommenderar verkligen folk som tror ryssar är mot invasionen att spela CS och starta chat med ryssar i lobbyn.....
Citera
2022-11-22, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, krig är krig oavsett om den psykotiske dvärgen i kreml kallar det "militär specialoperation" eller "defensiv fredsbevarande försvarsinvasion" eller vad hen nu kan hitta på. Hen för anfallskrig mot ett fredligt grannland och är i full färd med att slakta landets befolkning. Varför försöker du förminska/förneka fakta?
Enligt en ryss är det antagligen bara krig om de blir anfallna, de "fredliga" ryssarna skulle ju aldrig starta ett krig...
Citera
2022-11-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Så här: Jag bodde nära en flyktingförläggning 2015 och jag bor nära en flyktingförläggning nu sedan i våras.

Kan säga så här: I media och officiellt så framställs de boende på förläggningen bättre nu än MENA-folket. Dessa ukrainare tillåts beklaga sig mycket mer i media och framställs mycket mer som osyldiga offer.

Men jag kan även säga så här: Kontrasten mellan hur de framställs i media och bemöts officiellt är nu mycket större med hur de beter sig i verkligheten. Det händer på sätt och vis värre saker nu, dessa känns som en ännu större kontrast.

Sedan kan du dra dina löjliga rasistiska liknelser vart fan du vill. Jag har fötterna på jorden och har inga rasistiska glasögon på mig.

För övrigt: I går hörde jag av ett ryskt-rysstroll att Ukraina hade västerländska legosoldater vid truppnamn Mozart och satt in dem vid Bakhmut. Jag trodde på allvar att det är för löjligt för att vara sant. Jag trodde verkligen inte.

Det verkar dock sant: https://en.wikipedia.org/wiki/Mozart_Group

Vad tycker svenska rasister/nazister om ett sådant namn som svar på Wagner. :-)

Jag för min del som tidigare i livet faktiskt lyssnat ganska mycket på klassisk musik förknippar Mozart med innehållslösa och trallvänliga truddelutter och honom med bajs. Tror ni gör det med. :-)
Har väl inga direkta problem med att frivilliga hjälper Ukrainska armén med träning, varför skulle jag ha det. Och du får gärna kalla mig vilka öknamn du vill, lägger inget större värde vid dina åsikter
Citera
2022-11-22, 00:58
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
och den mentalt efterblivne barnamördaren v.puttin gick i fällan med hull och hår menar du? Nu är det bara Ryssland som hotat och invaderat grannländer i närområdet de senaste 15 åren, men det klart att kineserna kanske ser sig om i det "norra resursområdet". Det är ju fritt fram att invadera och hålla fejkade folkomröstningar enligt slapptasken puttler, så kineserna tar honom kanske på orden. Annars finns nog inget större intresse att gnaga de sista resterna av det svekfulla kadavret puttler-ryssland.

Ryssarna är inte så smarta. Glöm inte hur Hitler lurade Stalin, som i det sista vägrade tro på att tyskarna invaderade.
Citera
2022-11-22, 00:59
Medlem
raskenss avatar
Fyra ryska tortyranläggningar har hittats i Cherson.

https://twitter.com/With__Ukraine/status/1594772658876518406?t=Am26liKPf9hM69J4YC5u1w&s=19
Citera
2022-11-22, 01:00
Medlem
Snapcounts avatar
Även om Ukraina har överlevt som nation, och att krigslyckan vid fronten förefaller ha vänt.., så är prövningarna stora för dess civilbefolkning :

Ukrainians likely to live with blackouts until end of March, energy provider says
Ukrainians will likely live with blackouts at least until the end of March, the head of a major energy provider has said, as the government started free evacuations for people in Kherson to other regions.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-nato-poland-missile-article-4-article-5-putin-12541713

Mer luftförsvar kommer att behövas. Man är på god väg att "fixa" detta.., men man är inte riktigt än där.., hoppas väst ställer upp. Speciellt syltryggarna Tyskland. Det är närmast att kräkas över Tyskarnas svaga svar. Frankrike börjar svara.., Italien likaså..., men Tyskarna..
Citera
2022-11-22, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det märks att du inte har läst 1984.

Låt säga att boken handlar om diktatur, ungefär som i landet öster om Finland.
Djurfarmen av Orwell är ännu bättre
Citera
2022-11-22, 01:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast även Zelensky blev varnad men han trodde in i det sista att det inte skulle ske.

Jo han var pyssling med Achmed i orten och klanledaren hade ju lovat att det inte skulle bli något rån.
Citera
2022-11-22, 01:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Sanktionerna har inte varit helt 100, så är det ju. En del stater som egentligen deltar har tom. gjort det halvhjärtat.

Det du skriver i sista stycket är ändå mest intressant, tycker jag. Trodde länge att det skulle avgöras i vinter, nu när det skulle visa sig om EU är enat eller om vissa viktiga länder vacklar i sitt stöd. Det verkar dock ha ordnat upp sig någorlunda. Ryssland har också försökt visa upp någon sorts goodwill stundtals — det är inte lika konfrontativt brutalt som tidigare i år. Grejen är trots det att jag har svårt att se att Ryssland genuint skulle söka en förhandlingslösning på kriget, i detta skede. Och Ukraina skulle inte heller nappa. De trevare man gör syftar nog till att besvära motparten.

Som jag skrev tidigare har ingen av parterna ställt några krav som den andra kan acceptera. Än så länge. Det blir inte lättare ju längre tiden går, och det har väl Putin sagt själv. Min uppfattning är att både Kiev och Moskva vill besegra motståndaren. Då måste kriget avgöras på slagfältet.

Ryssland vill inte ha fredsförhandlingar, de vill ha eld upphör, vapenstillestånd. Ukraina ställer till extrem skada med ryska logistiken, luftvärnet, alla ledningscentraler och kommunikationer. Nu skjuter sönder järnvägarna in i Donbas också, som Ryssland använt sedan 2014. Ryssland har helt enkelt tappat kontrollen. De kan inte inta en defensiv position för Ukraina kommer fortsätta att döda ryska soldater och underhållet med sitt artilleri. Därför måste Ryssland få till ett eldupphör.
Citera
2022-11-22, 04:01
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fyra ryska tortyranläggningar har hittats i Cherson.

https://twitter.com/With__Ukraine/status/1594772658876518406?t=Am26liKPf9hM69J4YC5u1w&s=19

Det är fullkomligt vidrigt. Ryssarnas sadism har inga gränser, ingenting av vad vi kallar för civiliserad humanism. Det existerar inte. De som har blivit torterade gör sina röster hörda:

https://mobile.twitter.com/Gerashchenko_en/status/1594786224375357440
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in