Citat:
Ursprungligen postat av
Raven666
Där har du fel. Vårterminen 2022 fanns det 16,5 % obehöriga lärare på Sveriges skolor. De obehöriga får emellertid bara visstidsanställningar på termins- eller läsårsbasis. Tidigare kunde kommunerna ge obehöriga lärare något som kallades lokal behörighet. Då fick de också tills vidareanställningar men det ska inte få förekomma längre.
Om JJ hade utfört sitt arbete på ett mindre bra sätt hade hon aldrig fått fortsätta på skolan nu under höstterminen, det är jag helt övertygad om. Där talar jag av egen erfarenhet eftersom jag varit biträdande rektor och anställt både behöriga och obehöriga lärare.
.
Det är nog olika i olika komuner och en anledning är att det är lärarbrist om outbildade tas in
Vissa komuner spar också in pengar med att ta in outbildad personal
Men visst är det konstigt att helt outbildade får jobba som lärare
Ett yrke som det är fem års högskole utbildning för
Jag tycker inte att det är ok att barn i skolan ska ha outbildad personal
Kan man verkligen kalla sig lärare och vara helt outbildad?
Jag kan inte hålla med om att det alltid är bra personal och att de därför dom får stanna kvar på skolan /jobbet
Av egen erfarenhet så vet jag att många får vara kvar trots att de inte borde få jobba med barn
Ibland har rektorer dålig koll över sin personal och tänker ekonomiskt för att få ihop det för komunens skull och för att få ha kvar sin egna anställning
I det här fallet med JJ och OM allt stämmer som flera vittnar om hur hon är som person
Och OM hon nu också är skyldig till mord
Då har nog de som anställt henne på skolan missat att se hennes personlighet och lämlighet att jobba med barn
Jag tror att även många föräldrar skulle hålla med mig