2022-11-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det ska polisanmälas, men många gör det inte pga att GM kan se BO personuppgifter i anmälan.

Mycket märkligt resonemang...

1. Hur lätt är det inte att hitta folks personuppgifter? Har du hört talats om Eniro, Hitta, Ratsit och MrKoll?

2. Vad skall GM med BO personuppgifter till när BO arbetar på boendet? GM har ju "förstahands-tillgång" till BO varje gång vederbörande arbetar? Vill GM på något sätt utsätta BO för någonting, så lär den ju göra det under BO arbetspass...inte genom att ringa eller knacka på där hemma?

3. Är man anställd i kommunen så gäller offentlighetsprincipen. Det betyder att vem som helst (läs GM) kan vända sig till kommunen och begära ut ganska mycket uppgifter om en anställd (läs BO). Så man är ju inte direkt hemlig när man är offentligt anställd.

...Så skulle BO vilja komma åt GM personuppgifter så kan den enkelt göra det, oaktat om en polisanmälan skrivits eller inte!
Citera
2022-11-21, 22:48
Medlem
Förvånad att ingen skrivit om vad lokaltidningen rapporterar idag eller har jag missat i tråden?

” Den misstänkte mördaren på vårdboendet i Enköping dömdes för brott mot knivlagen under skoltiden. Efter att ha postat en bild på sociala medier kontrollerades han när han kom till skolan och kniven upptäcktes, enligt uppgifter till EP.
Mannen gick då på en grundskola i Enköping. I parallellklassen gick den unga kvinnan som mördades på vårdboendet i förra veckan.
pojken stängdes av en tid i samband med händelsen. När pojken skulle komma tillbaka i undervisning sattes en assistent in som var med pojken under stora delar av skoldagen.”

https://eposten.se/nyheter/mord/artikel/misstankte-mordaren-domdes-for-knivbrott-i-skolan-efter-hot-i-sociala-medier-gick-i-parallellklass-m ed-unga-kvinnan/jv35g2pl
Citera
2022-11-21, 22:48
Medlem
Har det framkommit hur det gick till?
Citera
2022-11-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
”Fördelen” med en polisanmälan kan ju vara att den placerande kommunen ser att stödet den boende får inte är tillräckligt och därmed tvingas agera; antingen med förändrat boende med annat stöd eller utökat stöd.

Anmälan, rent straffrättsligt, kommer troligen inte leda till något men effekten av den på stödsidan kanske blir annorlunda.

Enligt media ska det ha förekommit en misshandel men de uppgifterna är vaga för tillfället.

Tyvärr maler rätten till rätt stöd lika långsamt som allt annat.

Är det just effekten, av att kommunen skall se att stödet den boende får inte är tillräckligt och därför måste agera, så skulle jag säga att det inte är just en polisanmälan man skall skriva - utan snarare Lex Sarah, avvikelser och/eller anmälningar till Arbetsmiljöverket.

För dels så har arbetsgivarna/kommunerna inte tillgång till något system som lagrar polisanmälningar. Dels så kan ju en polisanmälan/förundersökning läggas ned. Men framförallt så har arbetsgivarna/kommunerna ingen skyldighet att svara på eller agera på en polisanmälan. Men dom har däremot en skyldighet att göra detta när det handlar om Lex Sarah, avvikelser och anmälningar till Arbetsmiljöverket.
Citera
2022-11-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Är det just effekten, av att kommunen skall se att stödet den boende får inte är tillräckligt och därför måste agera, så skulle jag säga att det inte är just en polisanmälan man skall skriva - utan snarare Lex Sarah, avvikelser och/eller anmälningar till Arbetsmiljöverket.

För dels så har arbetsgivarna/kommunerna inte tillgång till något system som lagrar polisanmälningar. Dels så kan ju en polisanmälan/förundersökning läggas ned. Men framförallt så har arbetsgivarna/kommunerna ingen skyldighet att svara på eller agera på en polisanmälan. Men dom har däremot en skyldighet att göra detta när det handlar om Lex Sarah, avvikelser och anmälningar till Arbetsmiljöverket.
Nu är ju polisanmälan det enda som hjälper. Allt annat är jäv och egenintresse för att tjäna pengar. Det kommer du inte runt hur mycket du än försöker. Dessutom är det inte jag eller du som ska föregå en utredning utan det görs bäst av proffs. I detta fall POLISEN.
Citera
2022-11-21, 23:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Mycket märkligt resonemang...

1. Hur lätt är det inte att hitta folks personuppgifter? Har du hört talats om Eniro, Hitta, Ratsit och MrKoll?

2. Vad skall GM med BO personuppgifter till när BO arbetar på boendet? GM har ju "förstahands-tillgång" till BO varje gång vederbörande arbetar? Vill GM på något sätt utsätta BO för någonting, så lär den ju göra det under BO arbetspass...inte genom att ringa eller knacka på där hemma?

3. Är man anställd i kommunen så gäller offentlighetsprincipen. Det betyder att vem som helst (läs GM) kan vända sig till kommunen och begära ut ganska mycket uppgifter om en anställd (läs BO). Så man är ju inte direkt hemlig när man är offentligt anställd.

...Så skulle BO vilja komma åt GM personuppgifter så kan den enkelt göra det, oaktat om en polisanmälan skrivits eller inte!

1 och 2. Man brukar inte ge ut sitt efternamn på boenden där jag arbetat. Ej heller en massa privat information. Många brukar inte fortsätta arbeta på ställen där de blivit grovt misshandlade. Personen som misshandlat brukar också ofta flyttas, antingen till rättspsyk eller till ett annat boende efter en riktigt allvarlig incident. Det kanske är mer sina familjer folk vill skydda.

3. Så smarta brukar inte boende på LSS vara. Men det finns säkert undantag.
Citera
2022-11-21, 23:20
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Jag ger inte mycket för sån typ av "vårdhem, vårdboenden".
Samtliga har suspekta ägarskap av privata lycksökare som skor sig på skattepengar. Kolla bara hemsidan, byggd för att försöka ge ett "seriöst" och "transparent" intryck. Verkligheten är bolag som ägs av bolag i oändliga kedjor, en VD som inte har en aning om verksamheten eller vad som sker på stället.

Att detta ens får pågå är sorgligt... tillbaka till statliga psyksjukhus, dårhus istället.

Ingen, INGEN blir "frisk" av denna taffliga fritidsgård för idioter, trots att vårdplatserna kostar astronomiska summor. När ska politiken begripa storbluffen de utsatts för?!

Vad menar du med det? Du "ger inte mycket för sån typ av "vårdhem, vårdboenden"."? Syftar du på LSS-boenden så finns det en uppsjö av olika typer och former av boenden. Du vill även tillbaka till mentalsjukhusen verkar det som och samtidigt basunerar du ut dina kunskaper och säger att INGEN blir "frisk" av den dåliga vården på alla LSS-boenden. Det är få som blir friska från sina NPF-diagnoser men jag lovar dig, många fungerar bra på sina LSS-boenden. MÅNGA LSS-boenden fungerar och har tillräcklig personlatäthet med bra personal. Många, MÅNGA blir bättre och får ett så bra liv som möjligt vilket de förtjänar. Ingen förtjänar att sättas på mentalsjukhus som de fungerade förr men dit vill du tillbaka. Hur tänker du där? Jag tror inte dina kunskaper i frågan sträcker sig så långt, men du försöker... Verkligen. Din sista fina mening fattar jag ingenting av!
Citera
2022-11-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
1 och 2. Man brukar inte ge ut sitt efternamn på boenden där jag arbetat. Ej heller en massa privat information. Många brukar inte fortsätta arbeta på ställen där de blivit grovt misshandlade. Personen som misshandlat brukar också ofta flyttas, antingen till rättspsyk eller till ett annat boende efter en riktigt allvarlig incident. Det kanske är mer sina familjer folk vill skydda.

3. Så smarta brukar inte boende på LSS vara. Men det finns säkert undantag.

Men nu handlade ju inte detta om vad personal berättar och hur privata eller icke privata dom är. Nu handlade ju detta om att folks personuppgifter enkelt kan hittas på t ex Eniro, Hitta, Ratsit eller Mr.Koll. Arbetar man då med "yngre" eller relativt högfungerande personer så är inte detta särskilt svårt för dom att hitta. Dom lever ju i internets värld och med mobilen i handen precis som vi andra.

Nej, jag tror/hoppas inte heller att en personal arbetar kvar på ett boende där den blivit grovt misshandlad. Men nu pratade vi ju generellt om att polisanmäla våld i tjänsten. Och långt ifrån alla som utsätts för hot eller våld, i detta yrket, väljer att byta arbetsplats. Det var detta jag syftade på när jag sa att personalen (BO) ifråga då dagligen kommer att träffa denna brukaren, och att det snarare är DÄR och DÅ som risken/faran finns - och inte genom att brukaren skulle få tag på dennes personuppgifter.

Men om brukaren inte är så smart så att den vänder sig till kommunen för att få ut information/uppgifter om en anställd. Tror du då att brukaren är så smart så att den sätter sätter sig och bläddrar i ett stort förundersökningsprotokoll för att hitta ev. personuppgifter?
Senast redigerad av Haaaaag 2022-11-21 kl. 23:33.
Citera
2022-11-21, 23:37
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Men nu handlade ju inte detta om vad personal berättar och hur privata eller icke privata dom är. Nu handlade ju detta om att folks personuppgifter enkelt kan hittas på t ex Eniro, Hitta, Ratsit eller Mr.Koll. Arbetar man då med "yngre" eller relativt högfungerande personer så är inte detta särskilt svårt för dom att hitta. Dom lever ju i internets värld och med mobilen i handen precis som vi andra.

Nej, jag tror/hoppas inte heller att en personal arbetar kvar på ett boende där man grovt misshandlats. Men nu pratade vi ju generellt om att polisanmäla våld i tjänsten. Och långt ifrån alla som utsätts för hot eller våld, i detta yrket, väljer att sluta. Det var detta jag syftade på när jag sa att personalen (BO) ifråga då dagligen kommer att träffa denna brukaren, och att det snarare är DÄR och DÅ som risken/faran finns - och inte genom att brukaren skulle få tag på dennes personuppgifter.

Men om brukaren inte är så smart så att den vänder sig till kommunen för att få ut information/uppgifter om en anställd, tror du då att brukaren är så smart så att den sätter sätter sig och bläddrar i ett stort förundersökningsprotokoll för att hitta ev. personuppgifter?

Det kanske dock är svårt att hitta specifik information bara genom att söka på exempelvis "Erik, Stockholm".

Min erfarenhet är inte att personal slutar efter en allvarlig incident, vanligare är att de omplaceras för att de vill det, eller att GM flyttas. Oftast till rättspsyk inom det område jag arbetade.

Jag kan bara tala för de jag diskuterat saken med, de flesta jag känt genom åren har inte velat anmäla pga det jag skrev ovan.

De behöver inte läsa FUP, polisen har skyldighet att informera GM om vem som anmält när det gäller grova brott.
Citera
2022-11-21, 23:54
Medlem
Gruppboendet där kvinnan dödades är så nystartat att Hedvik Madsen, som är regionalt skyddsombud, inte hade hunnit åka dit och inspektera arbetsmiljön för personalen. Hon vet inte hur händelsen gick till eller vilka övriga rutiner som fanns kring den nu mordmisstänkte mannen.

Det fetade. Man kanske ska ta ett snack med verksamhetschefen innan man ger tillstånd att öppna boendet överhuvudtaget.

https://www.expressen.se/nyheter/larmar-om-hoten-pa-boenden-i-hela-landet/
Citera
2022-11-22, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Återinför mentalsjukhusen. De här människorna behöver vård av utbildad erfaren personal som aldrig arbetar ensam.

Så otroligt tragiskt att som 20-åring mördas på jobbet.

Nu hade mentalsjukhusen inte någon utbildad erfaren personal som visste vad de gjorde. Men det är sant att det behövs mer kompetens inom LSS. Mer kompetens och mer bemanning.

Har jobbat men både hög och lågfungerande inom LSS och gissar på grov IF/autism som inte förstår vad de gör eller en psyksjuk gärningsman. Tyvärr har ju socialpsykiatrin kommit in mer och mer i LSS så massa brukare som inte hör hemma i LSS sitter på de boendena med personal som jobbar helt fel med dem. Vi snackar om brukare som i många fall borde sitt på psyk.
Citera
2022-11-22, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Vem säger det, du?

Vaken natt på LSS-boende helt själv (typ 5 boende), inte alls ovanligt.

Inte ovanligt men det är ändå fel. Finns det utåtagerande brukare ska det egentligen finnas 2 på natten. Men det pågår tyvärr en kapplöpning i alla svenska kommuner om vem som snåla in mest på vård och omsorg vilket betyder underbemanning för de flesta boenden. De enda LSS-boenden som brukar ha ordentlig bemanning är dem där det är så farliga brukare att det inte går för kommunen att slingra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in