2022-11-21, 17:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousinit
Enbart Adhd går ej under LSS däremot är det vanligt med flertalet diagnoser , jag är USK och arbetar inom LSS
Asperger går under LSS.
Citera
2022-11-21, 17:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Så platsannonsen till detta livsfarliga jobb.

Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
Stödpedagog -
1-2 års erfarenhet
Utbildning
Meriterande
Eftergymnasial utbildning två år eller längre inom Socialt arbete och omsorg
Körkort
Krav
B

Hmm.. Stödpedagog 1-2 års erfarenhet. Frågan är väl om AR ens uppfyllde det?.

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/26788803

Föreståndare AT.

FAKTA: GRUPPBOENDE
En gruppbostad består av egna lägenheter för de boende samt gemensamma utrymmen som kök, matsal och vardagsrum. Vård- eller stödpersonal finns plats, ofta dygnet om.
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska säkra rättigheter för personer med omfattande och varaktiga funktionshinder, både intellektuella och andra. Boende är en del av detta och en gruppbostad inom LSS kan drivas av kommuner, vårdbolag eller stiftelser.
Det finns inga krav för att arbeta som vikarie.
Däremot om du söker en tjänst.
Denna tjej var troligtvis vikarie?
Citera
2022-11-21, 17:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hllonpaj
Håller med om att det bör anmälas men kan av egen erfarenhet säga att man ogärna anmäler en person som är lågfungerande och inte kan hantera sig själv i affekt, inte för att den som misshandlat ser att just jag har anmält.

Nu är inte de jag arbetade med så lågfungerande. Inte när det gäller intelligens i alla fall.
Citera
2022-11-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det finns inga krav för att arbeta som vikarie.
Däremot om du söker en tjänst.
Denna tjej var troligtvis vikarie?
Det är ju inte alldeles lätt att säga vilka premisser som AR var anställd. Platsannonsen avsåg heltid tillsvidare 2 st jobb.

Men hur Serigmo Care AB raggat personal innan uppstart 1 Okt vet man ju inte. Det lär ju framkomma i en polisutredning.

https://www.bildtagg.se/bild/lr78p24i82y0radqh37s2ibn
Senast redigerad av leosurvey 2022-11-21 kl. 18:07.
Citera
2022-11-21, 18:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundsvall
Han fick rättspsykiatrisk vård
Nej, han fick livstids fängelse.
Citera
2022-11-21, 18:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det är ju inte alldeles lätt att säga vilka premisser som AR var anställd. Platsannonsen avsåg heltid tillsvidare 2 st jobb.

Men hur Serigmo Care AB raggat personal innan uppstart 1 Okt vet man ju inte. Det lär ju framkomma i en polisutredning.

https://www.bildtagg.se/bild/lr78p24i82y0radqh37s2ibn
Hon behöver inte ha fått tjänst, det återstår såklart att se.
Citera
2022-11-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hllonpaj
Håller med om att det bör anmälas men kan av egen erfarenhet säga att man ogärna anmäler en person som är lågfungerande och inte kan hantera sig själv i affekt, inte för att den som misshandlat ser att just jag har anmält.

”Fördelen” med en polisanmälan kan ju vara att den placerande kommunen ser att stödet den boende får inte är tillräckligt och därmed tvingas agera; antingen med förändrat boende med annat stöd eller utökat stöd.

Anmälan, rent straffrättsligt, kommer troligen inte leda till något men effekten av den på stödsidan kanske blir annorlunda.

Enligt media ska det ha förekommit en misshandel men de uppgifterna är vaga för tillfället.

Tyvärr maler rätten till rätt stöd lika långsamt som allt annat.
Citera
2022-11-21, 19:42
Avslutad
Det är många som skrivit att det bör vara minst två anställda på plats på LSS-boende.
Jag jobbar inom LSS och kan tycka att det är slöseri med skattepengar. Det finns exempelvis många boenden med vaken natt, där de anställda har lite att göra som det är och där det inte finns några hotbilder. Och det finns många LSS - boenden i Sverige.

Däremot är det djupt tragiskt det som skett och jag hoppas att tragedin medför snabbare chefsbeslut när brukare blir utåtagerande som leder till att utöka bemanningen så fort som möjligt.

Är det förresten inte ganska tyst om mordet i media?
Citera
2022-11-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantesson56
Det är många som skrivit att det bör vara minst två anställda på plats på LSS-boende.
Jag jobbar inom LSS och kan tycka att det är slöseri med skattepengar. Det finns exempelvis många boenden med vaken natt, där de anställda har lite att göra som det är och där det inte finns några hotbilder. Och det finns många LSS - boenden i Sverige.

Däremot är det djupt tragiskt det som skett och jag hoppas att tragedin medför snabbare chefsbeslut när brukare blir utåtagerande som leder till att utöka bemanningen så fort som möjligt.

Är det förresten inte ganska tyst om mordet i media?
Vad finns det mer att skriva liksom. Han har erkännt och är häktad
Citera
2022-11-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nu är inte de jag arbetade med så lågfungerande. Inte när det gäller intelligens i alla fall.

Nej, det är ju olika såklart. Jag har främst arbetet med kombinationen utvecklingsstörning och autism. Skulle kanske inte heller anmält om det var med högfungerande just av rädsla för repressalier..
Citera
2022-11-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
”Fördelen” med en polisanmälan kan ju vara att den placerande kommunen ser att stödet den boende får inte är tillräckligt och därmed tvingas agera; antingen med förändrat boende med annat stöd eller utökat stöd.

Anmälan, rent straffrättsligt, kommer troligen inte leda till något men effekten av den på stödsidan kanske blir annorlunda.

Enligt media ska det ha förekommit en misshandel men de uppgifterna är vaga för tillfället.

Tyvärr maler rätten till rätt stöd lika långsamt som allt annat.

Ja, det har du helt rätt i. Tror man som personal måste våga sätta ner foten mer. Är så svårt när man är mitt uppe i det, man vänjer sig ju vid misshandel och hotfulla situationer. Blir vardag.
Citera
2022-11-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leps.Senk
Detta är anledningen till att det ALLTID ska finnas åtminstånde 2 personal för en vårdboende.
Men tyvärr priorterar kommunen pengar mer än människoliv.

Vem säger det, du?

Vaken natt på LSS-boende helt själv (typ 5 boende), inte alls ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in