2022-11-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur kan det inte vara samma när det är avhängigt av varandra menar du?
Priset styrs av värdet, det är vad det står där.

I detta specifika nationalekonomiska exempel, ja. Ingen säger emot dig där ffs. Det diskussionen handlar om är att det är SKILLNAD på de olika BEGREPPEN(du vet, de där vedertagna som vi skulle hålla oss till för att inte hitta på egna definitioner, minns du det?), inte att de i ditt russinplockade exempel vid samma tidpunkt råkar vara samma. Bara för att min kuk och klockan båda råkar vara 22(fbdase ftw) betyder inte det att min kuk hoppar fram och ropar "koko" varje heltimme. Nämnda fbdases dimension och densitet är avhängigt mängden storbystade blondiner som tar den i tvåan i dess omedelbara närhet. Det betyder inte att min dase är en storbystad blondin. Är du med?
Citera
2022-11-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
I detta specifika nationalekonomiska exempel, ja. Ingen säger emot dig där ffs.

Bra att du medger att jag har rätt.
Citera
2022-11-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Bra att du medger att jag har rätt.

Ja, du är otroligt smart och duktig!
Citera
2022-11-20, 20:03
Medlem
profundersams avatar
Ni som hänvisar till den natonalekonomiska definitionen måste väl ändå hålla med om att det inte riktigt funkar så i praktiken?

Bara för att den sist sålda varan hade ett pris, som köparen var villig att betala, betyder ju inte att värdet alltid är samma som priset.
Jo, i just den kundens fall kan man ju tycka.
Men skulle butiken upptäcka att inga fler är villiga att betala samma pris, så sänks priset.

Nästa kund som sen köper är nu den som köpt den sista (jag vill skriva senaste) varan och vips möts pris och värde igen.
Betyder det också att värdet minskat på varan egentligen?
Den kunden som köpte på rea kanske egentligen värderade varan lika högt som förra kunden.
Men tycker nu att han gjort ett klipp eftersom priset enligt honom var lägre än värdet (för honom).

Sen kommer tredje kunden, som kanske anser att äntligen stämmer pris och värde, så han köper också.
Så nu har vi 2 kunder som tycker lika om värdet, men har fått olika pris och 2 kunder som betalat samma pris, men tycker värdet är olika.

Jag tycker definitionen är för förenklad, men de skriver ju subjektiv nytta på marginalen och syftar ju då på vad kunden anser.
Alla kunder tycker inte lika, alltså kan värdet skilja sig mot priset.
(Definitionen är den mest spridda, vilket betyder att det finns fler definitioner, men nu är jag petig)

Priset är avhängigt värdet, ja. Eller det styrs/beror på värdet.
Det betyder inte att det måste vara samma belopp, men självklart kan det vara det.
Min tolkning är alltså att både ni som säger alltid och ni som säger aldrig, har fel.
Citera
2022-11-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Att om du cherry pickar för att göra en poäng, så kan jag cherry picka för att motbevisa din poäng.

Det finns något som heter nyans...

Ledsen, men Bitcoin är värdelöst. Antingen förstår du det nu eller så lär du dig det den hårda vägen. Your choice.
Citera
2022-11-21, 09:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ledsen, men Bitcoin är värdelöst. Antingen förstår du det nu eller så lär du dig det den hårda vägen. Your choice.
Du är fri att ha din subjektiva åsikt.

$16k är den objektiva prissättningen på Bitcoin, det är desto mer intressant för mig.
Citera
2022-11-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du är fri att ha din subjektiva åsikt.

$16k är den objektiva prissättningen på Bitcoin, det är desto mer intressant för mig.

På vilket sätt är den intressant? Hur relaterar du priset på Bitcoin till priset på tulpanlökar på 1600-talet?
Citera
2022-11-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profundersam
Ni som hänvisar till den natonalekonomiska definitionen måste väl ändå hålla med om att det inte riktigt funkar så i praktiken?

Bara för att den sist sålda varan hade ett pris, som köparen var villig att betala, betyder ju inte att värdet alltid är samma som priset.

Det du beskriver är att värdet/priset kan förändras i framtiden, detta är inget konstigt.
Citera
2022-11-21, 16:24
Medlem
Citat:

Finns det inget värde i att kunna spara och skicka pengar till vem man vill, dygnet runt, året om? Dessutom relativt snabbt och billigt (via bitcoin) eller supersnabbt och superbilligt (via lightning).

Allt på ett sätt som inte ger banker mer makt och stater mer kontroll.

Finns det inget värde i det?
Citera
2022-11-21, 16:55
Medlem
RobbanUCs avatar
Har inte gått igenom hela tråden om FTX, men om denna information inte finns med så är det mycket informativt om hur hela skandalen såg ut med politiska bidrag till båda sidorna i USA och även kopplingar till money laundry i Ukraina:
Citat:
The FTX Disaster is Deeper Than you Think
https://www.youtube.com/watch?v=20BEJouWBgY
Citera
2022-11-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Finns det inget värde i att kunna spara och skicka pengar till vem man vill, dygnet runt, året om? Dessutom relativt snabbt och billigt (via bitcoin) eller supersnabbt och superbilligt (via lightning).

Allt på ett sätt som inte ger banker mer makt och stater mer kontroll.

Finns det inget värde i det?

Jo, självklart! Men det du beskriver är teknik som inte har något med den s.k. valutan Bitcoin att göra. Det är väl jättebra att kunna skicka en valuta snabbt och billigt men ganska meningslöst om den är värdelös. Applicera samma teknik på något med värde så kanske det blir bra.
Citera
2022-11-21, 17:00
Medlem
Citat:
Jo, självklart! Men det du beskriver är teknik som inte har något med den s.k. valutan Bitcoin att göra. Det är väl jättebra att kunna skicka en valuta snabbt och billigt men ganska meningslöst om den är värdelös. Applicera samma teknik på något med värde så kanske det blir bra.

Fast den är ju bara värdelös i din fantasi och inte i verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in