2022-11-21, 09:10
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är snarare du som är efterbliven om du inte förstår att titta på börsens olika index, så ser du att majoriteten av befolkningen är "efterblivna" eftersom de flesta tillgångsklasser gått ner. Alla kan inte vara professionella traders, och om alla var det, så hade de heller inte tjänat pengar allesamman. Ren trading är ett nollsummespel (minussummespel om man räknar med courtage).

Det är ointressant om du lyckats tajma marknaden, även om jag sett att du är stolt över det.

Hela ditt resonemang är provocerande dumt, eftersom man kan säga så om varje policyändring. För mycket flyktingar? Inga problem, jag har investerat i flyktingförläggningar. Överdriven klimatoro? Nejnej, de som inte är efterblivna har köpt gröna aktier. Covid-19? Jag var all-in i kvalitetsbolaget Aegirbio, de som inte var det får skylla sig själva. Osv.

Sluta tramsa för 20000 kr, inte så att det förändrar våra liv, dra ner på godiset och sluta snusa så sparar man in mer än det där.
Citera
2022-11-21, 09:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Sluta tramsa för 20000 kr, inte så att det förändrar våra liv, dra ner på godiset och sluta snusa så sparar man in mer än det där.

Så kan du säga om allt. Inget spelar någon roll.
Citera
2022-11-21, 09:22
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Frågan är om Ukraina blir till Estland, det mest lyckade EU-integrationsexemplet. Eller om de blir till Rumänien. Jag har jobbat mot bägge länderna (var EU-finansierat bägge gångerna), det var som natt och dag. Min egen gissning är att Ukraina snarare blir till Rumänien. Svårt korrumperat, och stort (svårt att effektivt utveckla). Gammal befolkning, massor av traumatiserade från kriget. Det finns ingen anledning att tro att det ska bli lika bra som Estland.
Jag tror detta har att göra med dess grannländer. Rumänien ligger verkligen långt ner i "skiten" med många liknande länder runtomkring sig.

Estland har väldigt många kanaler både med Finland och Sverige. Ukraina ligger lite halvdåligt till men man får hoppas att dess grannländer i framtiden kommer att bidra till en positiv utveckling för landet. Polen kommer att vara en viktig del i den utvecklingen.

Grannländer har en enorm påverkan för utvecklingen av landet.
Citera
2022-11-21, 09:54
Medlem
Citat:

säger snubben som räknar comiited som en kostnad istället för kostnad som en kostnad....
https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/?cookieLevel=not-set

ska lån eller summor som inte utbetalas verkligen ingå i "kostnad", eller det spelar ingen roll för det är en novell/alternativa teorier post?
Citera
2022-11-21, 10:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är snarare du som är efterbliven om du inte förstår att titta på börsens olika index, så ser du att majoriteten av befolkningen är "efterblivna" eftersom de flesta tillgångsklasser gått ner. Alla kan inte vara professionella traders, och om alla var det, så hade de heller inte tjänat pengar allesamman. Ren trading är ett nollsummespel (minussummespel om man räknar med courtage).

Det är ointressant om du lyckats tajma marknaden, även om jag sett att du är stolt över det.

Hela ditt resonemang är provocerande dumt, eftersom man kan säga så om varje policyändring. För mycket flyktingar? Inga problem, jag har investerat i flyktingförläggningar. Överdriven klimatoro? Nejnej, de som inte är efterblivna har köpt gröna aktier. Covid-19? Jag var all-in i kvalitetsbolaget Aegirbio, de som inte var det får skylla sig själva. Osv.
Den som är efterbliven i tråden är du. Som tror att nedgången på marknaden inte skulle ha existerat ifall Europa hade varit neutrala och inte stött Ukraina.

Men googlar man på Shanghaibörsen så är den ner 15,07% i år. Stockholm index är ner 14,96%.

Så kinesiska börsen har fallit mer trots att dom är neutrala. Du tror att ekonomin inte hade påverkats om man låtit ryssarna våldta ukrainarna fritt. Denna tråd måste vara den mest korkade som startats i den här forumdelen hittills.
Citera
2022-11-21, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men Reijo och Xtreme har en poäng.

Jag ser nu att du baserar dina kostnader som en effekt av att vi stödjer Ukraina.

Kostnaderna hade kommit ändå. Det är vad vi ser i slutänden som kommer att räknas.

Även om NATO inte hade stöttat Ukraina så hade de gjort motstånd ändå. Hur länge och väl kan vi bara spekulera i. Men det hade troligen mynnat ut i att Ukrainarna hade hatat väst för att vi inte hjälpte dem. De hade bildat ett ännu argare och större Ryssland än vad vi ser idag.
Citera
2022-11-21, 11:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den som är efterbliven i tråden är du. Som tror att nedgången på marknaden inte skulle ha existerat ifall Europa hade varit neutrala och inte stött Ukraina.

Men googlar man på Shanghaibörsen så är den ner 15,07% i år. Stockholm index är ner 14,96%.

Så kinesiska börsen har fallit mer trots att dom är neutrala. Du tror att ekonomin inte hade påverkats om man låtit ryssarna våldta ukrainarna fritt. Denna tråd måste vara den mest korkade som startats i den här forumdelen hittills.

Börserna går inte ner baserat på vem som är "neutral", du tänker fel där. Det som har hänt är att Ryssland invaderade Ukraina. Isolerat sett påverkar det inte finansmarknaderna så mycket. Det som däremot påverkar är om Tysklands ekonomi (och resten av Europas) permanent försämras. En bieffekt av Västs svar på Rysslands invasion är ett kraftigt fall i tillväxt över hela planeten. Det påverkar alla börser, även Kinas. Därutöver påverkar inflationen, men det är mer komplicerat och det är inte bara Putins fel.

Det du däremot borde ha skrivit är att om sanktionerna bibehölls också i freds-scenariet så hade börserna i huvudsak reagerat likadant. Jag tycker själv där är två scenarier som är intressanta att räkna på förutom den vägen man går nu (krig). Ett där man slutit fred med Ryssland på tidigt stadium, för att spara liv och undvika mer förstörelse. Och ett där man gör samma sak, men behållt olje- och gassanktioner. Jag har blandat ihop dem i min uträkning, ska reda ut det i nästa version.

Därför kommer jag justera själva scenariet, eftersom jag tror det är en utgång som Europa borde ha siktat på. (edit: se Conceptions invändning - det är korrekt att en del av kostnaderna för energi hade kommit i vissa fall ändå).

Jag är beredd att förklara för de som inte är allt för otrevliga eller inte har en vettig debatt-teknik.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-11-21 kl. 11:05.
Citera
2022-11-21, 11:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Börserna går inte ner baserat på vem som är "neutral", du tänker fel där. Det som har hänt är att Ryssland invaderade Ukraina. Isolerat sett påverkar det inte finansmarknaderna så mycket. Det som däremot påverkar är om Tysklands ekonomi (och resten av Europas) permanent försämras. En bieffekt av Västs svar på Rysslands invasion är ett kraftigt fall i tillväxt över hela planeten. Det påverkar alla börser, även Kinas. Därutöver påverkar inflationen, men det är mer komplicerat och det är inte bara Putins fel.

Det du däremot borde ha skrivit är att om sanktionerna bibehölls också i freds-scenariet så hade börserna i huvudsak reagerat likadant. Jag tycker själv där är två scenarier som är intressanta att räkna på förutom den vägen man går nu (krig). Ett där man slutit fred med Ryssland på tidigt stadium, för att spara liv och undvika mer förstörelse. Och ett där man gör samma sak, men behållt olje- och gassanktioner. Jag har blandat ihop dem i min uträkning, ska reda ut det i nästa version.

Därför kommer jag justera själva scenariet, eftersom jag tror det är en utgång som Europa borde ha siktat på. (edit: se Conceptions invändning - det är korrekt att en del av kostnaderna för energi hade kommit i vissa fall ändå).

Jag är beredd att förklara för de som inte är allt för otrevliga eller inte har en vettig debatt-teknik.
Jag tycker du ska ta Turkiet som modelland till din nästa uträkning. Dom har inte infört sanktioner emot Ryssland, utan tvärtemot försöker dom utnytja situationen för att öka handeln med ryssen.

Dom går det ju bra för.
Citat:
Inflation in Turkey has climbed above 83% - a 24-year-high.

The transport, food and housing sectors have seen the biggest rise in prices.

Independent experts the Inflation Research Group estimate the annual rate is actually 186.27%.
https://www.bbc.com/news/world-europe-63120478
Citera
2022-11-21, 11:22
Medlem
X3treams avatar
Citat:

Nu rasar ju energipriserna så nu blir det mer över till folket när de tankar. Man måste tänka långsiktigt och agera smart!
Citera
2022-11-21, 11:39
Medlem
Citat:

så det här stycket är utöver att vara spekulativt trams , även felaktigt, då vi ser att länder som står utanför tex eus sanktioner klara sig sämre i det avseendet, man måste mao utgå ifrån att sanktionerna räddar våra besparingar kopplade till börstillgångar.

Citat:
- värdeminskning i besparingar
Där finns kostnader på grund av minskningar i värde på grund av börsfall europeiska aktier och sämre framtidsutsikter som prisas in i europeisk industri (sistnämnda kan hedgas men genomsnittspersonen kommer ej lyckas med det)
Vi antar att börsen stänger på -8% i år. Vi antar att det genomsnittliga sparkapitalet hos svensken är 200 000. Vi har mycket mer på börsen än vad de flesta EU-medborgare har och snittpersonen är inte fullt exponerade, så denna förlust är också marginell, cirka 5000-6000 kr/individ. EU befolkning 447 miljoner. Lös beräkning för EU befolkning är då 447M*500 EUR, 223,500,000,000 = 223 B EUR i besparingar som minskat i värde. Låt oss anta: 1) att börsen var lite småbubblig och dra av 40% av detta belopp, 2) där är också förluster i besparingar pga inflation, så landar vi på 130 BEUR.
(på samhällsnivå, räknar 4 miljoner vuxna ej pensionärer i sverige): Cirka 2 B EUR i Sverige.

Citat:

du kanske ska passa på att att läsa lite om olje och gassanktionerna innan i samma vända, den första gemensamma (eu), begränsade, blir aktuell nu i december....

du har blandat ihop en heldel....

Citat:

kanske även fundera på vart denna nya spännande fantasi gör sig bäst. i novelldelen får du ju ha din saga ifred.....

Citat:

uhm... din förklaring till varför du är snett på det.... är inte vettig debatteknik.
Citera
2022-11-21, 11:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tycker du ska ta Turkiet som modelland till din nästa uträkning. Dom har inte infört sanktioner emot Ryssland, utan tvärtemot försöker dom utnytja situationen för att öka handeln med ryssen.

Dom går det ju bra för.

https://www.bbc.com/news/world-europe-63120478

Marknaden är sammanflätad. Det spelar inte så stor roll hur det har gått för det enskilda landet, det intressanta är att alla marknader vänt till det sämre från 2021 prognoser. Du har valt det land som du vet inte har sanktioner och som det har gått sämst för. Det är ointressant.
Citera
2022-11-21, 11:45
Medlem
"BERLIN, June 3 (Reuters) - Germany's Bundestag, the lower house of parliament, on Friday approved creation of the 100 billion euro ($107.2 billion) special defence fund that Chancellor Olaf Scholz announced in response to Russia's invasion of Ukraine."

https://www.reuters.com/world/europe/german-lawmakers-approve-100-bln-euro-military-revamp-2022-06-03/

"BERLIN, Oct 21 (Reuters) - Germany's parliament on Friday approved the government's 200 billion euro ($195 billion) rescue package that aims to protect companies and households from the impact of soaring energy prices."

https://www.reuters.com/business/energy/germanys-parliament-approves-200-billion-euro-fund-tackle-energy-crisis-2022-10-21/

2 poster på totalt 300 miljarder euro delat på 82 miljoner tyskar och som bara är toppen på isberget

men med det sagt så får väl tyskarna skylla sig själva som trodde att ryssarna är som vanligt folk
(minnet är kort)

tänk hur bra det hade kunnat vara med ett ryssland (åtminstone västra ryssland) och som platsat i eu och varit som övriga länder i europa?

hade gynnat (nästan) alla
Senast redigerad av klinkerhofen 2022-11-21 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in