2022-11-21, 11:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"BERLIN, June 3 (Reuters) - Germany's Bundestag, the lower house of parliament, on Friday approved creation of the 100 billion euro ($107.2 billion) special defence fund that Chancellor Olaf Scholz announced in response to Russia's invasion of Ukraine."

https://www.reuters.com/world/europe/german-lawmakers-approve-100-bln-euro-military-revamp-2022-06-03/

"BERLIN, Oct 21 (Reuters) - Germany's parliament on Friday approved the government's 200 billion euro ($195 billion) rescue package that aims to protect companies and households from the impact of soaring energy prices."

https://www.reuters.com/business/energy/germanys-parliament-approves-200-billion-euro-fund-tackle-energy-crisis-2022-10-21/

2 poster på totalt 300 miljarder euro delat på 82 miljoner tyskar och som bara är toppen på isberget

men med det sagt så får väl tyskarna skylla sig själva som trodde att ryssarna är som vanligt folk
(minnet är kort)

tänk hur bra det hade kunnat vara med ett ryssland (åtminstone västra ryssland) och som platsat i eu och varit som övriga länder i europa?

hade gynnat (nästan) alla

Den första posten avser militära utgifter. Jag har antagit att oavsett vilket alternativ man valt i April (eller som man skulle kunna välja nu) så kommer man få rusta ungefär lika mycket. Så det är en extra kostnad orsakad av Rysslands invasion, men jag tror alla är eniga om att den behövs. På lång sikt är det bra, EU behöver bygga upp sin militär så vi kan säga tack & adjö till våra amerikanska "vänner".

Den andra är delvis inräknad i mina siffror.
Citera
2022-11-21, 12:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
En bieffekt av Västs svar på Rysslands invasion är ett kraftigt fall i tillväxt över hela planeten. Det påverkar alla börser, även Kinas. Därutöver påverkar inflationen, men det är mer komplicerat och det är inte bara Putins fel.
Jag tycker du har fel i sak där.

Det är Rysslands invasion som påverkar det kraftiga fallet på tillväxt över hela planeten. Sanktionerna och hjälpen är en följd av Rysslands invasion.

Du går liksom inte till grunden för problemet utan stannar på att det "är västs svar" som ställer till det.
Citera
2022-11-21, 13:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tycker du har fel i sak där.

Det är Rysslands invasion som påverkar det kraftiga fallet på tillväxt över hela planeten. Sanktionerna och hjälpen är en följd av Rysslands invasion.

Du går liksom inte till grunden för problemet utan stannar på att det "är västs svar" som ställer till det.

Man kan ju alltid evaluera vad som helst. Du kan evaluera
1) Vår respons på Rysslands invasion
2) Rysslands invasion
3) Euromaidan
4) Oranga revolutionen
5) Sovjetunionens fall

osv.

Denna tråd evaluerar vår hantering/svar av Rysslands invasion.
Citera
2022-11-21, 13:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Man kan ju alltid evaluera vad som helst. Du kan evaluera
1) Vår respons på Rysslands invasion
2) Rysslands invasion
3) Euromaidan
4) Oranga revolutionen
5) Sovjetunionens fall

osv.

Denna tråd evaluerar vår hantering/svar av Rysslands invasion.
Ok, det är ändå Rysslands invasion som är det fundamentala i det hela.

Det är den avgörande händelsen till att världen har destabiliserats så pass så vi är där vi är nu. Varken Orangea Revolutionen, Euromaidan eller Sovjetunionens fall hade en lika stor påverkan ekonomiskt.
Citera
2022-11-21, 13:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ok, det är ändå Rysslands invasion som är det fundamentala i det hela.

Det är den avgörande händelsen till att världen har destabiliserats så pass så vi är där vi är nu. Varken Orangea Revolutionen, Euromaidan eller Sovjetunionens fall hade en lika stor påverkan ekonomiskt.

Det är ditt subjektiva tyckande, som f ö är offtopic.
Citera
2022-11-21, 13:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Så TS tycker att västvärlden ska acceptera ett ryskt angrepp på Ukraina, eller erkänna ryska krav på andra länders territorium, för att det fördyrar TS liv? Och sedan, när Ryssland vill ha mer av Ukraina, vad vill TS göra då? Ge bort resten? Och sedan Moldavien, Georgien och Baltikum? Allt för att inte TS ska få högre elräkning?

Den ryska aggressionen ska bekämpas obönhörligt, så att det ryska hotet mot andra länders frihet och självbestämmande inte eskalerar. Putin har all möjlighet att ensidigt avsluta krigshandlingarna och acceptera att betala krigsskadestånd för allt Ryssland har förstört. Om det inte händer så ser jag själv fram emot att se Putins regim, militär och statsekonomi implodera.

För att vara samhällskritiska skribenter på ett forum så har Flashbacks medlemmar verkligen en rätt ambivalent inställning till de demokratiska rättigheter som de facto är en förutsättning för att de ska uttrycka sig som de gör, men ände slippa bli utdragna av GRU mitt i natten. Man kan tycka att dessa rättigheter kunde vara värda vissa uppoffringar, men elräkningen är tydligen viktigare.

Så uppfattar jag inte alls TS, mer visa att allt har ett pris, och TS påvisar de ekonomiska effekterna
Citera
2022-11-21, 13:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är ditt subjektiva tyckande, som f ö är offtopic.
Om jag tycker att du har baserat dina kostnader på fel grund så är det knappast offtopic.
Citera
2022-11-21, 13:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så uppfattar jag inte alls TS, mer visa att allt har ett pris, och TS påvisar de ekonomiska effekterna
Allt har ett pris. Även att stå på sidlinjen och bara titta på har ett pris. Det verkar som att många missar det.
Citera
2022-11-21, 13:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Om jag tycker att du har baserat dina kostnader på fel grund så är det knappast offtopic.

Jo, för du föreslår att jag ska mäta något annat än vad jag gör. Det är som att kritisera någon som mätt upp tomten på sitt hus för att de inte mätt upp storleken på kvarteret. Man kan mäta bägge, och det kan vara relevant att veta storleken på bägge. Här mäter vi konsekvenserna av EUs svar.

Vill du veta svaret på frågan om konsekvensen av Rysslands tråd så startar du en tråd om det. Och inkorporerar evt, den information jag har här, om en del av konsekvenserna.

Likaså kan man zooma in ytterligare och titta bara på t ex Rysslands sanktionssvar.

Där finns inte något som "rätt eller fel grund". Det är kedjor av kausalitet, som i princip sträcker sig tillbaka till civilisationens vagga.
Citera
2022-11-21, 13:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jo, för du föreslår att jag ska mäta något annat än vad jag gör. Det är som att kritisera någon som mätt upp tomten på sitt hus för att de inte mätt upp storleken på kvarteret. Man kan mäta bägge, och det kan vara relevant att veta storleken på bägge. Här mäter vi konsekvenserna av EUs svar.
Men förstå mig rätt. Konsekvenserna är inte på grund av EU's svar utan av Rysslands invasion. Du skriver om och om igen att de ekonomiska konsekvenserna är på grund av EU's svar och det blir en propaganda som inte är korrekt.

Citat:
Vill du veta svaret på frågan om konsekvensen av Rysslands tråd så startar du en tråd om det. Och inkorporerar evt, den information jag har här, om en del av konsekvenserna.
Det finns redan tillräckligt med trådar att diskutera i.

Citat:
Likaså kan man zooma in ytterligare och titta bara på t ex Rysslands sanktionssvar.

Där finns inte något som "rätt eller fel grund". Det är kedjor av kausalitet, som i princip sträcker sig tillbaka till civilisationens vagga.
Vi zoomar inte in på någonting. All ekonomisk skit nu i Europa sker på grund av Rysslands invasion och ingenting annat. Utan invasionen hade ingenting skett.

Hade vi stannat vid Euromaidan i historien och ingenting mer eskalerat så hade vi inte haft den ekonomiska kris vi ser nu. Vi hade sett ett välmående Ukraina som fortsatt att demokratisera och byggt upp sitt land.
Citera
2022-11-21, 13:53
Avslutad
Ja det kostar vad det kostar att besegra ryssen och vi tänker betala vad det kostar. Var det något mer du undrade eller tänker du sluta slösa din och vår tid med dina meningslösa pro-ryska kommentarer och och trådar?

Åk till frontlinjen i Ukraina och kriga istället för din sak med tanke på hur mycket tid och energi du lägger på att hylla Ryssland här på Flashback. Äckliga jävla åsna.
Citera
2022-11-21, 21:14
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag håller i princip med dig, men landar ändå i annan slutsats.
1. Solidaritet är även det en prioritering. Vi har solidaritet även med folket i Krim Donbass vars ledare odemokratiskt blev störtad. Vi har solidaritet med Palestina. Osv. Det är tydligt att solidaritetsargumentet bara tas fram när det passar. Eller så flyttas definitionerna. Kherson blir till vårt "närområde". Jag lovar dig att 80% av alla som läser vad vi skriver inte kände till staden Kherson 2021. Är det vårt närområde när vi inte ens känner till dess existens?
2. Ja, det är ett hot av många. Du har rätt i att Ryssland är det största militära hotet. Men är det vårt högsta demokratihot? Jag ser helt ärligt större risker från inre fiender till demokratin. Dessutom är jag tveksam till om vi har reducerat hotet. Lika mycket som vi försvagat Ryssland, har vi ökat deras fientlighet. På samma sätt som Ryssland också har ökat sin risk att bli angripet eller motarbetat genom sina handlingar.
3. Håller med i princip - om det varit så att Ryssland med 100% säkerhet ville erövra Sverige. Som sagt är den procentsatsen mycket lägre. Nu tar vi 4% kostnad med 100% sannolikhet. För att det ska vara i balans måste också hotet från Ryssland vara stort. Inse hur låg risk det är att ryssen kommer framgångsrikt över Östersjön utifrån vad de hittills uppvisat.

1. Du säger att Krim Donbass ledare blev ”odemokratiskt störtad”, menar du Yanukovych? I så fall har vi olika syn på det. Jag ser bara att vi ska vara solidariska med den senaste demokratiskt valde ledaren, vilket är Zelensky. Att svenskar i gemen inte kände till namnen på Ukrainska städer är irrelevant, landet har fjärmat sig från den ryska auktoritära sfären och närmat sig EU och västerländska demokratiska ideal - och därmed ser jag dem som en allierad i kampen mot fascism och despotism. Ukraina är på intet sätt ett perfekt land, men de var på väg åt rätt håll och det var en av anledningarna till att Ryssland anföll dem.

2. Ryssland är ett av flera hot mot Sveriges och andra länders suveränitet och (därmed) demokrati. De ryska påtryckningarna vad gäller Sveriges ansökan om Natomedlemskap är ett exempel, och de ryska lönnmorden på den ryska politiska oppositionen är ett annat. Det innebär alltså inte att Ryssland är det enda hotet, men det är det relevanta hot som diskuteras i denna tråd. Hur Sveriges agerande påverkar Ryssland är jag ointresserad av, det är vårt ansvar som suverän nation att ta de beslut vi anser gagnar oss bäst och vad andra stater tycker om det är irrelevant. Det är dock extremt viktigt att vi säkerställer att vi har ett försvar som gör det alltför kostsamt att angripa vårt land för de möjligen impopulära beslut vi tar. Att Ryssland försvagas militärt och politiskt är bra för hela vårt närområde.

3. Tycker du att vi först skulle stötta Ukraina, men sedan dra tillbaka stödet när det visade sig att det går dåligt för Ryssland - för att spara pengar? Det vore i mina ögon rent ut sagt förkastligt. Vi ska självklart stå solidariskt på Ukrainas sida mot den fascistiska regim som har anfallit dem, ända tills Ryssland har slutligt förlorat kriget. Det kommer att kosta, men jag är övertygad om att det långsiktiga priset för att ge efter en millimeter för Ryssland kommer att vara mångdubbelt högre. Och det handlar som sagt inte bara om Sverige, det finns andra länder som kommer att duka under före oss och även detta bör vi göra allt för att undvika.

Jag respekterar att du har andra åsikter och drar andra slutsatser, så detta är bara min syn och inte ett försök att övertyga dig - det tror jag ändå inte att någon av oss kan uppnå i en diskussion online. Men det är ändå bra att kunna föra diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in