Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Börserna går inte ner baserat på vem som är "neutral", du tänker fel där. Det som har hänt är att Ryssland invaderade Ukraina. Isolerat sett påverkar det inte finansmarknaderna så mycket. Det som däremot påverkar är om Tysklands ekonomi (och resten av Europas) permanent försämras. En bieffekt av Västs svar på Rysslands invasion är ett kraftigt fall i tillväxt över hela planeten. Det påverkar alla börser, även Kinas. Därutöver påverkar inflationen, men det är mer komplicerat och det är inte bara Putins fel.
så det här stycket är utöver att vara spekulativt trams , även felaktigt, då vi ser att länder som står utanför tex eus sanktioner klara sig sämre i det avseendet, man måste mao utgå ifrån att sanktionerna räddar våra besparingar kopplade till börstillgångar.
Citat:
- värdeminskning i besparingar
Där finns kostnader på grund av minskningar i värde på grund av börsfall europeiska aktier och sämre framtidsutsikter som prisas in i europeisk industri (sistnämnda kan hedgas men genomsnittspersonen kommer ej lyckas med det)
Vi antar att börsen stänger på -8% i år. Vi antar att det genomsnittliga sparkapitalet hos svensken är 200 000. Vi har mycket mer på börsen än vad de flesta EU-medborgare har och snittpersonen är inte fullt exponerade, så denna förlust är också marginell, cirka 5000-6000 kr/individ. EU befolkning 447 miljoner. Lös beräkning för EU befolkning är då 447M*500 EUR, 223,500,000,000 = 223 B EUR i besparingar som minskat i värde. Låt oss anta: 1) att börsen var lite småbubblig och dra av 40% av detta belopp, 2) där är också förluster i besparingar pga inflation, så landar vi på 130 BEUR.
(på samhällsnivå, räknar 4 miljoner vuxna ej pensionärer i sverige): Cirka 2 B EUR i Sverige.
Citat:
Det du däremot borde ha skrivit är att om sanktionerna bibehölls också i freds-scenariet så hade börserna i huvudsak reagerat likadant. Jag tycker själv där är två scenarier som är intressanta att räkna på förutom den vägen man går nu (krig). Ett där man slutit fred med Ryssland på tidigt stadium, för att spara liv och undvika mer förstörelse. Och ett där man gör samma sak, men behållt olje- och gassanktioner. Jag har blandat ihop dem i min uträkning, ska reda ut det i nästa version.
du kanske ska passa på att att läsa lite om olje och gassanktionerna innan i samma vända, den första gemensamma (eu), begränsade, blir aktuell nu i december....
du har blandat ihop en heldel....
Citat:
Därför kommer jag justera själva scenariet, eftersom jag tror det är en utgång som Europa borde ha siktat på. (edit: se Conceptions invändning - det är korrekt att en del av kostnaderna för energi hade kommit i vissa fall ändå).
kanske även fundera på vart denna nya spännande fantasi gör sig bäst. i novelldelen får du ju ha din saga ifred.....
Citat:
Jag är beredd att förklara för de som inte är allt för otrevliga eller inte har en vettig debatt-teknik.
uhm... din förklaring till varför du är snett på det.... är inte vettig debatteknik.