Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Sjukt med vagnchefens sikt. Kanske den har kameror?
Jag antar att besättningen ska sitta i vagnen för att inte kommunikationen ska kunna störas ut. Enig i övrigt och som sagt var min poäng inte en "outrageous call" om att 2024 kommer 1000 T-14, utan att vi får veta förvånansvärt lite från media om förutsättningarna för ryssarna rent produktionsmässigt.
Klart de har kameror i vagnen men hans lucka sitter framför tornet. Nu brukar ryssarna oftare köra "buttoned up" jmf med NATO. Historiskt så har sovjetiska stridsvagnar haft sämre luckor när det gäller skydd för vagnschefen när han är "un-buttoned up". Jag vet inte hur det är med senare modeller.
Att ryssarna kör ofta "buttoned up" misstänker att det kan härstamma från 1941 och sovjetiska vagnschefer kommunicerade ofta med flaggor och då föll offer för tysk Ksp-eld. Endast kompanichefens(?) vagn hade radio. Det gick dåligt för Sovjeterna även om de hade KV-stridsvagnar.
De flesta förstår inte hur dåligt man ser omvärlden från insidan av en stridsvagn. Problemet i detta krig för rysarna i detta krig har ju varit avsaknaden av infanteri för ryssarna. Och det har lätt till att stridsvagnarna inte haft någon att kommunicera med när det gäller omvärlden.
T14 stora problem är om elektronik slås ut så är man blind. Du har helt rätt med kommunikation. Problemet för T14 är samma sak även om man sitter i vagnen.