Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-20, 16:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tyvärr fungerar inte jordbruk i sån värme. De flesta växter slutar växa runt 25-28C.
Tror du att en minskning av CO2-halten i atmosfären skulle leda till så låga temperaturer i Afrika?
Citera
2022-11-20, 16:41
Medlem
Citat:
Jag bor inte i Sverige. Jag bor i Spanien. Afrikanerna kommer hit också för Afrika fungerar inte så bra av diverse anledningar. En av de stora anledningarna är att klimatet i vissa delar av Afrika börjar bli direkt farligt vissa tidpunkter. Har du varit med om 50+ grader någon gång?

Nu är det väl så att temperaturhöjningen framför allt påverkar den arktiska regionen medan området runt Ekvatorn och södra halvklotet påverkats mycket mindre eller inte alls.

Att afrikaner kommer till Europa beror i många (de flesta?) fall på att de hoppas på en materiellt bättre framtid och rentav betraktar kontinenten som en jättestor bankomat. Lyssna också på deltagarna vid COP-mötena. Med snyfthistorier om att vi västländer måste upphöra med fossil förbränning tigger de pengar och anlägger glatt flygplatser för att tjäna ännu mer på långväga turister.

Ta t.ex Maldiverna, som skulle legat under vatten vid det här laget. Ungefär som New York City, för oss som lyssnade och trodde på galningen Al Gore en gång i tiden.

Deras gemensamma nämnare är att tjäna pengar på skrämselpropaganda. Allt fler av oss har börjat genomskåda bluffen. Tycker lite synd om er stackare som fortfarande bygger er världsbild på klicksökande kvällstidningsrubriker.
Citera
2022-11-20, 16:42
Medlem
Citat:
Finns en drös med källor som pekar på att Syrien fortfarande inte återhämtat sig:

https://opc.center/the-impacts-of-the-contemporary-drought-in-syria-and-its-implications-for-the-conflict/
https://reliefweb.int/report/syrian-arab-republic/syria-11-years-hunger-drought-and-collapsing-economy-threatens-even-more
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1421533112

Men det är klart svenska forskare på Lunds universitet vet så klart mer genom att titta på satellitbilder.

Märket du inte hur orimligt och ologiskt du argumenterar?

Det hela började med att du påstod att kostnader för "klimatkrisen ökar exponentiellt"

Jag bad dig förklara eftersom extremväder orsakar mindre kostnader nu än för 100 år sen.

Då kom du på klimatflyktingar. Vilka inte finns enligt mig.

Flyktingarna från Syrien är klimatflyktingar enligt dig.

Varför flydde dom allra flesta till Libanon som har samma klimat?

Kriget har andra orsaker tex etniska religiösa och i viss mån olja.
Citera
2022-11-20, 16:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu är det väl så att temperaturhöjningen framför allt påverkar den arktiska regionen medan området runt Ekvatorn och södra halvklotet påverkats mycket mindre eller inte alls.

Nej vissa delar av Afrika kommer vara inhospatibelt för människor redan det här århundradet, kanske redan 2050. Skulle själv säga att vissa delar av Afrika redan är det personligen men jag är ingen klimatexpert heller.

Citat:
Att afrikaner kommer till Europa beror i många (de flesta?) fall på att de hoppas på en materiellt bättre framtid och rentav betraktar kontinenten som en jättestor bankomat. Lyssna också på deltagarna vid COP-mötena. Med snyfthistorier om att vi västländer måste upphöra med fossil förbränning tigger de pengar och anlägger glatt flygplatser för att tjäna ännu mer på långväga turister.

Oavsett vad du tycker och tror så är alla människor beroende av jordbruk. Vi kan inte överleva utan ett fungerande jordbruk. Jag förstår att du inte jobbar inom jordbrukssektorn men jag gissar att du äter mat.
Citera
2022-11-20, 16:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Märket du inte hur orimligt och ologiskt du argumenterar?

Det hela började med att du påstod att kostnader för "klimatkrisen ökar exponentiellt"

Jag bad dig förklara eftersom extremväder orsakar mindre kostnader nu än för 100 år sen.
.

Du har fel, kostnaderna för extremväder ökar exponentiellt med ca 5-15% varje år. Det betyder att bara kostnaderna för extremväder kommer överstiga BNPn det här århundradet. Då är det alltså inte inräknat kostnaderna för att integrera klimatflyktingar från Mena.
Citera
2022-11-20, 16:51
Medlem
Citat:
Du har fel, kostnaderna för extremväder ökar exponentiellt med ca 5-15% varje år. Det betyder att bara kostnaderna för extremväder kommer överstiga BNPn det här århundradet. Då är det alltså inte inräknat kostnaderna för att integrera klimatflyktingar från Mena.

Det finns inga klimatflyktingar från Mena,
ekonomiska migranter skapat av muslimska idéer är vad det är.
Citera
2022-11-20, 16:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tror du att en minskning av CO2-halten i atmosfären skulle leda till så låga temperaturer i Afrika?

Det skulle leda till lägre temperaturer vilket är fördelaktigt för de flesta växter som vi använder inom jordbruket ja. Växter tolererar ofta höga temperaturer tillfälligt men det är inte fördelaktigt för dem, de växer inte. Inte ens cannabis växer vid temperaturer över 30 grader. De TÅL högre temperaturer ja men de VÄXER inte, d.v.s växterna växer bara de tidpunkter på dygnet där temperaturen är lägre. Får du tillräckligt många timmar på dygnet där växterna inte växer så blir det olönsamt att hålla på. Förstår du lönsamhetskonceptet eller?
Citera
2022-11-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Syrien var ett väl fungerande land fram till 70-talet. Sedan skapade en befolkningsexplosion och religiösa och politiska motsättningar en fullständigt ohållbar situation. Landet förstörde sig självt. Försök inte skylla kriget på någon ”klimatkris”.

Tack för att du orkar, Totius!

Citat:
Och alla miljoner pakistanier som fick lämna sina hem i somras existerar inte heller? Och alla afrikaner som går runt på stan utanför min lägenhet finns bara i min fantasi också?

Varför fick de lämna sina hem? På grund av att regimen i det fattiga landet hellre satsat på kärnvapenutbyggnad än på infrastruktur? För att befolkningen ökat mycket snabbt och man bygger alltför nära vattendrag som historiskt sett svämmat över då och då ..?

Eller beror det på SUV-körande sverigedemokrater som hellre käkar biff än sojabönor? Så måste det förstås vara i din inskränkta tankevärld.

Citat:
Tyvärr fungerar inte jordbruk i sån värme. De flesta växter slutar växa runt 25-28C.

BS. Det sägs att det ingenstans i världen är för varmt för jordbruk - däremot finns det gigantiska ytor som är alltför kalla. Urgamla jordbruksområden i t.ex dagens Irak kan nå långt över 40 grader på somrarna. Hur varmt brukar det vara i tropiska länder? Kanske inte lämpligt för att odla tranbär och hjortron men däremot för te, kaffe, ris, bananer, kakao, kokospalmer, ananas …
Citera
2022-11-20, 17:03
Medlem
Citat:
Nej vissa delar av Afrika kommer vara inhospatibelt för människor redan det här århundradet, kanske redan 2050. Skulle själv säga att vissa delar av Afrika redan är det personligen men jag är ingen klimatexpert heller.

Oavsett vad du tycker och tror så är alla människor beroende av jordbruk. Vi kan inte överleva utan ett fungerande jordbruk. Jag förstår att du inte jobbar inom jordbrukssektorn men jag gissar att du äter mat.

Nej, att du inte är någon klimatexpert har nog alla begripit. (Det är inte jag heller men däremot har jag förmåga att söka information brett.)

Jag jobbar inte heller inom jordbrukssektorn (däremot äter jag mat, surprise, surprise), och jag har verkligen inte påstått att vi inte är beroende av ett fungerande jordbruk.

Kan du inte klämma ur dig något bättre än sådana långsökta halmgubbar?
Citera
2022-11-20, 17:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför fick de lämna sina hem? På grund av att regimen i det fattiga landet hellre satsat på kärnvapenutbyggnad än på infrastruktur? För att befolkningen ökat mycket snabbt och man bygger alltför nära vattendrag som historiskt sett svämmat över då och då ..?

Som jag skrev börjar Afrika bli mindre och mindre lämpat för jordbruk. När jordbruken försvinner så flyttar människor för jordbruk är en vital grej för mänskligt liv. Det är som en kanariefågel i gruvan, när man inte kan driva jordbruk så försvinner bärkraften av samhället. Sverige har levt utan jordbruk genom globalisering, d.v.s Sverige har köpt mat från andra länder för att kompensera underskottet men allt eftersom att produktionen minskar i världen p.g.a antiglobaliseringen och klimatproblemen så ökar också priserna. Det är det som är så skitnödigt med ert argument: ni argumenterar mot själva grundförutsättningen att existera. Det är bättre för alla om ni bara går och tar livet av er istället för att dra ner hela världen i avgrunden.

Citat:
BS. Det sägs att det ingenstans i världen är för varmt för jordbruk - däremot finns det gigantiska ytor som är alltför kalla. Urgamla jordbruksområden i t.ex dagens Irak kan nå långt över 40 grader på somrarna. Hur varmt brukar det vara i tropiska länder? Kanske inte lämpligt för att odla tranbär och hjortron men däremot för te, kaffe, ris, bananer, kakao, kokospalmer, ananas …

Men det är fel. Jag jobbar med jordbruk och jordbruket är hotat här i södra Spanien p.g.a bristen på vatten och de extrema temperaturerna. Kul att du spelar allan men te, kaffe, ris, bananer, kakao, kokospalmer och ananas är helt olika växter som kräver helt olika typer av klimat. Du kan inte odla en enda av de här växterna i Irak om du nu tror det förrutom ris och då med konstbevattning.
Citera
2022-11-20, 17:08
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Att segra över en existensiell kris är en enorm vinst ja.

Du skulle alltså visa att en viss strategi faktiskt gav "mest" seger över den existensiella krisen. Det är inte självklart att en liten minskning av klimatförändringar faktiskt är mer värd än t ex allmän högre tillväxt som ger förmåga att hantera lite större klimatförändringar.

Bakom dina stora ord om matematiska kunskaper och exponentiella effekter verkar det gömma sig en humanioratomte som genast flyr in i rent flum som "segra över existensiell kris" så fort nån synar ordbajsarkorten.
Citera
2022-11-20, 17:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Du skulle alltså visa att en viss strategi faktiskt gav "mest" seger över den existensiella krisen. Det är inte självklart att en liten minskning av klimatförändringar faktiskt är mer värd än t ex allmän högre tillväxt som ger förmåga att hantera lite större klimatförändringar.

Bakom dina stora ord om matematiska kunskaper och exponentiella effekter verkar det gömma sig en humanioratomte som genast flyr in i rent flum som "segra över existensiell kris" så fort nån synar ordbajsarkorten.

Nej det räcker att visa att den fungerar. Jag fattar inte vad motargumentet är, du vill inte ha med dig en kasse till affären? Du vill använda gamla glödlampor som kostar 10 gånger mer att använda? Du vill inte använda energieffektiva fönster? Du vill betala högre elräkningar för precis samma sak? Du vill inte använda elbilar? Vad är vinsten?

Just drivmedelgrejen i sig är ju helt jävla ärkeidiotisk. Sverige saknar ju inhemsk produktion av både olja och gas, varför i helvete vill du att Sverige ska vara mer beroende av något sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in