Citat:
Ja, jag tror att dom var väldigt säkra på att ett mord eller dråp hade skett. Sen kan dom väl inte utesluta att det handlar om en olycka och att tjejerna därefter gömt kroppen av rädsla för att åka dit. Men dom verkar även uteslutit olycka i ett tidigt skede eftersom dom gick ut med misstanke om mord samma dag kroppen hittades.
Jag velar konstant fram och tillbaka mellan om mordet var planerat eller inte. Jag tror rent emotionellt kan jag nog inte tro på att två tjejer medvetet planerar att döda sin jämnåriga kompis, över lite ”fjortisbråk”.
Det som talar emot att det var planerat är väl:
- brottet verkar ha skett i MGM lägenhet, sämsta platsen om det var planerat
- höga dunsar som fick taket att skaka hos grannen under (man vill väl inte dra till sig sådan uppmärksamhet såvida de inte blev förvånade för hon kämpade emot mer än de förväntade sig)
- allting efteråt verkar ha gått oerhört snabbt, en hel del konstiga missar som att ha med offrets mobil i sin egen jackficka (omedvetet eller ej?), köra bilen på vägar där det finns kameror osv
Det jag kan tänka mig talar för att det var planerat, i någon utsträckning åtminstone:
- förekommer inga högljudda bråk eller så innan utan går från relativt tyst (samtalsnivå? Tove däckade på soffan?) till höga dunsar, någon trillar i eller slogs i golvet
- J verkar ha ett extremt hat mot T, hon har kanske velat se henne död, hon verkar inte uppvisa ”ånger” (jag förstår människor hanterar chock olika men ändå), är ute och rider, åker till jobbet. Hon började direkt efter mordet planera vart kroppen skulle gömmas osv.
Om hon/de råkade döda henne under ett bråk och slagsmål, inte med flit, reagerar man då så som de gjorde? Ringer man inte polisen, om det var en olycka? Om det var en olycka, sätter man inte rubriceringen ”dråp” då (undrar genuint för är inte helt insatt).
Svårt att veta vad som försiggått. Men J tror nog hon är den smartaste jäveln i världen. Och hon älskar ingen annan förutom sig själv, så även om det inte var meningen att döda, så tänkte hon säkert ”Jag tänker inte låta MITT liv förstöras”. Och får med sig M på något hörn där. M som ser J som sin äkta familj, och är lojal gentemot henne.
Förresten nu när jag skrev att tystnaden kanske var pga Tove (och MH?) hade däckat på soffan, kan J ha öppnat Toves mobil och hittat något där som gjort henne så rasande hon såg svart?
(Obs. Endast spekulationer allt som jag skrivit här, hoppas det framgår)