2022-11-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var en litet ny teori om McD som man kan fundera över.
Jag har alltid tänkt att det var en panikförklaring precis där och då.

Det finns ju utrymme för flera alternativ.

Dina tankar om var mobilen kan ha dumpats är intressanta och inte heller något jag tänkt på ( av naturliga skäl). Tiden passar ju in i den tidsram man kan tänka sig, densamma som du beskriver och det är så som jag tänkt.

Uppkopplingar är ju luriga. Jag hoppas dock att man hittat mobilen.

Dina tankar är annars lite samma som jag har tänkt.

Jag funderar på om Toves mobil kan ha haft kvar Snapchatt hela vägen till där den sista uppkopplingen har varit?

Och det som verkar vara ett ganska oplanerat brott, kan ändå ha ingredienser av någon planering ( människorov) , samtidigt verkar de ändå inte ha tänkt igenom sådant som uppkopplingar till fyndplatsen.

Rörigt inlägg, sitter på landet med bara mobilen. Får inte struktur på tankarna med pillet. Och…inte heller här syns alltså höjd över havet på kompassappen.

Nåja. Tror att polisen ändå har relativt mycket redan. Och mer blir det när analyserna kommer in.

McD turen är en märklig manöver så kort efter brottet. Varför måste hon dit ja?

Hon kan absolut ha haft samma mast kopplad hela tiden. Även på Nöjet. Platsdata (Snap o dyl) fastställer färden t/r McD.
Och samma mast ligger kvar för datatrafik/samtal.

Finns nät i media att ”sista gången mobilen kopplar upp mot Biltema-masten” eller liknande.

Så tidigt som 03:50 uppgiften kom hade nog polisen inte helt pejl på vad 03:50 egentligen innebar.

Du minns kanske i ett fall där det dröjde ända till hovrätten tills man på riktigt fastställde hur mobilen kopplat upp och ner. Man fick alltså först år efter brottet en från Telia som kunde reda ut begreppen. Och egentligen inte ens de kunde fastställa vad som riktigt hänt.

Stängs den av som ”vanligt” är det lättare. Hamnar den i vatten eller förstörs är det mer komplext.

Min bedömning utifrån kända uppgifter är att det är svårt att avgöra vad tidsstämpeln 03:50 egentligen innebär. Mobilen kan alltså ha förstörts (delvis) redan innan och datasessionen löper ut sen 03:50 eller den kan ha gått i nåt annat läge och då avbrutit datasessionen.

Här kommer en röra till. Som bara får vara tankar i en röra tills vi blir klokare på uppkopplingen. Begär inte att nån ska fatta men vill slänga in det i tråden så den dag det uppdagas hur hennes mobil och uppkopplingar kommunicerat så kan man gå tillbaka och kika.

———————-

01:49 samtal från pojkvän. Bryter pågående datasession. Ny datasession påbörjas som är 120 min (vanligt,ovanligt?)fram till 03:50.
För att delutmatningarna är 120 min?

Delutmatningarna är när operatören ”tickar av” att mobilen fortfarande är igång.

Normalt är en delutmatning 180 min.
En datasession pågår hela tiden och delas upp i dessa delutmatningar.

En datasession har samma referensnummer.

En datasession kan fortsätta även om du lämnar området för täckning/masten.

En datasession kan även pågå endast med kopplingen för ”volte”, alltså röstsamtal över ”4G”. Medans antennen för data, alltså surf, är intakt.

Det betyder att mobilen kan ha utsatts för ett försök till förstörelse men typ en antenn funkar fortfarande. Då löper den datasessionen vidare.

När sedan mobilen helt förstörs och datasessionen som påbörjats löper ut så kontaktar masten mobilen genom delutmatning och får då inget svar och kopplar då ner sessionen (och dess referensnummer är ”förbrukat”)

Klockan kan då vara 03:50.

Tvåtimmars delutmatningsintervall som påbörjas efter samtal med pojkvännen 01:49?

Datasession påbörjas i Biltema-masten redan 00:50 och pågår sen sedvanliga 180 minuter till 03:50 då den löper ut för mobilen (antenner) har förstörts tidigare. Alltså i tid före 03:50?
Masten täcker då ända ner till Nöjet (2 km)?

Alltså en datasession som pågår i Biltema-masten från dess att TT lämnar Nöjet tills den löper ut 180 min senare.

Spelar ingen roll om annan mast kopplar upp (under McD-färden) bara TT’s mobil är tillbaka under täckning Biltema när nästa delutmatning sker 03:50?

Hur påverkar 01:49 samtalet datasessionen? Är redan TT kopplad mot Biltema när det samtalet sker?

Eller påbörjas 120 min ny delutmatning när samtalet kopplas ner från Biltema som sen löper ut 03:50. Och mobilen (någon antenn men mobilen är igång) förstörs långt innan vilket inte påverkar datasession men att den sen förtörs så ingen ny delutmatning fångas upp av den 03:50?

Flygläge 03:50? Pingar?

Stängs av manuellt 03:50?

Förstörs 03:50?

Datasession löper ut 03:50 och mobilen förstörs långt(?) innan?
Citera
2022-11-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Hon kan absolut ha haft samma mast kopplad hela tiden. Även på Nöjet. Platsdata (Snap o dyl) fastställer färden t/r McD.

Finns nät i media att ”sista gången mobilen kopplar upp mot Biltema-masten” eller liknande.

Så tidigt som 03:50 uppgiften kom hade nog polisen inte helt pejl på vad 03:50 egentligen innebar.

Du minns kanske i ett fall där det dröjde ända till hovrätten tills man på riktigt fastställde hur mobilen kopplat upp och ner. Man fick alltså först år efter brottet en från Telia som kunde reda ut begreppen. Och egentligen inte ens de kunde fastställa vad som riktigt hänt.

Stängs den av som ”vanligt” är det lättare. Hamnar den i vatten eller förstörs är det mer komplext.

Min bedömning utifrån kända uppgifter är att det är svårt att avgöra vad tidsstämpeln 03:50 egentligen innebär. Mobilen kan alltså ha förstörts (delvis) redan innan och datasessionen löper ut sen 03:50 eller den kan ha gått i nåt annat läge och då avbrutit datasessionen.

Här kommer en röra till. Som bara får vara tankar i en röra tills vi blir klokare på uppkopplingen. Begär inte att nån ska fatta men vill slänga in det i tråden så den dag det uppdagas hur hennes mobil och uppkopplingar kommunicerat så kan man gå tillbaka och kika.

———————-

01:49 samtal från pojkvän. Bryter pågående datasession. Ny datasession påbörjas som är 120 min (vanligt,ovanligt?)fram till 03:50.

Delutmatningarna är när operatören ”tickar av” att mobilen fortfarande är igång.

En datasession kan även pågå endast med kopplingen för ”volte”, alltså röstsamtal över ”4G”. Medans antennen för data, alltså surf, är intakt.

Det betyder att mobilen kan ha utsatts för ett försök till förstörelse men typ en antenn funkar fortfarande. Då löper den datasessionen vidare.

När sedan mobilen helt förstörs och datasessionen som påbörjats löper ut så kontaktar masten mobilen genom delutmatning och får då inget svar och kopplar då ner sessionen (och dess referensnummer är ”förbrukat”)

Tvåtimmars delutmatningsintervall som påbörjas efter samtal med pojkvännen 01:49?

Datasession påbörjas i Biltema-masten redan 00:50 och pågår sen sedvanliga 180 minuter till 03:50 då den löper ut för mobilen (antenner) har förstörts tidigare. Alltså i tid före 03:50?

Alltså en datasession som pågår i Biltema-masten från dess att TT lämnar Nöjet tills den löper ut 180 min senare.

Spelar ingen roll om annan mast kopplar upp (under McD-färden) bara TT’s mobil är tillbaka under täckning Biltema när nästa delutmatning sker 03:50?

Hur påverkar 01:49 samtalet datasessionen? Är redan TT kopplad mot Biltema när det samtalet sker?

Eller påbörjas 120 min ny delutmatning när samtalet kopplas ner från Biltema som sen löper ut 03:50. Och mobilen (någon antenn men mobilen är igång) förstörs långt innan vilket inte påverkar datasession men att den sen förtörs så ingen ny delutmatning fångas upp av den 03:50?

Mkt intressant.
Citera
2022-11-20, 16:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja.

Jag funderar i banorna:

- MH talar sanning när hon säger att hon la sig i soffan, och Tove och JJ skulle "prata ut".
- MH somnar till
- MH väcks av dunsar. Undrar vad som sker.
- MH upptäcker att Tove kämpar för sitt liv eller redan ligger halvt utslagen på golvet
- Det tar några sekunder för MH att inse vad som verkligen händer
- MH rusar upp. Antingen bara för att stå och hoppa i ren panik eller för att försöka få bort JJ från Tove
- Tove har nu förlorat medvetandet
- Paniken uppstår, speciellt hos MH
- "JJ, vad fan har du GJORT?!?!?!"

Samtalet mellan MH och JJ därefter blir av sorten; "Om du inte hjälper till nu MH så kommer du också att åka dit".

JJ "initierade" och genomförde åtminstone huvuddelen av mördandet. Frågan är hur mycket MH underlät att ingripa och hur mycket chans hon hade att ingripa innan döden var ett faktum.

Teori och tankar.....

Jag tror i vart fall inte att det här är något som som MH velat vara en del i. Men hur djupt insyltad hon blivit är svårt att ha en uppfattning om.
Citera
2022-11-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Mkt intressant.

Polisen/MP letar mobil nära masten men mitt budskap är att situationen kan vara mer komplex än så. Men förstår att en huvudtes är att den slängs i damm.

Slängs den dock igång i damm så är teorin mer osäker än om den slängs i avstängd tänker jag. Isf är 03:50 tiden då den manuellt stängs av.

Och då gör MGM det. Stämger av den alltså. För vid den tiden bör TT vara död eller medvetslös sedan senast 02:45 om man ska tolka polisen ”rätt”.

Sen får man beaktta batteritorsk också…
Vilket innebär att mobilen kan ha lämnats nånstans långt tidigare än 03:50 då.
Citera
2022-11-20, 17:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med hennes mobil kl. 03.50?

Citat:
Ursprungligen postat av Avel

———————-

Ett mycket intressant och bra inlägg.

Mycket frågor som fodrar svar gällande TTs mobil. Vad var orsaken till att den stängdes av kl. 03.50 den 17 oktober? Hennes mobil är mycket viktig att få tag på - om nu inte polisen ev. har hittat den.
Citera
2022-11-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Mycket frågor som fodrar svar gällande TTs mobil. Vad var orsaken till att den stängdes av kl. 03.50 den 17 oktober? Hennes mobil är mycket viktig att få tag om nu inte polisen ev. har hittat den.

Det är den. Även om den hittas skadad eller ”dyblöt”. Tyvärr kan försvaret använda alla dessa osäkerhetsfaktorer kopplade till teknik för att bemöta åklagarens bevisning.
Citera
2022-11-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Varför skulle JJ oroa sig för att Tove skulle avslöja att hon varit otrogen mot en kille som det varit slut sedan april.

Men om det är sant att JJ ex bor granne med Albin och de är kompisar kanske Tove visste om att JJ varit otrogen och berättade det för exet och därför tog det slut i april. Albin flyttade till sin lägenhet 1 april i år vem grannen/kompisen/exet är vet jag inte. Han kanske redan bodde där, Tove kom hem på helgerna och var väl hos Albin och blev väl bekant med exet.
Ja det hade nog varit ett starkt motiv. Tänkt den tanken också. Tänk om tt bidragit till att det tog slut. Alternativt gjort det svårare för jj få tillbaka honom. Hon ser nog inte sin egen skuld i det hela med tanke om det man hört om hennes personlighet. Alternativt att hon sagt till Aw om otrogenheten,som sagt det till exet. Man delar ju mycket med sin partner.
Citera
2022-11-20, 17:04
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Håller med. Men hon kan också ha strypts med skärp ed, då kanske inte dna finns dom visar vem som gjorde det.

Tror på strypning med händerna, därav en rejäl kamp innan och under (kampen kan ju pågått i flera minuter), vilket genererade i kraftiga ljud som grannar hörde.

Hade Tove dödats med kniv eller liknade skulle det finnas blodspår kvar i lgh, samt ett snabbare förlopp vilket inte skulle hörts på det sätt grannar beskriver.
Citera
2022-11-20, 17:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Men förhelvete?? Ska vi börja spekulera i om TT tagit självmord med en sladd i JJs lägenhet utan att någon ingripit??
Självklart inte! Det handlade om att polisen direkt gick ut med att det var mord. Då måste annat kunna uteslutas.
Citera
2022-11-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Någon här som tänker som mig med varför Jj hade TTs mobil med sig o vad hon gick tillbaka till lgh för innan skjutsen eller har det diskuterats innan? ( min teori) att hon hämtade plånboken ( ev väska med plånbok), hur ska hon annars kunna handla? ( hon var ju inte ens påväg till McDonalds när hon sa det så hon hade nog inte väskan/plånboken på sig)…. Min teori bygger på att MH sover o TT är död ev i lgh eller i källarförrådet då…. Eftersom hon blir överraskad av grannen så glömmer hon att hon har TTs mobil på sig som hon skulle dumpa samtidigt…

Enl. grannen i podden köpte hon sin mat med mobilen.

Vi får nog anta att hon behövde gå upp till MH och meddela att hon skulle bli borta en stund. Hon hade kanske bara tänkt flytta bilen eller liknande (obs. spekulationer)
Citera
2022-11-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Instämmer men här tänker jag att om man skulle bedriva en brottsutredning och nya uppgifter kommer fram så får man ändå vara öppen för att den hypotes åklagaren formulerat och vill föra i bevis kan skapa nya frågeställningar. Att bestämma sig i förväg för ett slutresultat är ingen väg att gå i någon undersökning. Det finns olika metodologiska utgångspunkter: bestäm dig i förväg och leta bevis som verifierar din hypotes eller ställ nya frågor under undersökningsprocessen.
Rulle har bestämt sig i förväg men frågan är om han är öppen för att omformulera sin hypotes? Om alla utredningar skulle ha ett bestämt slutresultat så är det något som är på tok fel.

Vi får väl anta att polisen kollar alla spår, och granskar potentiella medhjälpare noga utan att de meddelar oss. Det är en annan sak när folk skriver ut misstankar öppet här på FB.
Citera
2022-11-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Mycket frågor som fodrar svar gällande TTs mobil. Vad var orsaken till att den stängdes av kl. 03.50 den 17 oktober? Hennes mobil är mycket viktig att få tag på - om nu inte polisen ev. har hittat den.

Mobilen stängdes av för att den inte skulle kunna visa i vilken riktning de kör..bra sammanfattning avel. Tror du ligger rätt nära sanningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in