2022-11-20, 16:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Jaså! bor han inte i Nye hos sin far? är skriven där iallafall

Desto värre om han ska låna hennes bil måste han ha bil dit och hem också.
Då är ju frågan, varför i helsveda skulle han åka dit med bil för att låna bil och sen åka bil hem igen?
Det förstår väl både du o plutteliten att det är rent svammel att han lånat hennes bil!
Citera
2022-11-20, 16:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Tror jag inte ett skvatt på.
Du vet att det är inte åklagaren som beslutar om häktning va?
Åklagare lämnar sina uppgifter som ska styrka att MH i detta fall är misstänkt för bland annat mord och behöver häktas.
Och där beslutar Eksjö tingsrätt om hon ska häktas eller inte.
Hade hon inte varit så pass misstänkt(bevis,förhör) så hade hon inte omhäktats på den punkten.
Nåväl, du kommer att få se i slutändan
Citera
2022-11-20, 16:23
Medlem
argusmaximuss avatar
Bara en ordningsfråga. Sett flera gånger att både JJs pappa, och bror, nämnts här som möjliga medhjälpare alternativt deltagare i bakgrunden. Även TTs pojkvän har figurerat många gånger. Allt är fantasier. Även skit har sagts om MHs pappa. Sluta med det.

Dra inte in familj, pojkvänner, etc, oavsett om det handlar om MGM eller BO.

De är oskyldiga tills polisen säger annorlunda. Att pekas ut på FB är det sista de behöver och förtjänar. MH, JJ och BO familjer och andra i närheten har ett helvete nu. Gör det inte värre.

Det finns bara två misstänkta, och det är de två häktade kvinnorna MH och JJ.

Alla kan vara lugna i logiken att alla i MH, JJ och BO närhet har blivit kollade och avförda. Polisen har varit noga med att enbart två är brottsmisstänkta, bara för att undvika att skit sägs om oskyldiga. Lyssna på dom.
Senast redigerad av argusmaximus 2022-11-20 kl. 16:32.
Citera
2022-11-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Nåväl, du kommer att få se i slutändan
Var du där den kvällen eftersom "rullman är ute o cyklar och MH är oskyldig"?
Om du inte var det så föreslår jag att du inte lägger fram felaktig information och att vi håller oss till den fakta som vi har framlagt från polis/åklagare/tingsrätt.
Citera
2022-11-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Strypning är sannolikt dödsorsaken, JJ stryper Tove, under den kampen innan hon dör lär de ha båda hamtat på golvet, därav ljud, sedan lär Tove ha sparkat allt hon kunnat till döden infann sej, vilket då än mer ljud hörts till grannar.

JJ kommer att dömas för mord eftersom hennes dna kommer att finnas runt Toves hals, märken efter strypning är säkerligen även orsak till att polis direkt såg att Tove blivit dödad. JJ har 18 år eller livstid att vänta som påföljd av detta grova brott hon gjorts sej skyldig till.

Håller med. Men hon kan också ha strypts med skärp ed, då kanske inte dna finns dom visar vem som gjorde det.
Citera
2022-11-20, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Får se om vi kan lista ut innan åtal något mer om mobilerna men idag kollade jag läget lite och båda verkar ha iPhone. Då kan vi göra lite kvalificerade killgissningar framåt här.

Har funderat på det där med knackningar och McD och bilfärd och vill testa en tanke med dig.

Tjejerna kan berätta initialt till kompisar och sen i samma anda i förhör och att de då BÅDA var på McD. Finns obekräftade uppgifter om det nånstans.
Polisen kan ganska snabbt konstatera att det inte stämmer. Kamera McDrive osv.

För det kan ha varit planen.
Att åka båda. Precis efter att grannen reagerar med knack. Här kan de inte vara kvar.

JJ går ner och förbereder bilen. Fälla säte? Minibil osv. Preppa alltså. MH och JJ ska sedan bära ner TT. Men JJ stöter på grannen.

Ändrar planen i all hast. ”Eeeh mamma hämta, kompis trillat, har du haft kul ikväll osv.”

För grannen som är vaken kan ju märka om bortforsling sker. Så hon skjuter på det och det blir grannen som kör till McD istället för JJ och MH iväg med TT och bil.

JJ går upp igen. I fickan eller väska TT’s mobil med. För den skulle åt samma håll som kroppen.

Virrig. Två ggr öppnas och stängs dörren. Är hon in efter mobilen eller annat glömt?

Hon berättar för MH att de måste avvakta. Att hon åker till McD med grannen. Då bör kl vara strax efter 02:45. Människorov och mord har fullbordats.

En intressant undran är när är de tillbaka från McD?

Bör inte ta längre än 30 min.

10 min t/r.

10 min matfix om nu inte förbeställd på väg dit då kan nog den tiden kortas.

5 min prat med kompis i bil.

03:15-03:30 tillbaka då. Sen 15 min lyssna i huset och nån minut bära och fixa med bilen. Då är kl 03:45-03:50 nånstans?

Lösa planen kan alltså ha varit att förklara bilfärden med att tjejerna skulle till McD sen om någon undrar. Typ länsman då.

Så bestämmer de att ta nya tag när JJ tillbaka.

Här rör nog JJ till deras damage control.

(Förresten om JJ nu så nykter med sina utslag varför kör grannen alls?)

MH hinner dock nyktra till lite och förbereda. Eller bara nyktra till och lugna nerverna. Kanske t o m tar ner TT till källaren med JJ’s nycklar.

Någon äter maten?
JJ är tillbaka från McD alltså.

Cykeln står kvar. Grannen noterar det. Nåt med påsen.

Båda bär ut TT via källaren. Stentrappa. Nu tyst och lugnt i huset. Tajt lastning på gaveln. Ingen insyn.

MH leder cykeln och låser så där slarvigt för hon är fortfarande full? TT hade nyckeln på sig. Mörkt så hon ser inte riktigt var hon låser på cykeln? Skitsamma, nu är cykeln väck från huset.
I riktning TT’s pappas bostad.

JJ plockar upp MH i höjd med Gränsgatan.

När de svänger runt i kvarteret på Smedjevägen eller Ekstigen norr om JJ bostad för att komma ut igen på Storgatan för att ta rondellen till Nygatan som leder hela vägen till Gulf så kopplar TT’s mobil mot Biltemamasten igen?

Klurigt hur det är här med mobilen och tidsstämpel ”kopplar upp”. För mycket osäker info och tider. Men avfärd bör ske nånstans 03:45-03:50?

Antingen menar man att mobilen stängs av 03:50.

Eller att en datasession löper ut. Du minns.
För om man tolkar det lilla som ”läckt” så ligger inte TT’s mast kopplad mot 3/Hallon/Biltema-masten alls efter 03:50.

Lutar åt att den stängs av då. Samma tid som avfärd mot Gulf/skogen.

Men låt säga de ser att mobilen stängs av då på nåt sätt. Ligger den i en damm då? Nja. Kanske stannat och gömt på vägen ut ur Vetlanda mot ”granodlingen”.

Den vägen kan JJ. Där vet hon bekant ställe att stanna vid. Pratas ju mycket om det bekanta.

Färden går alltså Nygatan och passerar Gulf 03:56. Finns på kamera. Jag har lokaliserat den på hörnet uppe på Gulfs tak. Så det blr stämma att det är rätt kamera.

Ungefär så får jag detta med McD turen att passa in på nåt sätt. Ett avbrutet försök komma iväg snarast med TT (och cykel) hemifrån.

Ska klura på hur de svänger runt och mobilkopplingen men det måste göras på plats med tanke på knapphändig info.

Det var en litet ny teori om McD som man kan fundera över.
Jag har alltid tänkt att det var en panikförklaring precis där och då.

Det finns ju utrymme för flera alternativ.

Dina tankar om var mobilen kan ha dumpats är intressanta och inte heller något jag tänkt på ( av naturliga skäl). Tiden passar ju in i den tidsram man kan tänka sig, densamma som du beskriver och det är så som jag tänkt.

Uppkopplingar är ju luriga. Jag hoppas dock att man hittat mobilen.

Dina tankar är annars lite samma som jag har tänkt.

Jag funderar på om Toves mobil kan ha haft kvar Snapchatt hela vägen till där den sista uppkopplingen har varit?

Och det som verkar vara ett ganska oplanerat brott, kan ändå ha ingredienser av någon planering ( människorov) , samtidigt verkar de ändå inte ha tänkt igenom sådant som uppkopplingar till fyndplatsen.

Rörigt inlägg, sitter på landet med bara mobilen. Får inte struktur på tankarna med pillet. Och…inte heller här syns alltså höjd över havet på kompassappen.

Nåja. Tror att polisen ändå har relativt mycket redan. Och mer blir det när analyserna kommer in.
Citera
2022-11-20, 16:40
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Bara en ordningsfråga. Sett flera gånger att både JJs pappa, och bror, nämnts här som möjliga medhjälpare alternativt deltagare i bakgrunden. Även TTs pojkvän har figurerat många gånger. Allt är fantasier. Även skit har sagts om MHs pappa. Sluta med det.

De är oskyldiga tills polisen säger annorlunda. Att pekas ut på FB är det sista de behöver och förtjänar. MH, JJ och BO familjer och andra i närheten har ett helvete nu. Gör det inte värre.

Alla kan vara lugna i logiken att alla i MH, JJ och BO närhet har blivit kollade och avförda. Polisen har varit noga med att enbart två är brottsmisstänkta, bara för att undvika att skit sägs om oskyldiga. Lyssna på dom.

Instämmer men här tänker jag att om man skulle bedriva en brottsutredning och nya uppgifter kommer fram så får man ändå vara öppen för att den hypotes åklagaren formulerat och vill föra i bevis kan skapa nya frågeställningar. Att bestämma sig i förväg för ett slutresultat är ingen väg att gå i någon undersökning. Det finns olika metodologiska utgångspunkter: bestäm dig i förväg och leta bevis som verifierar din hypotes eller ställ nya frågor under undersökningsprocessen.
Rulle har bestämt sig i förväg men frågan är om han är öppen för att omformulera sin hypotes? Om alla utredningar skulle ha ett bestämt slutresultat så är det något som är på tok fel.
Citera
2022-11-20, 16:40
Medlem
Citat:

Familjen kring MGM liksom deras umgänge i övrigt kan vara av värde att diskutera och relevant för fallet, även om de inte misstänks vara direkt inblandade. MGM hemförhållanden m.m. kan bidra till att förstå deras agerande och tankesätt.
Citera
2022-11-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
För att hon skulle dumpa den. men hon tabbade sig och glömde lämna mobilen hemma, varför hon gick tbx var nog för att kika att MH sov(?)
Varför är det så många som tror att MH låg och sov? Hur stor är JJ:s lägenhet? Typ en 1:a?

Hur sannolikt är det att någon lyckas sova samtidigt som ett våldsamt (enl teorin att TT blivit överfallen på något vis) mord begås precis nära en? Inte sannolikt, tycker jag.

När JJ drar iväg till McDonalds kan MJ mycket väl befinna sig i lägenheten och städa bort spår efter mordet eller göra något annat relaterat till mordet. JJ kanske gav henne en uppgift medan hon själv drog iväg för att få få alibi.
Citera
2022-11-20, 16:43
Medlem
Citat:

.

Ett oerhört bra inlägg!

Detta vidriga fall är för allvarligt att tramsa och tjafsa om. Fakta måste vara ledstjärna för inläggen och inget annat. Själv har jag stort förtroende för åklagare och polis i detta fall. Främst på grund av deras förmåga att inte läcka till media.
Citera
2022-11-20, 16:45
Medlem
Tror väll inte riktigt på att MH sovit under kvällen, men vill ändå påtala att det är fullt möjligt. När jag var 18-19 år skedde en explosion i källaren på det flerfamiljshus jag då bodde i. Hela byggnaden skakade och rutor krossade. Forsade svart giftig rök ut på hela gården. Jag vaknade först när brandmännen stod inne i vår lägenhet och bad mig ta med djuren och evakuera på grund av giftig rök. Jag var då nykter. Så fullt möjligt trots mycket oväsen. Sen kan en kvävning vara tyst och att dunsarna faktiskt vad MH som ramlade, då efter själva mordet skett.

Är självklart endast mina tankar och egna erfarenheter och inget annat.
Citera
2022-11-20, 16:49
Medlem
SaViSas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Och fortsätter MGM att neka till allt kommer tyvärr många delar av händelserna under natten fortfarande att förbli obesvarade, trots FUP. Vissa saker kan bara MGM svara på, hur bra utredningen än är.

:/

Så tråkigt, hur fan kan två så unga tjejer fortsätta neka något så hemskt som mord? Märkligt att de anser sig inte förtjäna straff trots att de tagit livet från en ung människa. Erkänn för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in