2022-11-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag tycker det är lika relevant att påstå att det förmodligen mest kända mordfallet i svensk rättshistoria visar att visar att vem som helst som erkänner mord med helt stolliga berättelser blir utan vidare dömd helt utan bevisning.

Vilket ju inte riktigt stämmer även om det nu har hänt.

Som Sargon De Basso redogjorde för ligger bevisningen väldigt bra i alla andra mål utom just relations- och sexualmål där bevisningen är noll. Sedan finns det enstaka fall säger han där det gått riktigt snett, som med Thomas Quick, men det är just enstaka fall.
Citera
2022-11-19, 19:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Och varför tror du att du skulle vara förskonad från detta katastrofscenario du inbillar dig är verkligheten?
Det är som att jag skulle påstå att 100% av alla kvinnor som får hembesök av män bedriver rysk roulette (alla män är då potentiella våldsverkare), men det gäller inte mig. Låter det rimligt?

Jag ligger inte med svenskor så varför oroa mig för det. Om män hade fått slå dig och komma undan med det ja. Du är ju liksom rätt jävla lustig för du håller ju med oss om att detta inte är våldtäkt men ändå dömdes ju mannen men ändå säger du åt oss vad oroar ni er för det händer ju typ aaaaaaaaaaaaaaldrig??? Jävla gaslighting.
Citera
2022-11-19, 19:08
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej det är ett feltänk, det ligger inte i advokaternas intresse att belysa möjliga problem med lagar. Det ligger i deras intresse av att det blir fler åtal och det blir det med lägre beviskrav.

Sedan i det mål de driver just nu belyser de förstås alla svagheter i åklagarens bevisning de kan hitta.

Det Sargon De Basso larmade för och det advokaterna i denna tråd larmar för ligger alltså inte i deras egenintresse.

Sargon säger också att bevisningen ligger generellt bra i alla typer av mål utom just relations- och sexualmål när beviskraven är noll.
Om jag förstått det rätt så känner du att det är ett utbrett problem att män som hävdar att de aldrig ens träffat offret blir dömda för våldtäkt?

Det är självklart relevant att diskutera hur lagar kan tolkas eller misstolkas. Annat vore rentav farligt. Att någon påpekar brister innebär ju inte att det nu sitter mängder med män dömda för våldtäkt på kvinnor de aldrig ens har träffat. Men det tror jag du egentligen förstår.
Citera
2022-11-19, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Julian Assange blev dömd för våldtäkt just för att han fortsatte ha sex med sitt ONS efter hon somnat. Varför skulle inte fruarna som suger av sina män när de sover också bli det då?

Julian Assange har aldrig fällts för brott i Sverige utan misstänktes för brott och efterlystes för förhör. Sedan tog han in på den Ecuadoriska ambassaden i England och uppehöll sig där tills han blev utsläpad och åtalat för helt andra grunder.

Domen du beskriver finns inte.
Citera
2022-11-19, 19:12
Medlem
Citat:
Om jag förstått det rätt så känner du att det är ett utbrett problem att män som hävdar att de aldrig ens träffat offret blir dömda för våldtäkt?

Halmgubbe, det var du som skrev detta.
Jag skrev bara att det räcker med en saga som inte kan motbevisas för att fälla en man i ett sexualmål.

Citat:
Det är självklart relevant att diskutera hur lagar kan tolkas eller misstolkas. Annat vore rentav farligt. Att någon påpekar brister innebär ju inte att det nu sitter mängder med män dömda för våldtäkt på kvinnor de aldrig ens har träffat. Men det tror jag du egentligen förstår.

Att mängder av oskyldiga män sitter inlåsta är givet då beviskraven i sexualmål är noll. Det vanliga är dock att kvinnan haft frivilligt sex med mannen och därmed träffat honom. Det är då också omöjligt för mannen att ha ett alibi som bevisar att kvinnan ljugit om själva sexet.
Citera
2022-11-19, 19:15
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ursäkta?
Så vid hur många fall av felaktiga domar tycker du det blir problematiskt isåfall, och Hur går detta ihop med principen om att hellre fria än fälla?
Alla felaktiga domar är givetvis ett problem. Kom igen. Någon pellegök blev frikänd för fortkörning för att han vidhöll att det var hans låtsaskompis Mollgan som körde. Det är ju lite dumt. Däremot inbillar jag mig inte att problemet är av någon magnitud där vi måste formulera om lagen.
Citera
2022-11-19, 19:17
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
Om jag var singel skulle jag ALDRIG ha ONS.

Totalt livsfarligt nu för tiden.
Samma. Jag hade i sådana fall spelat in en ljudfil på alltihop från att jag kliver in genom min eller den andres dörr. Inte för att sprida, utan för att spara på säker plats under mycket lång tid, för att kunna försvara mig utifall att. Helt seriöst.
Citera
2022-11-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Samma. Jag hade i sådana fall spelat in en ljudfil på alltihop från att jag kliver in genom min eller den andres dörr. Inte för att sprida, utan för att spara på säker plats under mycket lång tid, för att kunna försvara mig utifall att. Helt seriöst.

Det räcker inte. När kvinnan ligger där och stönar kan hon påstå att hon stönade för att det gjorde ont, och att hon inte klarade av att säga sluta.
Citera
2022-11-19, 19:21
Medlem
Citat:
Jag tycker det är lika relevant att påstå att det förmodligen mest kända mordfallet i svensk rättshistoria visar att visar att vem som helst som erkänner mord med helt stolliga berättelser blir utan vidare dömd helt utan bevisning.

Vilket ju inte riktigt stämmer även om det nu har hänt.

Att Quick erkännande värderades för högt går väl knappast motvalls med att Arnaults anmälares berättelse eventuellt skulle värderats för högt?

Nu fanns det förvisso goda möjligheter att med stödbevisning så gott som ogiltigförklara Quicks många erkännanden. Dock fanns ingen som helst möjlighet att vare sig bekräfta eller ogiltigförklara den brottsliga gärning Arnaults anmälare berättat om, bortom vittnesmål som enbart återberättade hennes historia.

Hursomhelst landar vi i att målsägandens berättelse räckte även innan lagändringen.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-11-19 kl. 19:34.
Citera
2022-11-19, 19:24
Medlem
McMakrills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Slå på ljudinspelaren på mobilen före ni ska knulla en random brud. Problemet löst.
Brukar jag med göra. Fast jag blev kallad för pervo av mina polare....?
Citera
2022-11-19, 19:26
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Hade det hjälpt dig om du visar ett kontrakt där jag tydligen skrivit på att du får låna min bil hur mycket du vill?

Ja, det hade det nog definitivt.
Citera
2022-11-19, 19:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja självklart sker samtycke oftast genom att båda är med på det. Det är som sagt inget problem för de flesta människor, jag känner inte en enda människa i verkliga livet som uttryckt problem med detta. Det är enbart på Flashback jag läst helt hårresande påståenden om det här.

De absolut flesta kvinnor har ingen anledning att falskanmäla. Det är nånting som luktar ruttet i denna debatten, man frågar sig varför det plötsligt är så otroligt viktigt att gardera sig mot risken att en kvinna eventuellt skulle falskanmäla, när det finns massvis av lagar som är ytterst tveksamma i detta landet. Ta lagen om självförsvar till exempel, eller bevisbördan vad gäller skjutningar i kriminella miljöer.

Det verkar mest som att det ni motståndare till samtyckeslagen bryr er om är att ni ska kunna ligga på utan att behöva bry er nämnvärt om ifall samtycke finns eller inte. Tycker er reaktion på det hela är väldigt märklig.

Det är många kvinnor som på falska grunder anmält män för våldtäkt, bara för att de inte har fått som de har velat osv., känner sig utnyttjade eller precis vad som helst.
Killen kanske först knullar en tjej, där båda är med på det, och sen knullar han tjejens bästa kompis, som också är med på det. Men den första han knullar blir vansinnig och anmäler killen bara för detta, även om det är fullt lagligt för killen att knulla med båda tjejerna förutsatt att de samtycker, något som de ju har gjort.

Sådant där händer hela tiden. Och hur tror du att du skall få reda på detta? Om det hade kommit fram så hade ju kvinnorna inte lyckats få männen fällda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in