2022-11-19, 17:51
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Jag behöver gå upp i vikt därför äter jag socker.

Dålig taktik... "Vad kan jag göra för att öka min vikt?": https://www.1177.se/fragor--svar/nat...-oka-min-vikt/
Citera
2022-11-19, 17:56
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Intressant är om föräldrarna också är överviktiga och om det finns syskon med liknande problematik? Var på lekland idag, mååånga överviktiga barn.... och deras mammor också för den delen..

Ena föräldern verkar också ha varit överviktig som ung; så det verkar ha blivit lite dominoeffekt.
Citera
2022-11-19, 17:58
Medlem
Ursäkta men nu blir jag verkligen illa berörd av människors dubbelmoral.

Å ena sidan pratar Svenskarna om sin "överlägsna" moralpredikan inom "humanitär stormakt" och sysslar med massimport av intellektuellt nedsatta utan vare sig finansiering eller jobb till dessa människor.

Å andra sidan så ska Sverige nu alltså tvångsomhänderta barn för att de funktionsnedsatta inte klarar av att sköta om sina barn enligt någon Svensk "moralgrund" som är helt okänd för gemene man.

Det uppstår osökt frågor som "Har funktionsnedsatta rätt att skaffa barn i Sverige, eller är det förbjudet och i så fall vad säger det om Sverige som agerar fascistiskt?

Vidare fråga som "Ska de invandrade funktionellt nedsatta också få sina barn omhändertagna?" eller gäller den Svenska "moralgrunden" enbart personer med "fel" bakgrund?

Personligen tycker jag att om Sverige nu har någon mänsklig moral så borde dessa funktionsnedsatta föräldrar snarare få stöd av Sverige att inte äta för mycket och att deras barn ska få i sig rätt sorts kost.

Sverige är "väl" trots allt humant land där även intellektuellt funktionsnedsatta har rätt att skaffa barn trots alla "flshback:are" som har åsikter att vissa människor ska förbjudas skaffa barn.
Citera
2022-11-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Ena föräldern verkar också ha varit överviktig som ung; så det verkar ha blivit lite dominoeffekt.

Arv/gener.
Citera
2022-11-19, 18:04
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Arv/gener.

Eller så var hennes föräldrar också överviktiga, och matvanorna har följt strömmen i beteenden.
Citera
2022-11-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Eller så var hennes föräldrar också överviktiga, och matvanorna har följt strömmen i beteenden.

Det handlar inte bara om matvanor.
Citera
2022-11-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Ursäkta men nu blir jag verkligen illa berörd av människors dubbelmoral.

Å ena sidan pratar Svenskarna om sin "överlägsna" moralpredikan inom "humanitär stormakt" och sysslar med massimport av intellektuellt nedsatta utan vare sig finansiering eller jobb till dessa människor.

Å andra sidan så ska Sverige nu alltså tvångsomhänderta barn för att de funktionsnedsatta inte klarar av att sköta om sina barn enligt någon Svensk "moralgrund" som är helt okänd för gemene man.

Det uppstår osökt frågor som "Har funktionsnedsatta rätt att skaffa barn i Sverige, eller är det förbjudet och i så fall vad säger det om Sverige som agerar fascistiskt?

Vidare fråga som "Ska de invandrade funktionellt nedsatta också få sina barn omhändertagna?" eller gäller den Svenska "moralgrunden" enbart personer med "fel" bakgrund?

Personligen tycker jag att om Sverige nu har någon mänsklig moral så borde dessa funktionsnedsatta föräldrar snarare få stöd av Sverige att inte äta för mycket och att deras barn ska få i sig rätt sorts kost.

Sverige är "väl" trots allt humant land där även intellektuellt funktionsnedsatta har rätt att skaffa barn trots alla "flshback:are" som har åsikter att vissa människor ska förbjudas skaffa barn.

Hade flickans föräldrar inte redan fått hjälp under flera års tid?
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2022-11-19, 18:10
Moderator
Håll er till ämnet och diskutera det aktuella fallet!

/Moderator
Senast redigerad av Maviel 2022-11-23 kl. 10:52.
2022-11-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Hade flickans föräldrar inte redan fått hjälp under flera års tid?

Jag vet inte, är inte insatt i detalj.

Men det är intressant om det du skriver stämmer, i så fall är det socialen som har misskött sitt arbete att ge adekvat stöd till föräldrarna.

Stämmer ditt påstående borde föräldrarna stämma socialtjänsten för uteblivet stöd.
Citera
2022-11-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Det har inte gått rätt på långa vägar.

Uppdrag granskning kommer förmodligen att kommer att ta upp detta om ett år eller så.

Nej då skulle vara på att granska föräldrarna i så fall
Citera
2022-11-19, 18:15
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Det handlar inte bara om matvanor.

Nej men ändå påverkar det mycket.

"Som så många andra sjukdomar handlar det om en kombination av arv och miljö, men forskarna är eniga om att genetiken inte är den avgörande faktorn.

– Man brukar säga att 60-70 procent är genetik och resten är omgivningsfaktorer. Men om man funderar lite på det kan man inse att man egentligen inte kan resonera så därför att man aldrig blir fet om man inte äter för mycket. Därför kan man säga att det alltid är omgivningsfaktorer. Om man inte äter för mycket så utvecklar man ingen fetma vilken genetik man än har, säger Claude Marcus, professor vid Karolinska Institutet och forskningsledare för Rikscentrum Barnfetma vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. "

https://ki.se/forskning/fetma-en-kamp-mot-oss-sjalva
Citera
2022-11-19, 18:18
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Jag vet inte, är inte insatt i detalj.

Men det är intressant om det du skriver stämmer, i så fall är det socialen som har misskött sitt arbete att ge adekvat stöd till föräldrarna.

Stämmer ditt påstående borde föräldrarna stämma socialtjänsten för uteblivet stöd.

De fick stöd, men när stödet drogs tillbaka när hon gick ner i vikt, gick barnet sen upp i vikt igen - och nu omhändertagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in