2022-11-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Nej men ändå påverkar det mycket.

"Som så många andra sjukdomar handlar det om en kombination av arv och miljö, men forskarna är eniga om att genetiken inte är den avgörande faktorn.

– Man brukar säga att 60-70 procent är genetik och resten är omgivningsfaktorer. Men om man funderar lite på det kan man inse att man egentligen inte kan resonera så därför att man aldrig blir fet om man inte äter för mycket. Därför kan man säga att det alltid är omgivningsfaktorer. Om man inte äter för mycket så utvecklar man ingen fetma vilken genetik man än har, säger Claude Marcus, professor vid Karolinska Institutet och forskningsledare för Rikscentrum Barnfetma vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. "

https://ki.se/forskning/fetma-en-kamp-mot-oss-sjalva

Nej men generna påverkar hur mycket du äter, dessutom pratar man om epigenetik idag.
Citera
2022-11-19, 18:20
Medlem
Citat:
De fick stöd, men när stödet drogs tillbaka när hon gick ner i vikt, gick barnet sen upp i vikt igen - och nu omhändertagen.

Spännande, då är det socialtjänsten som har brustit i vårdbilden men istället för att ge rätt vård så tvångsomhändertar de barnet.

Hjärteskärande och fascistiskt
Citera
2022-11-19, 18:21
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nej men generna påverkar hur mycket du äter, dessutom pratar man om epigenetik idag.

Livsstil väger tungt i det, det backar jag inte på. Du får tycka precis vad du vill tycka.
Citera
2022-11-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Jag vet inte, är inte insatt i detalj.

Men det är intressant om det du skriver stämmer, i så fall är det socialen som har misskött sitt arbete att ge adekvat stöd till föräldrarna.

Stämmer ditt påstående borde föräldrarna stämma socialtjänsten för uteblivet stöd.

Det var socialnämnden i 6-åringens hemkommun som ansökte om att flickan skulle omhändertas enligt LVU.

Skälet till ansökan var flickans kraftiga övervikt samt att sjukvården uttryckt en oro för hennes hälsa. 6-åringen och hennes föräldrar hade sedan tidigare fått föräldrastöd som gav goda resultat. Men när hjälpen avslutades ökade flickan kraftigt i vikt igen.

6-åringens mamma berättar att flickan började gå på regelbundna hälsokontroller med anledning av övervikten för snart tre år sedan.

Under tiden som föräldrarna fick stöd gick flickan ner i vikt. Men när insatsen avslutades gick hon upp i vikt igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...man-overklagar
Citera
2022-11-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det var socialnämnden i 6-åringens hemkommun som ansökte om att flickan skulle omhändertas enligt LVU.

Skälet till ansökan var flickans kraftiga övervikt samt att sjukvården uttryckt en oro för hennes hälsa. 6-åringen och hennes föräldrar hade sedan tidigare fått föräldrastöd som gav goda resultat. Men när hjälpen avslutades ökade flickan kraftigt i vikt igen.

6-åringens mamma berättar att flickan började gå på regelbundna hälsokontroller med anledning av övervikten för snart tre år sedan.

Under tiden som familjen hade tät kontakt med sjukvården fick de också hjälp av en dietist som gav strikta riktlinjer kring flickans kost.

Under tiden som föräldrarna fick stöd gick flickan ner i vikt. Men när insatsen avslutades gick hon upp i vikt igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...man-overklagar

Tack för att du klargör i tråden. Som sagt Socialen tröttnade på att stötta och började förstöra istället då det är uppenbart att föräldrarna har ett kroniskt tillstånd och behöver permanent stöd.

Ska bli spännande att följa faller om det överklagas.
Citera
2022-11-19, 18:25
Medlem
Det är osmakligt att försöka leta reda på föräldrar och barn där alla tre har funktionsvariation. Låt myndigheterna göra jobbet i lugn och ro utan att ni ska gotta er i det.
Citera
2022-11-19, 18:27
Medlem
Citat:
Livsstil väger tungt i det, det backar jag inte på. Du får tycka precis vad du vill tycka.

Skrämmande tanke att du egentligen inte har någon fri vilja och ditt beteendet är determinerat. Alltså betyder gener allt.
Citera
2022-11-19, 18:29
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Skrämmande tanke att du egentligen inte har någon fri vilja och ditt beteendet är determinerat. Alltså betyder gener allt.

Din fria vilja är din livsstil, vad snackar du om?
Citera
2022-11-19, 18:29
Medlem
punkt498s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jo visst men det krävs ju ansträngning med det mesta i livet som att hålla sin och sina barns kroppar i form. Så fort mina barn kunde gå och springa var jag ute i skogen nästan varje dag och hoppade, smög omkring och lekte, sprang. Det hjälpte till att bygga stommen för dem tror jag.

Likadant med sockret, min 12 åring har inte druckit läsk än. Och de får räkna godisbitarna i lösgodiset på lördagarna, 20 bitar säger jag och så väljer de omsorgsfullt ut de bästa de lär sig räkna, kalkylera, veta att man inte kan få allt. Så mycket på en och samma gång. Och så betalar dom så klart med pantpengarna... Man måste jobba och anstränga sig som sagt för att få något.

Införa körkort på barn hade varit bra. Ibland kan det ju vara så att man är jätte bra som du (som exempel) på kost å aktivitet men kan brista i något annat. ( förresten tog jag dina 20 bitar godis as bra ide) Nu säger jag inte du gör det men kan det va så att man kan va bra på olika saker. Och i detta fall inte ha barn alls och att jag menar att man kan inte skaffa barn å tro det är enkelt.
Citera
2022-11-19, 18:31
Medlem
Citat:
Din fria vilja är din livsstil, vad snackar du om?

Du förväxlar den fria viljan med din egna vilja, din egna vilja är dock determinerad. Den fria viljan hade bara existerar ifall naturlagarna inte hade gjort det.
Citera
2022-11-19, 18:33
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Du förväxlar den fria viljan med din egna vilja, din egna vilja är dock determinerad. Den fria viljan hade bara existerar ifall naturlagarna inte hade gjort det.

Nej, jag håller inte med.
Citera
2022-11-19, 18:38
Medlem
punkt498s avatar
Citat:
De fick stöd, men när stödet drogs tillbaka när hon gick ner i vikt, gick barnet sen upp i vikt igen - och nu omhändertagen.

Har en kompis som blev intagen på rätt psyk för anorexi det finns å läsa om. Hur man gör när inget annat fungerar. Hon är död i dag. men kan det vara så att denna lilla tjej behöver ett nytt hem där man är en familj? Jag tycker iaf det är rätt när hon visat på att komma ner i vikt å sen öka när insats tas bort, då bör ju förledarna brista i föräldraskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in