Ursprungligen postat av Leaston
Att folk blundar för Bitcoin överlägsna användbarhet som en digital helt decentraliserad, bearer asset, ger dem ingen poäng.
Det ligger förstås ett enormt värde i Bitcoins egenskaper som gör den otroligt användbar och därmed eftertraktad.
Bitcoin har ett teoretiskt maximum på 7 transaktioner per sekund (tps), och har praktiskt legat i intervallet 2-5 tps de senaste sju åren. För hela nätverket då.
Om du tvivlar på mig, läs whitepapret, finns ex här:
https://bitcoin.org/bitcoin.pdf
10 minuter = 600 sekunder per block pga inbyggd skalning i algoritmen.
Ett block motsvarar i runda slängar 2000 transaktioner rent praktiskt, och teoretiskt maximum på lite över 4000 transaktioner per block. Teoretisk kan du få ner en transaktion på lite över 220 bytes, vilket innebär en övre gräns på 1MB/220 approx 4550, men med en fee inbakad hamnar du på ca 4000 transaktioner per block. I praktiken ligger transaktioner ofta vid 400 bytes eller mer, vilket ger dessa 2000 transaktioner per block rent praktiskt.
TLDR;
Teoretiskt: 4550 / 600 approx 7.6 tps (detta går inte praktiskt, ens optimalt, då det är utan fee)
Optimalt: 4000 / 600 approx 6.7 tps (detta leder till de 7 tps som ofta citeras)
Praktiskt: 2000 / 600 approx 3.3 tps (detta är där vi ligger rent praktiskt)
Som jämförelse föds det ca 4 personer per sekund i dagsläget. Dvs, högt räknat har du två skicka-transaktioner och två mottagar-transaktioer i din livstid om alla transaktioner görs i bitcoin.
Hur i h-vete är detta "otroligt användbar"?
Det ska dock sägas att man kan tjäna pengar på att spekulera i bitcoin, och det har jag inga problem med, men att tro att det ligger någon form av egenvärde i ett transaktionssystem som inte kan användas tycker jag är lite galet. Med en penningteoretisk begreppsflora är bitcoin ungefär så fiat det kan bli.