Citat:
Jämställdhetsministern menar att lagen är ett viktigt ställningstagande.
– Jag tycker det är väldigt viktigt att man som kvinna inte ska behöva göra fysiskt motstånd för att det ska bli en våldtäkt. Det ska inte vara en presumtion att kvinnors kroppar är tillgängliga om det inte blir ett fysiskt motstånd, säger Paulina Brandberg (L).
Vad menar hon med att man skulle ha behövt göra "fysiskt motstånd" för att uttrycka att man ogillar något under sexet? Rätta mig om jag har fel men även innan samtyckeslagen trädde i kraft så räckte det med att göra verbalt motstånd. Genom att till exempel säga "Nej jag vill inte ligga med dig" eller "sluta".
Så som hon formulerar sig så får hon det att låta som att innan den nya lagen trädde i kraft så kunde en kvinna skrika att hon inte vill ha sex på 40 olika språk utan att det inte klassades som våldtäkt om hon inte gjorde någon form av fysiskt motstånd. Väldigt missledande.
Om man är tvungen att be om lov varje gång man bytet moment, för att det inte ska bli våldtäkt, då kan ju mannen hävda att han också blivit våldtagen (förutsatt att hans partner inte frågade om lov). Det är ju inte klokt. Om den ena parten säger ifrån och den andra fortsätter, då är det inget snack om saken. Det är våldtäkt. Men att till exempel byta ställning utan att fråga och partnern säger inget, då får ju den skylla sig själv. Folk får ta lite ansvar helt eneklt. Den ena har ett ansvar att säga ifrån och den andra har ett ansvar att lyssna på det. Varför måste vi stifta så korkade lagar som enkelt kan misstolkas och missbrukas?