2022-11-19, 00:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Du tror det hela handlar om enbart initialt samtycke förstår jag ju med dina lilla historia om lånade bilar så det här med moment har du nog inte riktigt förstått än. Hon säger ja till sex och ni har sex men nu för tiden måste du fråga om byte av ställning, tar handen från röven till brösten, från vaginalt till oralt osv osv så varje NYTT moment under samlaget är våldtäkt om inte samtycke finns. Vem fan är så autistisk och opassionerad att dom tjatar om precis allt hela tiden under sex? Ingen så därför är alla samlag i Sverige som inte är av typen "död fisk med en 1 minute wonder till snubbe" faktiskt våldtäkt. Om kvinnan vill det i efterhand.
Kan du ge exempel på något fall där någon blivit fälld för våldtäkt för att under ett samtyckande samlag bytt ställning?
Citera
2022-11-19, 00:49
Medlem
Citat:
Jämställdhetsministern menar att lagen är ett viktigt ställningstagande.

– Jag tycker det är väldigt viktigt att man som kvinna inte ska behöva göra fysiskt motstånd för att det ska bli en våldtäkt. Det ska inte vara en presumtion att kvinnors kroppar är tillgängliga om det inte blir ett fysiskt motstånd, säger Paulina Brandberg (L).

Vad menar hon med att man skulle ha behövt göra "fysiskt motstånd" för att uttrycka att man ogillar något under sexet? Rätta mig om jag har fel men även innan samtyckeslagen trädde i kraft så räckte det med att göra verbalt motstånd. Genom att till exempel säga "Nej jag vill inte ligga med dig" eller "sluta".

Så som hon formulerar sig så får hon det att låta som att innan den nya lagen trädde i kraft så kunde en kvinna skrika att hon inte vill ha sex på 40 olika språk utan att det inte klassades som våldtäkt om hon inte gjorde någon form av fysiskt motstånd. Väldigt missledande.

Om man är tvungen att be om lov varje gång man bytet moment, för att det inte ska bli våldtäkt, då kan ju mannen hävda att han också blivit våldtagen (förutsatt att hans partner inte frågade om lov). Det är ju inte klokt. Om den ena parten säger ifrån och den andra fortsätter, då är det inget snack om saken. Det är våldtäkt. Men att till exempel byta ställning utan att fråga och partnern säger inget, då får ju den skylla sig själv. Folk får ta lite ansvar helt eneklt. Den ena har ett ansvar att säga ifrån och den andra har ett ansvar att lyssna på det. Varför måste vi stifta så korkade lagar som enkelt kan misstolkas och missbrukas?
Citera
2022-11-19, 00:51
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag är helt säker på att samlag i Sverige inte är straffbart. Varför tror du att samlag i Sverige är jämställt med våldtäkt?

Alla samlag är kriminaliserade i Sverige, om du inte explicit frågar efter samtycke i varje moment av sexakten. Det är så sjukt det kan bli...
Citera
2022-11-19, 00:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseLaban
Jag bagatelliserar det eftersom det är en bagatell. Tro't eller ej, men livet går vidare även efter att man oförberett haft en kuk i röven i två sekunder. Smärtan går över efter ytterligare några sekunder och saken bör då vara utagerad.

Fotnot: Jag har aldrig överraskat någon med en kuk i röven

Det är inte en bagatell. Frågan är varför du anser att det är rimligt att man tar sig såna friheter?
Citera
2022-11-19, 00:57
Medlem
WordWarriors avatar
Dubbelpost.
Citera
2022-11-19, 00:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är inte en bagatell. Frågan är varför du anser att det är rimligt att man tar sig såna friheter?

Jag vidhåller att misshandel och grov misshandel är betydligt allvarligare än den svenska definitionen av "våldtäkt". Du förstår inte att begreppet "våldtäkt" urholkas med vidgad lagstiftning?
Citera
2022-11-19, 00:58
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Kan du ge exempel på något fall där någon blivit fälld för våldtäkt för att under ett samtyckande samlag bytt ställning?

"Samtyckande samlag" finns inte i Sverige utan för varje nytt moment krävs samtycke så byte av plats, ställning och hål är våldtäkt utan samtycke och det gäller alla fall. Du får väl kolla runt i lite FUPar och se fåntrattarna till män som erkänner att dom inte hade samtycke vid byte och sedan åker dit för att dom erkänt "våldtäkt". Dom låter ju nämligen exakt lika naiva som du.
Citera
2022-11-19, 01:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Du tror det hela handlar om enbart initialt samtycke förstår jag ju med dina lilla historia om lånade bilar så det här med moment har du nog inte riktigt förstått än. Hon säger ja till sex och ni har sex men nu för tiden måste du fråga om byte av ställning, tar handen från röven till brösten, från vaginalt till oralt osv osv så varje NYTT moment under samlaget är våldtäkt om inte samtycke finns. Vem fan är så autistisk och opassionerad att dom tjatar om precis allt hela tiden under sex? Ingen så därför är alla samlag i Sverige som inte är av typen "död fisk med en 1 minute wonder till snubbe" faktiskt våldtäkt. Om kvinnan vill det i efterhand.

Om man givit samtycke till bra sex, men sedan får jättetråkigt sex, kan man då anmäla den felande parten för brott mot samtycke?
Citera
2022-11-19, 01:17
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Om man givit samtycke till bra sex, men sedan får jättetråkigt sex, kan man då anmäla den felande parten för brott mot samtycke?

Nej. Dom enda som är säkra i Sverige 2022 är "döda fiskar". Var så usel som möjligt och gör INGENTING utan bara ligg där och du kommer klara dig.
Citera
2022-11-19, 01:21
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Nej. Dom enda som är säkra i Sverige 2022 är "döda fiskar". Var så usel som möjligt och gör INGENTING utan bara ligg där och du kommer klara dig.

Är oenig! Om jag vi bägge samtyckte till ”stimmig haj” med motparten - vilken sedan istället agerande ut sin fantasi ”död fisk” så borde det varit ett avtalsbrott. Jag blir kanske jättekränkt av bli utsatt för ”död fisk”… förnedrande liksom!
Senast redigerad av JymdKjam 2022-11-19 kl. 01:47.
Citera
2022-11-19, 01:30
Medlem
Har väl varit så i typ 20 år nu.

Det är såklart riskfyllt att ligga med tjejer som i en borderlineberusning kan känna sig som horor eller som en form av kyskhetens moder.
Citera
2022-11-19, 02:05
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Mitt inlägg var mest menat som en tankeställare, men det kanske bli verklighet.
Jag tycker att du som tog upp denna, i mitt tycke briljanta idén, ska verkställa den. Du kan kalla appen för ”Consenta”. Engångsbetalning (99 kr, 49kr för åtkomst till extra kinky tillval) för appen och du blir förmögen! Nöjer mig med 10% av vinsten

Verkar behövas i denna sjuka värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in