2022-11-17, 10:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Aktivitetsersättningen har inget att göra med aktivitetsstödet det är två helt olika saker.

Jo, det vet jag. Men aktivitetsstöd är en av ersättningarna som höjs enligt listan.

Följande påverkas av prisbasbelopp. Det finns dock olika beräkningsregler för olika förmåner (hur stor andel av prisbasbeloppet de beräknas på).

Sjukpenning (högst 8 prisbasbelopp; för år 2022: 386 400 kr)
Rehabiliteringspenning
Närståendepenning
Smittbärarpenning
Sjuklönegaranti
Aktivitetsstöd
Dagpenning för tjänstgöring i totalförsvaret
Omvårdnadsbidrag
Merkostnadsersättning
Handikappersättning
Vårdbidrag
Sjukersättning
Aktivitetsersättning
Bostadstillägg
Arbetsskadelivränta
Arbetsskadesjukpenning
Tillfällig föräldrapenning (högst 7,5 prisbasbelopp; för år 2022: 362 200 kronor)
Föräldrapenning (högst 10 prisbasbelopp; för år 2022: 483 000 kronor)
Graviditetspenning (högst 7,5 prisbasbelopp; för år 2022: 362 200 kronor)
Citera
2022-11-18, 21:49
Medlem
tarek90s avatar
Hej!
Mitt arbete upphörde 31 oktober så nu söker jag A-kassa.

Arbetsförmedlingen har erbjudit mig att delta i ett program Rusta och matcha så blev förvånad att man blir erbjuden det när man går på akassa!

Som jag läst någonstans så får de som deltar i programmet ersättning från FK men jag söker ju från akassan.
Citera
2022-11-19, 20:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
Hej! Har försökt ta reda på utan svar hur det funkar när man bytat a-kassa. Måste man jobba in de dagarna igen man har haft rätt till när man väl bytat? Alltså uppfylla kraven ännu en gång för att bli beviljad a-kassa. Bytte i juni till ny a-kassa och innan det har jag betalat i något år och uppfyllt kraven. Nu pratas det om att folk ska varslas på jobbet så blir lite orolig
Givetvis behöver du inte uppfylla arbetsvillkoret på nytt bara för att du bytt a-kassa, det framgår av regelverket och gissningsvis även på samtliga a-kassors hemsidor.
Citera
2022-11-19, 23:32
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonsvenne
Hej! Har försökt ta reda på utan svar hur det funkar när man bytat a-kassa. Måste man jobba in de dagarna igen man har haft rätt till när man väl bytat? Alltså uppfylla kraven ännu en gång för att bli beviljad a-kassa. Bytte i juni till ny a-kassa och innan det har jag betalat i något år och uppfyllt kraven. Nu pratas det om att folk ska varslas på jobbet så blir lite orolig

Jag tror att de har ett telefonnr å att man kan ringa dit å fråga dom om detta, men jag är inte säker på att de har det. Men om du talar om vilken a-kassa du har så han jag googla kolla upp det åt dig.
Senast redigerad av Onan-eraren 2022-11-19 kl. 23:34.
Citera
2022-11-20, 12:53
Medlem
Hej, undrar om man måste bli uppsagd för att få a-kassa, eller bara få minskat antal timmar eller om det räcker med att man endast uppfyller grundvilkoret och arbetsvilkoret?, är inte med i någon vanlig a-kassa så tänker mest på alfakassan.
Citera
2022-11-20, 17:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hej, undrar om man måste bli uppsagd för att få a-kassa, eller bara få minskat antal timmar eller om det räcker med att man endast uppfyller grundvilkoret och arbetsvilkoret?, är inte med i någon vanlig a-kassa så tänker mest på alfakassan.

Du kan jobba deltid samtidigt som du är arbetslös och stämplar upp till heltid, MEN om du gör det så länge att du hinner jobba ihop ett nytt arbetsvillkor så får du bara 80% av deltidslönen i a-kassa om du blir helt arbetslös, eftersom du då anses ha valt att jobba deltid. Så var det förr i alla fall. Reglerna kan ha ändrats, så kolla med AF och din a-kassa.
Citera
2022-11-20, 17:37
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hej!
Mitt arbete upphörde 31 oktober så nu söker jag A-kassa.

Arbetsförmedlingen har erbjudit mig att delta i ett program Rusta och matcha så blev förvånad att man blir erbjuden det när man går på akassa!

Som jag läst någonstans så får de som deltar i programmet ersättning från FK men jag söker ju från akassan.
"Rusta och matcha" brukar man anvisas till om man är långtidsarbetslös och har aktivitetsstöd. Om AF vill skicka dit dig med en gång så anser de nog att du behöver extra stöd i ditt arbetssökande - till exempel med att skriva CV.
Citera
2022-11-20, 19:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
"Rusta och matcha" brukar man anvisas till om man är långtidsarbetslös och har aktivitetsstöd. Om AF vill skicka dit dig med en gång så anser de nog att du behöver extra stöd i ditt arbetssökande - till exempel med att skriva CV.
Du behöver nog uppdatera dig...det är väldigt vanligt att anvisa nyligen arbetslösa till Rusta och matcha.
Citera
2022-11-20, 19:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du behöver nog uppdatera dig...det är väldigt vanligt att anvisa nyligen arbetslösa till Rusta och matcha.
Okej, där ser man. Jag har varit arbetslös till o från sen 2008 så det var länge sen jag gick på en sån aktivitet. Men som jag förstått det ska väl alla arbetsmarknadsåtgärder slopas nu av den nya regeringen och det enda som ska erbjudas är praktik och yrkesvux.
Citera
2022-11-20, 19:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Okej, där ser man. Jag har varit arbetslös till o från sen 2008 så det var länge sen jag gick på en sån aktivitet. Men som jag förstått det ska väl alla arbetsmarknadsåtgärder slopas nu av den nya regeringen och det enda som ska erbjudas är praktik och yrkesvux.
Nej, det stämmer inte. Se över dina informationskällor.
Citera
2022-11-20, 20:10
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej, det stämmer inte. Se över dina informationskällor.

Min informationskälla är regeringens höstbudget och den har klubbats igenom riksdagen, så jag skulle nog betrakta det som ett faktum.

https://www.svd.se/a/3EMaJ9/tomt-pa-forslag-mot-arbetslosheten
Citera
2022-11-20, 21:49
Medlem
tarek90s avatar
Citat:

Når jag blev arbetslös nu i November så skrev jag in mig i AF, och de frågade mig om jag ville delta i ett program ifall det skulle strula med akassan eller något i annat fall skulle man ändra det när jag fått beslut från akassan. Men kommer att få akassa då jag uppfyller alla villkoren men undrar om jag slipper Rusta och matcha då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in