2022-11-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Del 8 - Sammanfattning 18 november

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Polisutredningen 17 nov och framåt
(För polisutredningen innan 17 nov, kolla del 7)

Torsdag 17 november:

Polisen misstänksamma mot JJ:s vittnesmål på söndagen efter försvinnandet:
- Söndagskvällen efter försvinnandet lämnade JJ en berättelse med så många hål att polisen misstänkte att hon ljög eller undanhöll uppgifter. Polisen kände att saker hade uteslutits ur hennes berättelse eller inte stämde, enligt uppgifter till Expressen. (EXP)

- Det resulterade i att polisen återvände till JJ flera gånger under samma kväll. Mellan besöken försökte polisen kontrollera hennes uppgifter på olika sätt för att kunna bena ut vad som var sant och inte. (EXP)

Åklagaren om brottsplatsen och obduktionsresultat:
- Vi har absolut en teori om vad som utgör den huvudsakliga brottsplatsen. Men det är inte färdigutrett. (TT)
- Det finns inget som pekar på att någon annan än de häktade kvinnorna skulle vara inblandade i de aktuella brotten. (EXP)
- Slutliga obduktionsprotokollet har inte kommit än. Men underhandsinformation och preliminära besked stödjer misstankarna om mord. (TT)

Fredag 18 november:

Åklagaren:
VP: Är de häktade kvinnorna medgörliga?
Åklagaren: Det kanske inte är rätt uttryck. De svarar på frågor.

VP: Finns det någon av kvinnorna som anses vara mer delaktig i Toves död än den andra?
Åklagaren: De är båda lika misstänkta

- Utredningen är mycket omfattande och åklagaren tror inte på något åtal innan jul (AB)

Polisen om andra misstänkta, motivbild, tid för brottet och Toves senaste samtal:
- Det finns så här långt i utredningen inga misstankar som riktas åt något annat håll än mot de två häktade. (Polisen/EXP)
- Motivbild är erfarenhetsmässigt svårt att bringa klarhet i. Som bevisning har motiv ganska liten betydelse. Viktigt att försöka bringa klarhet i motivbilden för de närståendes skull. (Polisen/EXP)
- Polisens uppfattning är att huvuddelen av brottsligheten har begåtts mellan 02.00 och 02.45. Alternativt att brottsligheten har påbörjats denna tid.
- Tidpunkten har polisen fått fram genom förhör och analys av material. (Polisen/EXP).
- Polisen uppger att det senaste samtalet Tove har på sin mobiltelefon är klockan 01.48.

Polisen om JJ:s McDonaldsbesök:
- Polisen har gjort en full kartläggning av JJ:s resa till McDonalds
- Polisen vill inte kommentera om Toves mobiltelefon ska ha åkt med i bilen eller inte
- Polisen har pratat med alla personer som den misstänkta kvinnan har träffat vid McDonalds
- Polisen har koll på bilar som varit på platsen. Har hört dem som är befogade att höra.
- Polisen full koll på McDonalds-resan och har en uppfattning om vad som hänt.
- Polisen har inga ytterligare som kan misstänkas om man återkopplar till McDonalds-resan.

MH:s Paragraf 7-undersökning är klar:
- Enligt undersökningen lider MH inte av allvarlig psykisk störning och hade ingen psykisk störning vid brottet. (SR)
- Enligt undersökningen mår MH "inte särskilt bra".
- Enligt undersökningen kan MH sitta i fängelse istället för att få rättspsykiatrisk vård, om det blir aktuellt.
- MH skyller på den andra kvinnan och säger sig vara oskyldig. (SR)

MH förklarar händelser i lägenheten och skyller på JJ:
- JJ hamnade i bråk med Tove på Nöjet och de har alla tre gått hem tillsammans för att reda ut bråket.
- I lägenheten har MH lagt sig och vilat för att hon var alkoholpåverkad, medan Tove och JJ satt sig i köket för att prata.
- MH uppger att ingen var våldsam mot Tove i lägenheten
- MH vaknar och Tove lämnar lägenheten
- MH upplever att JJ betedde sig märkligt dagen efter och tror att JJ kan ha med Toves död att göra
(Samtliga uppgifter från SR, som refererar till undersökningen från RMV)

(Kanske någon som kommenterat det redan men omöjligt att läsa allt)

Här är ju som många sagt samtalet 0230 borta

Men glöm inte att det står det sista som finns på Ts mobil är 01:48

Mobiloperatören kan ha angett något annat, dvs att det är raderat från hennes mobil.
Citera
2022-11-18, 19:48
Medlem
semesteravels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Tänkte faktiskt på just Trollhättan. Jag kan sova igenom ett världskrig .. nästan.

Samma här. Har sovit mig igenom att en lägenhet i grannhuset brann, hela huset evakuerades och det var ett rejält pådrag med blåljus. Mitt sovrumsfönster låg precis jämte men ändå, hörde noll.
Citera
2022-11-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, så kan det vara.

Hur som helst, känns plötsligt 02:30 väldigt löst om det omtalade samtalet ens existerar.

Stått i tidningen en del som inte stämmer.

Min tes har varit att det är kompisgänget som blivit uppvaktade av media.

Intima intervjuer hemma i vardagsrummet osv med närmaste väninnorna. De kan ha sagt (vad JJ sagt till dem?) att TT ”ringde pojkvännen halv tre” och ”eeeh…cyklade” sen hem efter att de ”blivit sams”.
Citera
2022-11-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Men, du... Jag lyssnar iaf... Så lägg ut igen, eller skicka på pm. Jag är intresserad.

Vi är flera som lyssnar men inte flera som kan tänka sig att begära ut. Hen pratar om handlingarna från Rättsmedicinalverket - utredningen - svaret på den lilla sinnesundersökningen - alltså den som ligger till grund för eftermiddagens nyheter.

Men det brukar vara någon fin själ som tillslut begär ut. BillBass typ.
Citera
2022-11-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsodark
Vad jag menade var oväntat var att de var MH som skyllde på JJ. Jag hade trott att det skulle bli tvärtom...
Sen, även om jag inte tror det, så Finns det faktiskt en möjlighet att MH kan sovit igenom det. Har själv lyckats sova igenom en hel del liv. Men då måste hon ha varit rejält berusad.
Som sagt... Tror ju inte riktigt på det.
MH har ingen tillgång till bilar etc, så det skulle vara väldigt svårt för JJ att ange MH då hon samtidigt skulle prata in sig i fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
P7:an

Do your thing. Troligt den vägen ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Har det framkommit att både Majas och Johannas telefoner kan kopplas till platsen där Tove hittades?
Nej, det har inte sagts något om detta.

Men eftersom polisen inte verkar lasta den ena eller andra mer än den andra verkar det ju som om båda varit på platsen där kroppen senare hittades. Visst, inget stark argument men jag har tolkat det som att båda har kunnat spåras dit.

Men ingen utanför utredningen vet säkert.
Citera
2022-11-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det är fullt möjligt att MH äter någon form av utskriven medicin som gör henne trött. Med alkohol blir hon ännu tröttare. Vilket kanske gör att hon kanske sover riktigt riktigt tungt och inte är medveten om vad som händer och sker runt omkring ??

De flesta i tråden har trott att det är JJ som ligger bakom mordet och med den lilla infon som nu kommit till så är det inget som pekar på motsatsen ?

Väldigt liten lgh. Är man vaken så vet man vad som hänt. Är man däckad så kan man vara oskyldig till mordet. Men kanske inte gravfridsbrott. Får se hur väl MH kan hålla sig till den storyn.
Citera
2022-11-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
När man säger röstmeddelanden menar man då meddelande på motpartens telefonsvarare?

Så 2.30 ringde T upp Albin men han svarade inte kanske sov o då talade T in ett meddelande Att hon var på väg hem? och sedan händer något i samtalet blir avbruten mm.

Hur har Aftonbladet ca 25 oktober fått reda på det? Har de ringt Albin eller hans mor för tror inte polisen sagt det.

Men nu säger polisen att brottet var från 2.00 ? Konstigt

Det kan vara ett antagande av Aftonbladet efter att dom läst tidpunkten för människorovet i häktningsframställan. Det telefonsamtalet verkar inte ha nämnts efter det, eller bekräftats på annat håll.
Citera
2022-11-18, 19:56
Medlem
Religions-Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
Eftersom de sagt att hon dött mellan 02.00 och en annan tid jag inte minns nu (03:25?) Så har hon inte kommunicerat efter 02.00 till någon.

Jag har för mig att man inledningsvis sagt 01.48 var sista samtalet/kommunikationen till pojkvännen. Vet inte vad alla fått 02:30 ifrån?
"*Vid 02.30-tiden ringer Tove sin pojkvän för att berätta att hon är på väg hem, enligt Aftonbladets uppgifter."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQPeqE/fem-punkter-om-forsvunna-kvinnan-i-vetlanda
Citera
2022-11-18, 19:58
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
MH har ingen tillgång till bilar etc, så det skulle vara väldigt svårt för JJ att ange MH då hon samtidigt skulle prata in sig i fallet.
Visst hade det varit svårt. Men vill man klara sig... Hon hade ju till slut kunnat skylla på MH, och att hon blev tvingad, kände sig tvungen... att hjälpa till att städa upp...
Citera
2022-11-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
När man säger röstmeddelanden menar man då meddelande på motpartens telefonsvarare?

Så 2.30 ringde T upp Albin men han svarade inte kanske sov o då talade T in ett meddelande Att hon var på väg hem? och sedan händer något i samtalet blir avbruten mm.

Hur har Aftonbladet ca 25 oktober fått reda på det? Har de ringt Albin eller hans mor för tror inte polisen sagt det.

Men nu säger polisen att brottet var från 2.00. Så 2.30 i häktningsprotokollet är ett ungefärligt antagande eller från Albins mobil? Får inte ihop det.
Sa de inte att gärningen ska ha skett mellan 02:00 och 02:45? Det betyder ju att det har skett någon gång inom det tidsspannet. Stämmer samtalet 02:30 till pojkvännen har det ju snarare hänt mellan 02:30 och 02:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in