2022-11-18, 09:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Mindre Automatvapen kanske. Om jag minns rätt så skjuter sig män oftare i huvudet än bröstet. Kvinnor är mer bröstperson än män. En teori är att kvinnor faktiskt bryr sig om hur de ser ut när de dör. Kanske Översten var kanske feminin.

Jag gissar att högre ryska officerare har tillgång till pistol och då är det lätt att skjuta sig i huvudet. Och utgången är garanterad.

Om jag var en god polis så skulle jag misstänka mord.

Det hittades 4 halvautomatiska makarov pistoler på platsen. Borde vara lätt att analysera vilka som använts.

Men att skjuta sig med en halvautomatisk kräver ju att du pressar av fem gånger.

Ryzzen kör ju tvärtomspråk vilken kan förklara detta.
Citera
2022-11-18, 09:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det jag tycker blir lite missvisande är dock att man ser det som expansion av EU och NATO.
När sovjetunionen upplöstes var det snarare så att östeuropeiska länder såg EU som en möjlighet
att komma ikapp ekonomiskt med Väst vilket i stor utsträckning också fungerat bra.
Västeuropeiska länder släppte också in östeuropeiska länder i unionen ganska lättvindigt
kanske på grund av dåligt samvete över att man fått se dessa länder förfalla under 50 år
skräckexemplet var väl Rumänien där folket blivit urfattigt .
Att många av dessa länder också sökte NATO medlemskap ser jag som helt naturligt för vid
ett eventuellt nytt kallt krig ville dom försäkra sig om att inte hamna på fel sida en gång till.
Precis som Finlands utrikesminister uttryckte det i samband med deras NATO ansökan.
Att Ryssland gärna vill se detta som en expansion borde dom istället se som ett underbetyg
av sig själva för att dom inte lyckats locka dessa länder att stanna i öst sfären.
Det blir lite som om man misshandlar sin fru i femtio år och sedan blir sur när hon vill skiljas.

Jag håller med dig men anledningen till att vi har konflikter i världen är ju att olika sidor har olika glasögon vad som är rätt eller fel. Kan man höja blicken och förstå det kan man också se hela bilden. 1 Ryssland har gjort fel som angripit militärt.
2 man behöver förstå hela bilden för att kunna ha goda förutsättningar för en framtida fred och stabil politik regionen. Ingen vill väl att Ryssland i framtiden utvecklas till vad vi sett i Irak.
Citera
2022-11-18, 09:42
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Väst måste vinna kriget mot Ryssland, vilket dessvärre inte kommer hända.
Det står så oerhört mycket på spel just nu för Europa. En helt ny världsordning väntar där Europas inflytande i världen kommer minska radikalt.
EU och NATO har gått ‘all in’ på att krossa Ryssland men det går käpprätt åt he-te!
Det har varit uppenbart sedan mars/april - men jag har bara kallats för rysstroll. Den största förloraren kommer bli Europa.

Rysstroll på nyspråk betyder ungefär "person som inte villkorslöst stöttar den ukrainska azovbataljonen samt den etniska rensningen av ryssar i Donbass och Krim, slutar köpa rysk vodka, bojkottar Kejjos standupshow samt viftar med Ukrainaflagga bredvid sin Prideflagga på balkongen".

Det är via språket de kontrollerar oss. Dagis heter förskola, skäggiga medelålders män heter flyktingbarn och kritiskt tänkande heter rysstroll.
Citera
2022-11-18, 09:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det får ju ändå räknas som en objektiv förening vilket är min ingångspunkt för kunskap om detta ämne.

Den är nog lika objektiv som Svenska Freds som klampar i klaveret titt som tätt.
Citera
2022-11-18, 09:43
Medlem
Citat:
Jag håller med dig men anledningen till att vi har konflikter i världen är ju att olika sidor har olika glasögon vad som är rätt eller fel. Kan man höja blicken och förstå det kan man också se hela bilden. 1 Ryssland har gjort fel som angripit militärt.
2 man behöver förstå hela bilden för att kunna ha goda förutsättningar för en framtida fred och stabil politik regionen. Ingen vill väl att Ryssland i framtiden utvecklas till vad vi sett i Irak.

Jag håller med dig, men problemet är hur åstakommer man det, det är det svåra.
Problemet här är att Ryssland har ett helt annat perspektiv på det mesta, och har inga ambitioner att lösa en konfligt via att jämka sin ståndpunkt.
Lite som om din granne först anmäler dig till polisen för att du misshanlat din hustru sen, inga bevis presenteras mer än att du äger en svart skinnjacka.
Nästa steg är att grannen skickar in sina tonåringar på din tomt där de spelar hög musik och super, sen anmäler han dig för att ha stört grannarna.
Till slut hyr han in Hells-Angels för att spöa upp dig för att han anser att du är hustrumisshandlare p.g.a av att du äger en svart skinnjacka, och stör grannarna eftersom hanns tonåringar festat nära din tomt.

Problemet är hur man hanterar den här typen av kulturer, det är svårt men rätt sätt är inte att hela tiden stryka medhårs och appceptera ett olagligt beteende.
Detär inte lätt, men att som många här i tråden framföra lögnaktig propaganda som en anledning till att ge Ryssland vad de vill ha är inte rätt sätt.
Citera
2022-11-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu tycker jag du går händelserna i förväg. Ukraina har civilskydd på sina robotar, en robot som misslyckas att nå målet ska självdetonera, till skillnad från ryssarnas skit som kan omprogrammeras att träffa markmål. Så Zelensky trodde nog att han hade rätt utifrån den information han fått, om den är felaktig så kanske det finns korruption i Ukraina, och det finns det. Men Zelensky jobbar på det! Det är fortfarande ryssjävlarnas fel, hade de stannat hemma hade det här aldrig hänt! Mina tankar går till de polska patrioterna som fick sätta livet till för vår frihet, de gjorde bara sitt jobb, fy fan!

Du säger samtidigt att , och enligt ditt resonemang måste det vara en rysk robot.

Måste vara svårt för Nato om det visar sig vara Ryssland.
Kärnvapenkrig eller visa sig svag.
Citera
2022-11-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det hittades 4 halvautomatiska makarov pistoler på platsen. Borde vara lätt att analysera vilka som använts.

Men att skjuta sig med en halvautomatisk kräver ju att du pressar av fem gånger.

Ryzzen kör ju tvärtomspråk vilken kan förklara detta.

Nu har inte jag läst in mig på det här fallet. Men jag tyckte det stod att det först var självmord, men att poliserna som skulle utreda det hela betecknade det som mord. Men att när myndigheterna skulle ge officiellt besked så var det återigen "självmord". Gick det till så, så skulle jag gissa på att det var mord; det ligger ju i myndigheternas intresse att höga officerare inte blir mördade när de är engagerade i nationens krig mot ett "existentiellt hot". Och ryska polisutredningar kommer nog lätt till samma slutsats som makthavarna vill se...
Citera
2022-11-18, 09:47
Medlem
Citat:
Jag håller med dig men anledningen till att vi har konflikter i världen är ju att olika sidor har olika glasögon vad som är rätt eller fel.

Nja. det är ju en äldre ordning du pratar om, bla FN har ju till syfte att "reglera" vad som är rätt och fel.

Citat:
Kan man höja blicken och förstå det kan man också se hela bilden.
Fast nu höjer du inte blicken, att dela upp saker i känslomässiga subjektiva defintioner av rätt och fel är ju att vara både lat och rågresolut sammtidigt.

Citat:
1 Ryssland har gjort fel som angripit militärt.
Ja , för de saknade konsensus och legetima skäl, hade det tex pågot ett bevisat folkmord (tex) så hade de ju gjort rätt, och det är reglerat i FN.

Citat:

fred och stabiltet förutsätter ju konsensus, så i fråga om denna konflikt så är det upp till ryssland att avgöra sin framtid, i strid med konsensus (det här var vad som slutligen tog saddam till galgen)... eller i linje med konsensus , resulution es 1-11.

man kan låtsas som att där inte finns en objektiv verklighet eller ordning att förhålla sig till, men den finns där endå.
Citera
2022-11-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Vi vet att du inte är det men när det gäller filmen så har du fel. Den där typen av granater fungerar så i verkligheten. Det är inte som på film där allt bli ett stort eldmoln och exploderar så släpp det nu.

Har kastat och skjutit tillräckligt många granater för att veta det.

Och då felbedömde jag det. Du har rätt.

Hur många granater kan en sån drönare bära runt på?
Citera
2022-11-18, 09:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du säger samtidigt att , och enligt ditt resonemang måste det vara en rysk robot.

Måste vara svårt för Nato om det visar sig vara Ryssland.
Kärnvapenkrig eller visa sig svag.

Finns ju ingen vinnare i det där och en upptrappning är ju väldigt definitiv.
Citera
2022-11-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Rysstroll på nyspråk betyder ungefär "person som inte villkorslöst stöttar den ukrainska azovbataljonen samt den etniska rensningen av ryssar i Donbass och Krim, slutar köpa rysk vodka, bojkottar Kejjos standupshow samt viftar med Ukrainaflagga bredvid sin Prideflagga på balkongen".

Det är via språket de kontrollerar oss. Dagis heter förskola, skäggiga medelålders män heter flyktingbarn och kritiskt tänkande heter rysstroll.

Du har tyvärr missuppfattat språkbruket.
Nazist och Ukrianatroll är man i din värld om man inte accepterar att Ryssland skall styra över ssstora delar av länder utanför sitt land.
Att förtrycka en ryss innebär att man inte accepterar att ge avkall på sin kultur accepterar att enbart Rysska får användas och att man måste tillbe Putin.
Den etniska rennsning som skett i Östra ukraina handlar om att den Ukrainska majoriteten och de etniska Ryssar som inte tillber Putin har tvångsförflyttats eller torterats.
Varför tror du att ledningen och styret av de s.k utbrytarrepublikerna har varit Ryssfödda FSB agenter och inte Ukranskfödda tjänstemän.
Citera
2022-11-18, 09:50
Medlem
Citat:
Det får ju ändå räknas som en objektiv förening vilket är min ingångspunkt för kunskap om detta ämne.

Vad baserar du att det skulle vara en ”objektiv” förening på? Föreningar är sällan det utan snarare tvärt om då själva naturen med en förening ju är att just stödja någon typ av område, fråga eller agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in