2022-11-17, 20:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Marginalen sätts av konkurrensen. Och du, DViking och slemhog ska väl inte starta någon ytterligare konkurrerande firma. Och då lär den förbli där den är.

Det som istället händer är att personal sägs upp och priserna ökar pga lägre volymer att slå ut fasta kostnader på.

Visst kan man se det som att det är markpriserna som faller. Men faller inte de ganska konformt.
Om svaret är ja så är prispreferens för adress desamma. Dvs om prisskillnaden mellan Bromma och Upplands-väsby består så har folk inte backat en millimeter på pris för adress.

Så det är då bara ute i obygden som det kan bli aktuellt med nyproduktion. I Hallstavik vill säga.

Och äger man då mar där får man väl grunna på vad som ger mest stålar.
A) att sälja nu för X kr.
B) att sälja om N år för X*(1+Y)^N kr där Y är den förväntade avkastningen. Om Y är tillräckligt stor blir det ingen mark såld.
Ditt sedvanliga trollsvammel utan vare sig substans eller stringens.
Vill ingen bygga pga för dyra tomtpriser så kommer tomtpriserna att sjunka tills de blir tillräckligt låga för att bära en exploatering.
Så fungerar en marknad.
Citera
2022-11-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vill ingen bygga pga för dyra tomtpriser så kommer tomtpriserna att sjunka tills de blir tillräckligt låga för att bära en exploatering.
Så fungerar en marknad.

Absolut. Men du vet väl också att kommunen har kostnader för de nyinflyttade. Bär sig inte kalkylen så är det ju bättre att hålla på marken. Det ska ju till förskolor och skit som kommuninvånare nuförtiden förväntar sig.
Citera
2022-11-17, 21:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Absolut. Men du vet väl också att kommunen har kostnader för de nyinflyttade. Bär sig inte kalkylen så är det ju bättre att hålla på marken. Det ska ju till förskolor och skit som kommuninvånare nuförtiden förväntar sig.

För kommunen löner det sig i princip alltid om vuxna (ej pensionärer) utan barn flyttar in - det spelar ingen roll om de jobbar då det kommunala inkomstutjämningssystemet säkerställer att man får 115% av skattekraften (varken mer eller mindre). Visst, flyttar det enbart in folk som ska leva på försörjningsstöd blir det kanske inte så bra, men det går ändå på ett ut ungefär. Kommunens kostnader är mest för barn och gamla.

Därför bygger man gärna små BR i flerfamiljshus. Då får man maximalt betalt för marken och slipper pensionärer, barnfamiljer och folk på soc. Sen får barnfamiljer budkriga om 40-talisternas gamla 70-talskåkar och babbarna med en massa barn tränga ihop sig i miljonprogramstreor. Fint va?
Citera
2022-11-17, 21:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Sa han som ett svar på en matematisk ekvation.

Citat:
Så fungerar en marknad.
Eller så ligger man på tillgången och säljer för högre pris längre fram, då det ger en bättre avkastning än bankränta.
Det var det jag förklarade i det inlägg du citerar. Vet inte om någon ser att du tagit emot informationen.
Citera
2022-11-17, 21:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Sorry, men ett utgångspris oavsett marknad visar inte vad det faktiskt har kostat att bygga huset. Lika lite som ett utgångspris visar vad säljaren har köpt objektet för. Blir lite väl mycket gissning över det hela.
Jag ser en villa såld intill år 2017 för 4.5 MSEK och som var på 119 kvm. Tar man det kvadratmeterpriset så blir det just 5.6 MSEK för en på 147 kvm, som den utannonserade.

Mycket grovt kan man säga att man lagt sig på 2017 års pris med 5.6 MSEK.

Det talar för att säljaren med 5.6 MSEK troligen gör en förlust.
Citera
2022-11-17, 21:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För kommunen löner det sig i princip alltid om vuxna (ej pensionärer) utan barn flyttar in - det spelar ingen roll om de jobbar då det kommunala inkomstutjämningssystemet säkerställer att man får 115% av skattekraften (varken mer eller mindre). Visst, flyttar det enbart in folk som ska leva på försörjningsstöd blir det kanske inte så bra, men det går ändå på ett ut ungefär. Kommunens kostnader är mest för barn och gamla.

Därför bygger man gärna små BR i flerfamiljshus. Då får man maximalt betalt för marken och slipper pensionärer, barnfamiljer och folk på soc. Sen får barnfamiljer budkriga om 40-talisternas gamla 70-talskåkar och babbarna med en massa barn tränga ihop sig i miljonprogramstreor. Fint va?
Och det talar emot fantasierna om att kommunen försöker hindra bostadsbyggande.
Citera
2022-11-17, 21:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag anlitade olika företag att göra jobbet och skötte projektledningen. En duktig privatperson kan göra exakt samma sak och jag vet några som lyckats och jag vet hantverkare som försökt men misslyckats för att de helt enkelt inte klarade av ett så komplext projekt.
Något som ett fåtal klarar av att gå runt på får vi väl säga är ovidkommande i sammanhanget.
Citera
2022-11-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det talar emot fantasierna om att kommunen försöker hindra bostadsbyggande.
Försäljning till förlust kommer troligen ske för att man måste inte för att man vill. Vi är inte där ännu.
Citera
2022-11-17, 21:39
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag som sålde min lägenhet i den perioden kan berätta att marknaden stendog samma sekund som beskedet kom
Exakt, vilket ju bekräftar min tes att folk justerar sina förväntningar först när höjningen skett, dvs så kmr fortsatta höjningar leda till vidare prisnedgångar. Jag budade själv på ett objekt dagarna innan den första räntehöjningen men efter som jag inte var helt tappad så förstod jag att vi hade att vänta stora räntehöjningar och därmed prisnedgångar, och la mig ca 20% under tidigare covidpris. Objektet gick på 7500000, såldes identiskt början av okt för 6600000..Folk är dummare/sämre pålästa än vad man tror tyvärr.
Citera
2022-11-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Exakt, vilket ju bekräftar min tes att folk justerar sina förväntningar först när höjningen skett, dvs så kmr fortsatta höjningar leda till vidare prisnedgångar. Jag budade själv på ett objekt dagarna innan den första räntehöjningen men efter som jag inte var helt tappad så förstod jag att vi hade att vänta stora räntehöjningar och därmed prisnedgångar, och la mig ca 20% under tidigare covidpris. Objektet gick på 7500000, såldes identiskt början av okt för 6600000..Folk är dummare/sämre pålästa än vad man tror tyvärr.

Detta insåg man väl typ samma sekund som man satte foten i vuxenlivet? Oavsett ålder så är de flesta förvuxna bebisar vars mål i livet går ut på konsumtion och att imponera på människor i sin omvärld. Bostäder har i det moderna Sverige (olyckligt nog) blivit ett sätt att både 1) tjäna pengar och 2) visa upp pengar. Sen att det inte var så jävla flashigt när allt bara var till låns visar sig ju nu.
Citera
2022-11-17, 21:52
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/dyr-el-skrammer-ner-villapriser-i-soder/
De höga elpriserna i södra och mellersta Sverige får värdet på villor att sjunka i högre grad än i landets nordligare delar, visar en undersökning från Svensk mäklarstatistik.

”Vi kan konstatera att elpriserna inte hade någon negativ avtryck på villapriserna förrän några månader in i 2022. Därefter är skillnaden mellan elprisområdenas inverkan markant”, skriver Svensk mäklarstatistik i ett pressmeddelande.

Låter som det är elpriserna snarare än räntor som påverkar villapriserna.

Får så Frankrike igång fler rostiga gamla kärnkraftverk så lär elpriserna falla än mer och el-effekten på villapriserna försvinner. Kanske tom får stigande villapriser då i SE3 och SE4. Blir lite kul att läsa ränte-fundamentalisternas kommentarer då.
Citera
2022-11-17, 22:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_

BLTs får kostnadskalkyler med 3m-ränta om ca 3% idag. Amorteringskravet snackar mecklaren bort med fagra löften precis som vissa profiler här i tråden. BLTn budar på som om det fortfarande är sommar och solsken, även fast "winter is coming" i verkligheten. Räcker med att 1/5 ska vara "priserna går alltid upp"-BLT så får man objektet sålt, gäller att ha lite uthållighet men ändå hinna med innan Ingves hunnit slakta marknaden med sin ränteyxa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in