2022-11-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Håller med. Givet att räntan monsterhöjdes i Sep, galen inflation på mat och kommande ny stor räntehöjning har priserna bara gått ned 3-4% i innerstan sen toppen i augusti.

Ursäkta? Toppen var i april (inte augusti) och priserna är ned -11% enligt HOX prisindex och nära 20% enligt månadsvis rådata från husmask.

HOX: https://i.imgur.com/30QUyH2.jpeg

Fler lögner?
Senast redigerad av Tobbesvensson 2022-11-17 kl. 17:25.
Citera
2022-11-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tomterna är sålda för 400k (finns på Booli). Är en mängd tomter sålda. Här försöker de såklart sälja vidare huset med 2-3 miljoner i vinst till nån Lule-variant av cuck-flanders.

Kommer ju aldrig gå och det förstår du själv i denna marknad. Visar ju bara hur fel ute du är.
Citera
2022-11-17, 17:16
Medlem
Citat:
Man kan ju fråga sig varför inte dviking och mannenp i detta nu inte ägnar all sin tid att köpa upp mark i obyggden och smälla upp 3 msek hus för att sälja för 6 msek? Verkar ju vara rena guldgruvan.
Jag som har gjort exakt det du skriver ovan vet hur det fungerar. Och jag har tjänat mycket på att göra just denna typ av byggen. Och det är många som försöker men misslyckas då man också måste vara jäkligt duktig och kompetent för att lyckas. Jag la av när tomtpriserna drog iväg för 8-9 år sen. Det var ett misstag då marknaden har varit fantastisk senaste åren. Men vem visste och samtidigt har jag så jag klarar mig. Allt handlar inte om pengar.
Citera
2022-11-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Ok, så ett antagande? Säger inte att det inte är så men det var ingen rolig vinstmarginal.
400k för tomten
5m för huset
Då har de 195k i vinst. Men från det skall det dras mäklararvode, ränta och andra kostnader.
Så 2 års jobb och gå månadslöner back, om de lyckas sälja för begärt pris.

Ja sannolikt började de projektet långt innan räntorna stack och förväntade sig mycket större vinst. Men visar ju vad det EGENTLIGEN kostar att smälla upp ett hus och att tillverkarnas "pris från" är långt under verklig kostnad
Citera
2022-11-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ursäkta? Toppen var i april (inte augusti) och priserna är ned -11% enligt HOX prisindex och nära 20% enligt husmask.

Fler lögner?

Höstens topp. Vill inte referera till juli då den naturligt är lägre pga säsongseffekter
Citera
2022-11-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ursäkta? Toppen var i april (inte augusti) och priserna är ned -11% enligt HOX prisindex och nära 20% enligt husmask.

Fler lögner?
HOX-siffran är September, och saknar alltså 6-7 veckor vi redan vet är negativa, därav skillnaden. HOX ska mest komma fram till hur mycket negativa. Är vi idag ner 16%? 20%? Det får vi veta strax före jul, så som indexet publiceras.

Sedan är ändå frågan hur mycket det säger när så många objekt går osålda. Intresset för de öppna budgivningarna är 0. Nada. Objekt säljs genom att man förhoppningsvis hittar 1 intressent och sedan får man förhandla.

Hursomhelst spännande tider om man försökte "flippa" en bostad för lånade pengar.
Citera
2022-11-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag som har gjort exakt det du skriver ovan vet hur det fungerar. Och jag har tjänat mycket på att göra just denna typ av byggen. Och det är många som försöker men misslyckas då man också måste vara jäkligt duktig och kompetent för att lyckas. Jag la av när tomtpriserna drog iväg för 8-9 år sen. Det var ett misstag då marknaden har varit fantastisk senaste åren. Men vem visste och samtidigt har jag så jag klarar mig. Allt handlar inte om pengar.

Kan man göra det mesta av jobbet själv eller tar in Slobodan och hans polare från Uzbekistan har man garanterat kunnat göra stora pengar länge.

Men att som medel-svensson ta in Svenska hantverkare, antingen för nybygge eller renovering, i spekulativt syfte är betydligt svårare.
Citera
2022-11-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
HOX-siffran är September, och saknar alltså 6-7 veckor vi redan vet är negativa, därav skillnaden. HOX ska mest komma fram till hur mycket negativa. Är vi idag ner 16%? 20%? Det får vi veta strax före jul, så som indexet publiceras.

Sedan är ändå frågan hur mycket det säger när så många objekt går osålda. Intresset för de öppna budgivningarna är 0. Nada. Objekt säljs genom att man förhoppningsvis hittar 1 intressent och sedan får man förhandla.

Hursomhelst spännande tider om man försökte "flippa" en bostad för lånade pengar.

Marknaden segmenteras allt mer. Jag ser hur attraktiva objekt som jag går och tittar på har minst 10-15 sällskap på första visningen. Så länge säljarna är någorlunda realistiska säljs de relativt fort.

Skräpet däremot (gick på en som låg bredvid för skojs skull) har kanske i bästa fall 2-3 sällskap. Och de ligger kvar på hemnet månad efter månad. De sk "slemhogobjekten"
Citera
2022-11-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ja sannolikt började de projektet långt innan räntorna stack och förväntade sig mycket större vinst. Men visar ju vad det EGENTLIGEN kostar att smälla upp ett hus och att tillverkarnas "pris från" är långt under verklig kostnad
Fast räknar man med 18 månader från projektstart så var ju Luleå marknaden upp runt 10% när annonsen publicerades. Visserligen ned strax under 4% från toppen, men känns som de måste haft galet dåliga marginaler
Citera
2022-11-17, 17:37
Medlem
Citat:
Marknaden segmenteras allt mer. Jag ser hur attraktiva objekt som jag går och tittar på har minst 10-15 sällskap på första visningen. Så länge säljarna är någorlunda realistiska säljs de relativt fort.

Skräpet däremot (gick på en som låg bredvid för skojs skull) har kanske i bästa fall 2-3 sällskap. Och de ligger kvar på hemnet månad efter månad. De sk "slemhogobjekten"

Irrelevant. Vi diskuterar prisfall. De fullständigt hysteriska budgivningarna är ett minne blott även för attraktiva objekt varför även de nu säljs 10-20% billigare jämfört med ATH.
Citera
2022-11-17, 17:44
Medlem
Citat:

Okej, så hälften av objekten har gått -+0 och hälften har gått -40%.

Eller?

Förövrigt kul att du går runt och tittar på objekt du inte har råd med, men snart får vi väl bryta ut detta till en tråd som behandlar dig.
Citera
2022-11-17, 17:46
Medlem
Citat:
Kan man göra det mesta av jobbet själv eller tar in Slobodan och hans polare från Uzbekistan har man garanterat kunnat göra stora pengar länge.

Men att som medel-svensson ta in Svenska hantverkare, antingen för nybygge eller renovering, i spekulativt syfte är betydligt svårare.
Jag anlitade olika företag att göra jobbet och skötte projektledningen. En duktig privatperson kan göra exakt samma sak och jag vet några som lyckats och jag vet hantverkare som försökt men misslyckats för att de helt enkelt inte klarade av ett så komplext projekt. Så din bakgrund är inte lika viktig som din personlighet. Men har man både hantverkare, affärsman och har ordning och reda så är det såklart optimalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in