2022-11-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
... Du kan vara helt förvissad om att jag läst fysik på universitetet ...

Det kanske du har gjort men du verkar ha glömt bort precis allting. Om du inte ens kommer ihåg något så grundläggande som Newtons rörelselagar så befinner du dig kunskapsmässigt på grundskolenivå.

Citat:
... Tar du bort all luft finns det inget motstånd för planet att accelerera mot. ...

Det är inte så vare sig en jetmotor eller en raketmotor fungerar.

Kortfattat fungerar de tack vare rörelsemängdens bevarande. Luften och avgaserna som accelereras bakåt har en rörelsemängd. Den rörelsemängden resulterar i en lika stor rörelsemängd åt andra hållet vilket accelererar planet/raketen framåt.

Finns för övrigt en hel tråd om ämnet: (FB) Raketer fungerar inte utanför jordens atmosfär
Citera
2022-11-17, 12:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det kanske du har gjort men du verkar ha glömt bort precis allting. Om du inte ens kommer ihåg något så grundläggande som Newtons rörelselagar så befinner du dig kunskapsmässigt på grundskolenivå.

Det är inte så vare sig en jetmotor eller en raketmotor fungerar.

Kortfattat fungerar de tack vare rörelsemängdens bevarande. Luften och avgaserna som accelereras bakåt har en rörelsemängd. Den rörelsemängden resulterar i en lika stor rörelsemängd åt andra hållet vilket accelererar planet/raketen framåt.

Finns för övrigt en hel tråd om ämnet: (FB) Raketer fungerar inte utanför jordens atmosfär

Jag har glömt mycket av det jag studerade en gång i tiden. Såg härom månaden några tentor jag skrev när det begav sig och jag hade inte kunnat lösa dem idag.

En jetmotor tar väl in luft framifrån och accelererar den bakåt, det finns väl ingen lagrad rörelseenergi i själva rymdraketen? Var tar jetmotorn sin luft ifrån i rymden?

Det är Newtons tredje lag vi diskuterar. Jetmotorn är ett slutet system. För att ett slutet system ska kunna accelerera måste det interagera med ett externt objekt. På jorden är det externa objektet luftmotståndet? Har du en annan uppfattning?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_r%C3%B6relselagar
Citat:
Newtons tredje lag
Actioni contrariam semper et æqualem esse reactionem
– Isaac Newton, Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica

Två kroppar påverkar alltid varandra med lika stora men motriktade krafter. Om föremålet A utsätter föremålet B för en viss kraft kommer B utsätta A för samma kraft men riktad åt motsatt håll. I ett slutet system kommer interna krafter tas ut av dess reaktionskraft så att summan av alla interna krafter blir noll, det vill säga för att ett slutet system ska accelerera måste det interagera med ett externt objekt. Newtons tredje lag framgår särskilt tydligt i samband med exempelvis rekyl, eller en jetmotor (också kallad reaktionsmotor) som fungerar genom att skjuta gasen bakåt och därmed, med hjälp av reaktionskraften, accelerera framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du är ju helt slut i huvudet.

En grej bara plattan bakom jetplanen är verkligen inte ”för att det ska bli en större motkraft för att planet ska kunna accelerera snabbare”. Det är för att styra undan de heta gaserna så inte människor, objekt eller själva däcket ska skadas.

Och jo, de fysikaliska lagar som gäller på jorden gäller givetvis på exempelvis månen också.

Du skriver ju precis vad som faller dig in.

Plattan på hangarfartyget var tydligen inget lyckat exempel, men principen i det jag skrev är korrekt. Du framstår som rätt labil.
Citera
2022-11-17, 13:46
Medlem
Citat:
Jag har glömt mycket av det jag studerade en gång i tiden. Såg härom månaden några tentor jag skrev när det begav sig och jag hade inte kunnat lösa dem idag.

En jetmotor tar väl in luft framifrån och accelererar den bakåt, det finns väl ingen lagrad rörelseenergi i själva rymdraketen? Var tar jetmotorn sin luft ifrån i rymden?

Det är Newtons tredje lag vi diskuterar. Jetmotorn är ett slutet system. För att ett slutet system ska kunna accelerera måste det interagera med ett externt objekt. På jorden är det externa objektet luftmotståndet? Har du en annan uppfattning?

Jag fortsätter gärna diskussionen i den dedikerade tråden. Eller ännu bättre är att du läser in dig på ämnet genom att läsa igenom tråden. Och först därefter återkommer i den tråden om du mot förmodan fortfarande inte förstår hur en raket fungerar.

I den här tråden känns det lite off-topic att diskutera något så grundläggande som newtons rörelselagar och om raketer över huvud taget fungerar.
Citera
2022-11-17, 13:48
Medlem
Dorniers avatar
Jetmotor och raketmotor är inte samma sak. Det finns mycket med månfärderna som låter osannolikt, som gör att man kan tvivla. Men man behöver inte komma med rena idiotier.

"Såg härom månaden några tentor jag skrev när det begav sig och jag hade inte kunnat lösa dem idag."

Typiskt Kipling att dra till med nåt.
Citera
2022-11-17, 14:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag fortsätter gärna diskussionen i den dedikerade tråden. Eller ännu bättre är att du läser in dig på ämnet genom att läsa igenom tråden. Och först därefter återkommer i den tråden om du mot förmodan fortfarande inte förstår hur en raket fungerar.

I den här tråden känns det lite off-topic att diskutera något så grundläggande som newtons rörelselagar och om raketer över huvud taget fungerar.

Det är väl i OnT att diskutera det eller har modsen raderat sådant?
Vi kan återuppta diskussionen när jag läst 25.000 inlägg. Jag gissar dock att du precis som några andra i tråden jag talat med kommer fortsätta ducka kritiska frågor.
Citera
2022-11-17, 14:58
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Man hade alltså jobbat fram en helt otroligt säker och pålitlig teknik, där flera hade dött i processen och hundratusentals människor slitit häcken av sig, och som kostat otroligt mycket pengar.........bara för att sedan skrota den.

Man skrotade den för att den kostade otroligt mycket pengar. Varje Saturn V kostade lika mycket som självaste Titanic. Den hade gjort sitt jobb, att skicka människor till månen, och var nu uråldrig. Man uppgraderade och den uppgraderingen var rymdfärjan.
Citera
2022-11-17, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Man skrotade den för att den kostade otroligt mycket pengar. Varje Saturn V kostade lika mycket som självaste Titanic. Den hade gjort sitt jobb, att skicka människor till månen, och var nu uråldrig. Man uppgraderade och den uppgraderingen var rymdfärjan.
Rätt korkat då att inte använda två kompletta Saturn V eftersom dom var så dyra att tillverka.

Ännu mer korkat att inte ta tillvara tekniken eftersom den kostade så otroligt mycket att utveckla.
Citera
2022-11-17, 15:28
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Han säger 03:38 in i klippet att man måste lösa detta (strålning från van Allen bältet) innan man skickar människor ut i rymden. Om nu modern utrustning är så känslig så kan man ju alltid använda sig av 60-tals utrustningen om tekniken nu finns kvar.

Innan man skickar ut människor i rymden med sofistikerad, modern teknologi. Om en satellit spårar ur i rymden så är det ingen som kan bli skadad. Med människor ombord behövs ytterligare ett lager med säkerhet. Men med alla interplanetära sonder, geostationära satelliter mm så är det väl bevisat att problemen med strålning är lösta. Klippet är ett väldigt gammalt klipp. Kliv in i 200talet vettja.

Finns ingen anledning att spara eller använda 60 tals teknik. Om man tänker som du gör så kan man lika gärna gå tillbaks med häst och vagn. Behövs ju ingen bensin, bara lite havre. Tänk lite!

Citat:
Hela ditt inlägg är bara samma trams jag läst tidigare. Ingenting nytt. NA beskriver själv att det var ett par inches av måndamm på ytan när han klev ur månlandaren, men inget syns på månlandarens fötter. Att astronauterna skulle kunna smuggla med sig en golfklubba ombord på ploj visar hur jävla pantad du är.

Allt du inte förstår är trams. Måste vara svårt att vara så efter mentalt. Du misslyckas med att förstå de mest enkla förklaringar. Månen är ett vakuum. Det finns inget som kan få måndamm att bara stanna upp och landa på månlandarens fötter. Tänk lite!
Men det förklarar din avsky för golf. Du gör det uppenbart att du aldrig ens lyckats träffa en boll på minigolfbanan. Stackars liten.

Alla astronauter tog med något privat upp i rymden. En golfklubba är knappast ett avsågat hagelgevär. Tar ingen volym och massan är väl inom gränserna för vad extra tankarna med bränsle kunde klara. Al Shepard tog dessutom bara med sig själva huvudet för en golfklubba och 2 bollar. Han byggde själva golfklubban på månen med en stav för provinsamling som fanns med i grundutrustningen.

Al Shepard var legendarisk. Han var förste amerikan i rymden. Om någon tekniker frågat honom, när han var på väg in i kommandmodulen: "Vad ska du göra med den där?" så hade han svarat: "Jag ska spela lite golf. Hurså?". Tror du någon tekniker skulle säga emot? Någon tråkmåns på NASA knorrade säkert irriterat när han fick höra om golftricket men det blev en enorm PR seger. "Amerikaner gör färden till månen så enkel att de kan ta sig tiden att spela golf!". (Om du nu inte visste det så var hela Apolloprogrammet en enda stor PR kupp för att demonstrera USAs teknologiska överlägsenhet.)

David Scott tog med sig en fjäder från en falk. Han släppte fjädern samtidigt som en hammare och de landade exakt samtidigt och bevisade därmed hur gravitation fungerar, att de befanns sig på månen, och inte på jorden, och att de befann sig i totalt vakuum. Lustigt va?

Citat:
Kanske kan man köpa månstenen som Nederländerna fick av USA också på Sothebys, den som visade sig vara en förkolnad träbit?

Ingen kan säga var den kom ifrån och ingen kan säga när den blev en "månsten". Tvivlar på att Sothebys skulle sälja något som inte kan bevisas ha kommit nånstans ifrån.

Citat:
Meme till mig själv:
Sluta slösa tid på idioter.

Då får du ta din medicin så de där rösterna i ditt huvud slutar prata.
Citera
2022-11-17, 15:30
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det är extremt svårt att styra nånting i vakuum eftersom man måste rikta en raketmotor exakt rätt.
Otroligt lätt att komma i rotation då.

Tur att de tränat på att styra raketer så pass länge. De hade spenderat några miljarder dollar på att lära sig det.
Citera
2022-11-17, 15:39
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Man ska ha klart för sig att alla fysiska lagar som gäller på jorden inte nödvändigtvis gäller i rymden. Jag har inte läst rymdfysik. Jag är öppen för att jag har fel.

Du har extremt fel. De fysiska lagar som gäller på jorden gäller i hela universum.

Citat:
Min förståelse för en kropp i rörelse och förändring av en kropp i rörelse baseras på följande. En fjäder och en enkilosvikt faller mot marken med samma hastighet i vakuum. Det är jordens dragningskraft som gör att de faller mot marken och ingen annanstans. Ett jetplan som lyfter från marken blåser ut sin luft bakåt för att öka sin hastighet och det är luften bakom som är motståndet. Om du tittar på samma jetplan som lyfter från ett hangarfartyg så fälls en platta upp bakom planet för att det ska bli en större motkraft för att planet ska kunna accelerera snabbare. Tar du bort plattan så accelererar inte planet lika snabbt. Tar du bort all luft finns det inget motstånd för planet att accelerera mot. Att det skulle kunna ändra riktning eller hastighet utan motkraft har jag mycket svårt att förstå.

Helt fel igen. Newtons andra säger att om du har en kraft som verkar på en massa så får du en acceleration. Luftens "motstånd" är irrelevant. Din "jetplatta" är irrelevant.

Citat:
Man säger att gravitationen på månen är en sjättedel av den på jorden. Det är en enorm energi som behövs för att lyfta från jorden och ta sig ur jordens gravitation. Hela apparaten runt en uppskjutning är gigantisk. Jag har inte tittat på om energin är linjär, kvadratisk eller liknande för att lyfta från månen. Oavsett om månlandaren behöver en sjättedel eller 1/36 eller annat av denna energi för att ta sig ur månens gravitationsfält så är det fortfarande en enorm energiutveckling. Trots det verkar inte ett dammkorn rörts upp när de landade. Man lyckades dessutom på första försöket. Vilken tur när man var i direktsändning och allt.

Det är en väldig skillnad på att landa och att starta. Man landar mjukt, med minimal gasinställning, och man startar hårt med maximal gasinställning.
Och månlandaren hade testats väl i flygningar i rymden innan Apollo 11. Man visste att den fungerade.

Citat:
En båt har ett roder, precis som ett flygplan. Jag betraktade rymdraketen/månlandaren som en vidareutveckling av ett flygplan. Vad styranordningen heter på månlandaren vet jag inte men du kanske kan upplysa mig om de tekniska termerna på en rymdrakets och månlandarens styranordningar?

De kallas för raketer. Tänk lite!
Citera
2022-11-17, 15:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Det är uppenbar att du aldrig lärt dig något alls.

Citat:

Man använder inte jetmotorer i rymden. Man använder raketer. Tänk lite!

Citat:

Nej, vi diskuterar Newtons andra rörelselag. När en kraft agerar på en massa så får du en acceleration. F=M * A. Kan du förstå att en raket utvecklar en kraft? Har du någonsin sett en raket? Har du fått uppleva nyår med fyrverkerier och smällare? Har du sett hur saker flyger runt på nyår? Det är den sortens krafter som driver en raket.
Citera
2022-11-17, 15:50
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Rätt korkat då att inte använda två kompletta Saturn V eftersom dom var så dyra att tillverka.

Ännu mer korkat att inte ta tillvara tekniken eftersom den kostade så otroligt mycket att utveckla.

Skyll på Nixon. Det var han som bestämde. Men så fick han ju själv "sparken" lite senare, så...

Mmm, jättesynd att man inte tog tillvara på tekniken och bara slängde allt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in