Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Vänta, är det inte du som tror att raketer behöver ett mothåll för att fungera, och att roder skulle fungera på månlandaren?
På tal om idioter. T.o.m. adaptern tycker du är pinsam
Man ska ha klart för sig att alla fysiska lagar som gäller på jorden inte nödvändigtvis gäller i rymden. Jag har inte läst rymdfysik. Jag är öppen för att jag har fel.
Min förståelse för en kropp i rörelse och förändring av en kropp i rörelse baseras på följande. En fjäder och en enkilosvikt faller mot marken med samma hastighet i vakuum. Det är jordens dragningskraft som gör att de faller mot marken och ingen annanstans. Ett jetplan som lyfter från marken blåser ut sin luft bakåt för att öka sin hastighet och det är luften bakom som är motståndet. Om du tittar på samma jetplan som lyfter från ett hangarfartyg så fälls en platta upp bakom planet för att det ska bli en större motkraft för att planet ska kunna accelerera snabbare. Tar du bort plattan så accelererar inte planet lika snabbt. Tar du bort all luft finns det inget motstånd för planet att accelerera mot. Att det skulle kunna ändra riktning eller hastighet utan motkraft har jag mycket svårt att förstå.
Man säger att gravitationen på månen är en sjättedel av den på jorden. Det är en enorm energi som behövs för att lyfta från jorden och ta sig ur jordens gravitation. Hela apparaten runt en uppskjutning är gigantisk. Jag har inte tittat på om energin är linjär, kvadratisk eller liknande för att lyfta från månen. Oavsett om månlandaren behöver en sjättedel eller 1/36 eller annat av denna energi för att ta sig ur månens gravitationsfält så är det fortfarande en enorm energiutveckling. Trots det verkar inte ett dammkorn rörts upp när de landade. Man lyckades dessutom på första försöket. Vilken tur när man var i direktsändning och allt.
En båt har ett roder, precis som ett flygplan. Jag betraktade rymdraketen/månlandaren som en vidareutveckling av ett flygplan. Vad styranordningen heter på månlandaren vet jag inte men du kanske kan upplysa mig om de tekniska termerna på en rymdrakets och månlandarens styranordningar?