2022-11-17, 03:08
Medlem
JSelwyns avatar
Det här ärendet drar ut på tiden.

Vilket är förvånande och allra mest att man inte fått de två häktade kvinnorna att erkänna? Det kan ju inte vara så himla svårt att knäcka dessa förstagångs förbrytare (så allvarligt brott). Man har en kropp. En teori om hur det gick till. Man har hört dom ett antal gånger.

Ett bra sätt att knäcka en människa måste vara att hålla förhör olika tider på dygnet: sena kvällar, tidiga mornar dvs mycket oregelbundna tider och ofta (korta som långa).

GW sa vid något tillfälle att ju tjockare en FUP desto "sämre" utredning. Så jag befarar att kommande FUP kommer att vara "onödigt" tjock.
Citera
2022-11-17, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn

Vilket är förvånande och allra mest att man inte fått de två häktade kvinnorna att erkänna? Det kan ju inte vara så himla svårt att knäcka dessa förstagångs förbrytare (så allvarligt brott). Man har en kropp. En teori om hur det gick till. Man har hört dom ett antal gånger.

Ett bra sätt att knäcka en människa måste vara att hålla förhör olika tider på dygnet: sena kvällar, tidiga mornar dvs mycket oregelbundna tider och ofta (korta som långa).

GW sa vid något tillfälle att ju tjockare en FUP desto "sämre" utredning. Så jag befarar att kommande FUP kommer att vara "onödigt" tjock.

Ja det är ett märkligt fall och vi är nog många som funderar på varför
Som du säger unga förstagångsförbrytare och ingen klarrar av att få dom att prata

Sätt dom på bröd och vatten och förhör dem olika tider på dygnet när de helst vill softa/sova
Men det är nog inte lagligt i Sverige

Inte för att jag tror det men Kan det vara så att dom är oskyldiga? Eller kan det vara advokater som råder dem till att tiga?
Senast redigerad av Anedin 2022-11-17 kl. 03:48.
Citera
2022-11-17, 03:35
Medlem
Citat:

Du tror inte att försvarsadvokaten protesterar då?
Du vet väl om att MGM har den rättigheten att advokaten ska vara med på förhören.
Och utan advokat inget förhör!
Citera
2022-11-17, 03:38
Medlem
Citat:

Om man knäcker en människa går det inte att lita på vad den säger ändå, så är ett helt meningslöst förfarande.

Sen ska allt kunna bevisas med eller utan ett erkännande.

Dom här 2 mgms har redan börjat snubbla i sina egna lögner och vid rättegången kommer de börja snubbla på varandras.

Det enda som är osäkert är väl om det blir livstid eller tidsbestämt straff efter dom blivit dömda för mord.
Citera
2022-11-17, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Vad kan det finnas för förklaring att det som beskrivs som 50-100 kg så taket rör på sig mitt i natten och det är inte festljud?

Ja, jag har tidigare undrat hur Tove som beskrivs som en jätteskötsam tjej ens varit bekant med de här instabila tjejerna. Tjejer jag känt till som pluggat till läkare och tagit träning på allvar umgås med liknande personer. Hur kan ens samma kille varit två så olika tjejers pojkvän.
Vem hon sökte och sånt har jag ingen aning om då jag inte är från trakten och kan höra rykten, jag kör bara på logik och försöker förstå hur dessa saker kan ihop med tiderna vi känner till och jag lyckas inte få ihop det hur jag än försöker.

Jag får inte heller ihop det efter den beskrivning som ges av TT
Citera
2022-11-17, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Är du seriös? Detta var det dummaste jag läst. Jösses. Har du ens läst vilka fakta det finns?
Vad i min spekulation menar du är så fruktansvärt dumt och oseriöst? Jag har läst hela tråden och följt samma media som alla andra antar jag.
Citera
2022-11-17, 04:09
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Du tror inte att försvarsadvokaten protesterar då?
Du vet väl om att MGM har den rättigheten att advokaten ska vara med på förhören.
Och utan advokat inget förhör!

Klart jag vet det att försvarsadvokaterna skall vara med. O det skall dom vara. Men polisen vet nog också hur en slipsten skall dras för att få fram "sanningen".
Citera
2022-11-17, 04:20
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Om man knäcker en människa går det inte att lita på vad den säger ändå, så är ett helt meningslöst förfarande.

Sen ska allt kunna bevisas med eller utan ett erkännande.

Dom här 2 mgms har redan börjat snubbla i sina egna lögner och vid rättegången kommer de börja snubbla på varandras.

Det enda som är osäkert är väl om det blir livstid eller tidsbestämt straff efter dom blivit dömda för mord.

Det kan ju bli/är en försvårande omständighet att dom håller tyst när det senare visar sig att det är skyldiga till 100%. Försvårande av utredning osv. Alltså inga förmildrande omständigheter och därav får dom livstid.

O andra sidan kan jag tänka mig att om de erkänt rätt snart, visat på ånger efter att de blev anhållna m.m., så är det inte helt omöjligt att en tingsrätt/hovrätt hade tagit detta i beaktande och istället ger dom ett tidsbestämt straff.

Något säger mig (ren spekulation) att kvinnor döms inte lika ofta till livstids fängelse som om det vore en man/män som skulle ha begått ett liknande brott.
Citera
2022-11-17, 04:51
Medlem
Citat:

Visa upp en bild på TT på skärmen... Säg att hon var söt vacker, ung, positiv, intelligent och omtänksam. Prata om att hon nyligen blivit sambo.

Visst är det sorgligt...

Invänta reaktion..

Låt det ta Tid, fyra-fem timmar....

Hur känner du?

Provocera fram känslor eller åtminstone reaktioner.

Det krävs ett enormt engagemang från förhörs ledaren.

När var senaste gången du var riktigt arg/sårad och varför?

Prata om deras uppväxt, få de att berätta ingående.... visa enorm sympati och medlidande.

Har du blivit förbisedda? Orättvist behandlade?

Prata om våld i hemmet.

Ligg på visa enormt med medlidande.... Lyssna, lyssna, lyssna....

Någon timme, eller några dagar in i samtalet... Kommer erkännandet!

När man närmar sig erkännandet är det viktigt att inte visa någon som helst reaktion... Lyssna och nicka, invänta mer.

(Med andra förhörsmetoder som inte är tillåtna i Sverige hade erkännandet kommit för längesedan.)
Citera
2022-11-17, 05:22
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Visa upp en bild på TT på skärmen... Säg att hon var söt vacker, ung, positiv, intelligent och omtänksam. Prata om att hon nyligen blivit sambo.

Visst är det sorgligt...

Invänta reaktion..

Låt det ta Tid, fyra-fem timmar....

Hur känner du?

Provocera fram känslor eller åtminstone reaktioner.

Det krävs ett enormt engagemang från förhörs ledaren.

När var senaste gången du var riktigt arg/sårad och varför?

Prata om deras uppväxt, få de att berätta ingående.... visa enorm sympati och medlidande.

Har du blivit förbisedda? Orättvist behandlade?

Prata om våld i hemmet.

Ligg på visa enormt med medlidande.... Lyssna, lyssna, lyssna....

Någon timme, eller några dagar in i samtalet... Kommer erkännandet!

När man närmar sig erkännandet är det viktigt att inte visa någon som helst reaktion... Lyssna och nicka, invänta mer.

(Med andra förhörsmetoder som inte är tillåtna i Sverige hade erkännandet kommit för längesedan.)

Håller med. Om de sitter med restriktioner och inte får träffa andra( vilket jag tror de gör ändå) så blir man pratglad när någon samtalar med en. Om de sedan är omtänksamma och förstående bildas ett samförstånd och förtroende som gör att man öppnar sig. Inte lätt att stänga inne känslor och dessa två verkar ju ha svårt att kontrollera sig annars skulle de inte sitta där de sitter.
Citera
2022-11-17, 05:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det kan ju bli/är en försvårande omständighet att dom håller tyst när det senare visar sig att det är skyldiga till 100%. Försvårande av utredning osv. Alltså inga förmildrande omständigheter och därav får dom livstid.

O andra sidan kan jag tänka mig att om de erkänt rätt snart, visat på ånger efter att de blev anhållna m.m., så är det inte helt omöjligt att en tingsrätt/hovrätt hade tagit detta i beaktande och istället ger dom ett tidsbestämt straff.

Något säger mig (ren spekulation) att kvinnor döms inte lika ofta till livstids fängelse som om det vore en man/män som skulle ha begått ett liknande brott.

Erkännande ger väl inget speciellt i straffmätning. Vad som kan ge fördel är väl om man medverkar till att klara upp brott.
"Försvårande av utredning" finns inte för MGM, inte på det sättet, att det skulle finnas någon plikt att berätta om sina brott när polis frågar. Vi har rätt generösa häktningsregler för att de inte ska kunna försvåra i praktiskt hänseende.
Citera
2022-11-17, 05:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izza66
Det behöver inte de häktade göra.
Det har dem redan luskat ut från J pappa.
En israelisk legosoldat kan nog svara sin dotter på många frågor.
Lek med tanken typ att J frågat hennes pappa att var är bästa stället att dumpa lik, vilket sätt är smidigast hur gör man.
El, fått hjälp av han? Mmh en fundering.

Du vill göra pappan till medbrottsling, utifrån en trådsanning om att han varit legosoldat.

JJ kommer alltså till sin pappa och säger: "Jag har haft ihjäl en tjej, hjälp mig att bli av med kroppen, annars går mitt liv åt helvete."

Om pappan hjälpte JJ: Han kan ju inte varit speciellt duktig på att gömma kroppen eftersom den hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in