2022-11-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Hur fan kan man försvara utförarna av detta barbariska mord?
Du har missförstått vad försvarare har för uppdrag.
Citera
2022-11-16, 22:13
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är inte säkert att mobilen finns i någon damm heller, någon av dom kan bara ha knäckt mobilen över knät i bilen och kastat den var som helst, den kan ha kopplat upp mot mot biltemamasten i rondellen när dom tog Nygatan nedåt. Men tiden däremot, den är för tajt för att hinna få ner kroppen i bilen efter att JJ var tillbaka från McD.
mm jag tror att även MH var med under gömmandet av kroppen, möjligt scenario är att JJ skulle ut o checka läget i trappen (med kroppen redan paketerad o klar för förflyttning) stöter på grannen och kör nödlögnen med mcdonalds men säger ju till grannen att hon måste upp till lägenheten snabbt, där meddelar hon MH om de ändrade planerna och att MH kan försöka få ner kroppen under tiden. (hon ser dock inte lika stark ut som JJ, och hade hon behövt tex dra kroppen i något så borde det kanske låtit en del?)
MH kan antingen väntat i källaren på JJ och sen fått hjälp ut till bilen alt tagit ut henne själv.
Någon granne som vittnat om att de hört en bil starta? Tänkte som så att donkengrannen kanske borde hört en bil om han precis kommit hem.
MH skulle ju tex kunnat lastat på Tove sen kört o ställt sig en liten bit ifrån och JJ smugit sig ut efter att grannen gått in till sig.
Citera
2022-11-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Verkligen inte konstigt. Nekar genom förhör och rättegång och överklagar och nekar igen. Standard. Erkänner gör man först efter en tid i fängelset. Om man gör det. För att kunna ta emot den hjälpen man behöver för att ta sig vidare som människa och det livet man har framför sig.
De kanske förr eller senare börja inse att man inte hela tiden stup i kvarten håller på att hela tiden blåneka till brottet trots att bevisen och misstankarna mot de bägge GM har blivit starkare.

Förr eller senare lär någon av dem öppna sin igenstängda trut och sjunga ut.
Citera
2022-11-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmuths
Yes! Har de ett uns av självinsikt,borde de inse att de är ute på djupt vatten...

JJ verkar ha en dissociativ personlighet.
Citera
2022-11-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seaside0099
En tanke som slog mig nu, alltså egen teori: MGM borde ju ha haft sms kontakt under tiden JJ drar på den oplanerade turen till McD. Eftersom deras plan kastas om måste de knåpa ihop en ny. Om det är under JJs donken-besök som MH flyttar kroppen (till bilen? Källarn?) så borde dom definitivt haft sms kontakt. Detta kan ev utgöra en tung del av bevisning som åklagaren sitter på som vi inte vet om

Ja, har för mig att några som har lyssnat på podden har skrivit att han sa att JJ hade fipplat med mobilen under resan. Har inte lyssnat själv men det andra som har skrivit vad grannen sa. Sen om det var hennes egen mobil el Toves vet man ju inte.. Men sms under tiden låter troligt! Han kanske trodde att hon sms:ade sin mamma om inställd skjuts? För jag hade själv undrat om hon inte skulle meddela mamman att hon inte behövde komma. Sen verkar de flesta tycka att det är JJ som är hjärnan bakom allt men någon skrev i början av tråden att en paprika har fler hjärnceller än JJ, så MH kan ju själv ha tänkt ut en plan att tex bära ner kroppen till källaren under tiden.
Citera
2022-11-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ verkar ha en dissociativ personlighet.

Vad grundar du det på ?
Citera
2022-11-16, 22:19
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Rakt igenom hela tråden har många skrivit att MH har säkert berättat
JJ har nekat och säkert varit drivande och är den eg GMG
Vad grundas detta på ?
Att MH ser ut att ha ett mer ”omhuldande” hem ?
Vad vet vi om JJ:s föräldrahem?
Hur gammal var hon när föräldrarna separerade ?
Finns det något som visar på att hon inte oxå haft ett ”omhuldande” hem ?
Vad gick fel för dessa tjejer ? När ? Varför ?
JJ har ju varit omtalad i andra fall som tex tänt eld på sitt ex dörr (ej dömd för) folk som känner henne har sat att hon är manipulativ bland annat, det man fått höra om MH är att hon är jättesnäll. hon skulle aldrig kunna göra detta m.m, hade MH beskrivits som en psykopatbrud hade man nog spekulerat annolunda
Citera
2022-11-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polymoth
Kom att fundera på en grej kring telefonen som verkar saknas.

Vissa menar att det mesta går att läsa ut från telefonleverantören så som samtal/sms, sedan för appar och dylikt kan man kontakta företagen själva för att möjligen kunna få ut information, men det kan ju givetvis finnas "lokal" information som kan vara nyttig att få tag i från telefonen.

Om vi ponerar att telefonen stängts av och sedan kastats ner i en sjö, eftersom telefonen inte har någon ström så bör den inte kortslutas av vattnet och de flesta telefoner idag har s.k. "IP68 rating" på sig vilket medför att dom kan bli fullt nedsänkta i vatten till x antal meter och vara där under 30minuter + så som jag har förstått det.

Om man då hittar telefonen så borde man väl efter noggrann torkning invändigt potentiellt kunna starta upp den igen utan att riskera kortslutning och på så sätt utläsa datan?

Å andra sidan kanske rost blir en faktor när den legat i vatten så pass länge, någon som har koll?
Rost ska inte vara något problem då det krävs syre för att den ska rosta och det tar lång tid om den är helt nedsänkt i vatten. Värre är det med kondensatorer då de kan kortsluta och skada elektroniken. Om batteriet kortsluts kan det bytas ut mot ett nytt. Även om mobilen är strömlös betyder det inte att det inte finns någon ström kvar i batteriet, det räcker helt enkelt inte för att driva telefonen.
Det enda de behöver är telefonens minne.
Senast redigerad av Nordbaggis 2022-11-16 kl. 22:25.
Citera
2022-11-16, 22:21
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
En spekulation kan ju kanske vara att hon försökte hjälpa personen hon sökte efter på Nöjet. Den kanske blivit hotad/utpressad av dessa två och T följde med dom hem för att få "beviset"?

Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Får mig mer och mer tro att JJ blev indragen i en konflikt mellan MH och TT. Kanske hotade MH att berätta något om TT eller tvärt om! Vi har ju tidigare i tråden läst att TT var väldigt långsint och kunde vara arg på tränaren i en vecka för att hon inte fick lägga en straff!
Varför skulle JJ lämna MH med TT själv när hon åkte till McD om hon var medskyldig? Var TT väldigt berusad? Tog JJ med sig mobilen för att MW inte skulle snoka i den? Tvingade MH JJ att de skulle skrämma TT med en skogstur (till vännen i skogen?)? Rymde TT ut i mörkret och förvillade bort sig utan mobil (där batteriet dött?).. Därför väntade de i bilen ett bra tag innan de åkte tillbaka? JJ tar en tidig ridtur för att se om hon hittar TT då hon undrar vart TT tog vägen?
MH,s förehavanden dagen efter vet vi ju inget om då hon inte verkar vara speciellt känd tidigare (eller följare på sociala medier..)

Många alternativ till händelsen som ändå följer det som finns i tråden. JJ kan ju vara ett offer också som följer en viljestark MH (är man uppvuxen i en religiös familj och brutit sig loss betyder det en stark vilja att rasa ut!
Är du seriös? Detta var det dummaste jag läst. Jösses. Har du ens läst vilka fakta det finns?
Citera
2022-11-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Kriminalvården VILL ju inte plåga folk, därav om möjlighet finns.

Nej, jag hoppas sannerligen att Kriminalvårdens personal inte vill plåga folk. Men det är en stor skillnad mellan flera veckors restriktioner - till samsittning.
Citera
2022-11-16, 22:25
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag tror nog att dessa misstänka gärningspersoner kommer att hålla foderluckan stängd hela tiden.

Jag kollade nyss lite om Wilma fallet. Där är truten fortfarande stängd efter 3 år.

Wilma fallet:

Ingen på kåken som har bankat fram ur honom än var kroppen finns?
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Citera
2022-11-16, 22:25
Medlem
Efter att ha läst sida upp och sida ner från start så bestämde jag mig i ett tidigt skede att strunta helt och hållet i podden.
Jag funderar på om man ska lyssna på den ändå?

Jag känner att ni som har lyssnat på den får svara åt mig, är podden värd att lyssna på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in