Citat:
Ursprungligen postat av
DattMamon666
Priserna kan ju gå ner men kan ju alltid hyra ut och svårt att se att hyrorna kommer sjunka.
Bor du i typ Uppsala eller Stockholm? Där jag bor i en vanlig tråkig kommun är hyrorna redan maxade under de reglerade. Tills för ett år sedan hyrde jag nybyggd hyresrätt på 67m2 för 9900 kr per månad med en "hyresrabatt" på 2000 mot reglerade hyran. De fick inte alla lägenheter uthyrda till det priset. Flyttade till en billigare äldre och större hyreslägenhet mer centralt ...
Eftersom det finns förstahandshyresrätter att få tag i så ger inte andrahandsuthyrning de feta pengar som i Stockholm. Och då normala personer inte hyr i andrahand så blir den marknaden väldigt riskabelt för uthyrare.
På samma sätt som bostadsköpare inte vill betala för att säljarna inte ska behöva realisera förluster så kommer inte hyresgäster vara intresserade av att pröjsa för att hyresbolag överbelånat sig.
Om bostadspriserna faller har jag svårt att se annat än att hyrorna i alla fall i nyprod går ner också då de konkurrerar om samma boende.