2022-11-16, 12:02
Medlem
Mygleri.

Varför myglar alla mäklare? Ser dagligen objekt som är "borttagen före visning". Det är ju lugn.

Ändå har objekten haft alltifrån 2 till 10 visningar. Försöker man hitta slutpriser så är de ibland där, ibland försvinner de helt. I något fall har mäklare sagt att de tog ner objektet och att säljarna vill försöka sälja igen i vår.

Borttagen före visning.

Går det här att anmäla? Eller är det maskopi mäklare och hemnet emellan?
Citera
2022-11-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Priserna kan ju gå ner men kan ju alltid hyra ut och svårt att se att hyrorna kommer sjunka.
Bor du i typ Uppsala eller Stockholm? Där jag bor i en vanlig tråkig kommun är hyrorna redan maxade under de reglerade. Tills för ett år sedan hyrde jag nybyggd hyresrätt på 67m2 för 9900 kr per månad med en "hyresrabatt" på 2000 mot reglerade hyran. De fick inte alla lägenheter uthyrda till det priset. Flyttade till en billigare äldre och större hyreslägenhet mer centralt ...

Eftersom det finns förstahandshyresrätter att få tag i så ger inte andrahandsuthyrning de feta pengar som i Stockholm. Och då normala personer inte hyr i andrahand så blir den marknaden väldigt riskabelt för uthyrare.

På samma sätt som bostadsköpare inte vill betala för att säljarna inte ska behöva realisera förluster så kommer inte hyresgäster vara intresserade av att pröjsa för att hyresbolag överbelånat sig.

Om bostadspriserna faller har jag svårt att se annat än att hyrorna i alla fall i nyprod går ner också då de konkurrerar om samma boende.
Senast redigerad av fittfittan 2022-11-16 kl. 12:11.
Citera
2022-11-16, 12:12
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Köpte förra året och räknade kallt med 3% boränta inom ”några år” men absolut inte såhär fort. Band lyckligtvis rubbet på 1,2% i 3 år. Som tur är så räknade ju dessutom banken på 7% åt alla

Jo men det är inte så konstigt. Förra året fanns ett annat kunskapsläge och en Riksbank som lajvade Bagdad Bob.

Om du stod inför samma situation idag, vilken ränta skulle du definitivt räknat med? Skulle potentiellt minskat ränteavdrag påverkat det bud du lagt?
Citera
2022-11-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är slut, de allra flesta fritidshus i norra ängby på 60-70 m2 har sålt för 7.3-8 milj sen juni, ingen 3 milj priskillnad. Skickar länkar när sitter på dator sen.

Kan också skicka dig massor av länkar. En villa i tex Nockebyhov kan kosta 10 msek medan samma villa kostar 13-14 vid Nockebytorg 300 meter bort.

Folk är beredda att betala miljoner för att komma rätt med ett par 100 meter.
Senast redigerad av flanders 2022-11-16 kl. 13:02.
Citera
2022-11-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Bor du i typ Uppsala eller Stockholm? Där jag bor i en vanlig tråkig kommun är hyrorna redan maxade under de reglerade. Tills för ett år sedan hyrde jag nybyggd hyresrätt på 67m2 för 9900 kr per månad med en "hyresrabatt" på 2000 mot reglerade hyran. De fick inte alla lägenheter uthyrda till det priset. Flyttade till en billigare äldre och större hyreslägenhet mer centralt ...

Eftersom det finns förstahandshyresrätter att få tag i så ger inte andrahandsuthyrning de feta pengar som i Stockholm. Och då normala personer inte hyr i andrahand så blir den marknaden väldigt riskabelt för uthyrare.

På samma sätt som bostadsköpare inte vill betala för att säljarna inte ska behöva realisera förluster så kommer inte hyresgäster vara intresserade av att pröjsa för att hyresbolag överbelånat sig.

Om bostadspriserna faller har jag svårt att se annat än att hyrorna i alla fall i nyprod går ner också då de konkurrerar om samma boende.
Från Stockholm och sant, i mindre städer med stor allmännytta kan det vara svårt att få en ROI värd att tala om. Skulle även inte köpa om jag endast planerade bo kortsiktigt. Men rätt objekt (bra planlösning, läge, storlek, utsikt, väderstreck, terrass / större balkong) som jag kan tänka mig nyttja från och till ser jag små risker med.
Borde dock tillägga att senaste köpet var i en annan storstad inom EU, så kanske gör det hela OT för tråden
Citera
2022-11-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
Jo men det är inte så konstigt. Förra året fanns ett annat kunskapsläge och en Riksbank som lajvade Bagdad Bob.

Om du stod inför samma situation idag, vilken ränta skulle du definitivt räknat med? Skulle potentiellt minskat ränteavdrag påverkat det bud du lagt?

Ränteavdraget ser jag precis som många andra som odödligt pga det nya ränteläget. Dyrt för staten å ena sidan men oerhört impopulärt och ett politiskt självmord att röra nu. https://svt.se/nyheter/inrikes/hogre-rantor-sakrar-rantavdragen-pa-bolan

5% listräntor tror jag absolut på i och med att de redan är 4%. Men jag tror man kommer kunna pruta så mycket som en aktiv kund framöver att omkring 4% blir standard.

Så tänker jag om jag skulle köpa idag iaf.
Citera
2022-11-16, 13:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ränteavdraget ser jag precis som många andra som odödligt pga det nya ränteläget. Dyrt för staten å ena sidan men oerhört impopulärt och ett politiskt självmord att röra nu. https://svt.se/nyheter/inrikes/hogre-rantor-sakrar-rantavdragen-pa-bolan

5% listräntor tror jag absolut på i och med att de redan är 4%. Men jag tror man kommer kunna pruta så mycket som en aktiv kund framöver att omkring 4% blir standard.

Ränteavdraget skulle jag absolut inte se som odödligt även om jag inte tror att man rycker undan mattan på folk. Det kan både minskas och försvinna över tid.
Citera
2022-11-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ränteavdraget skulle jag absolut inte se som odödligt även om jag inte tror att man rycker undan mattan på folk. Det kan både minskas och försvinna över tid.

Ja jag menar att det i så fall skulle tas bort ytterst långsamt och över decennier. Ingenting man rycker bort bara sådär för att staten går back 50-60 miljarder på det helt plötsligt.
Citera
2022-11-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ja jag menar att det i så fall skulle tas bort ytterst långsamt och över decennier. Ingenting man rycker bort bara sådär för att staten går back 50-60 miljarder på det helt plötsligt.

50-60 miljarder som går direkt tillbaka till konsumtion som försvinner.
Citera
2022-11-16, 14:32
Medlem
born1984s avatar
Citat:

Tack för svar! Frågan är om man kan omsätta ditt resonemang till gemeneman. Tror du ligger en bra bit över snittet i kunskap och kanske inte är så representativ..

Så skulle nästan velat att nån annan svarade på samma fråga som du.
Citera
2022-11-16, 14:38
Medlem
foxxis avatar
Vad jag känner till så var det Sossarna som ville fundera på att ta bort ränteavdraget, på den tiden när vi skulle ha 0-ränta till 2024. Högern tjafsade emot och sedan blev det inget mer med det.
Ränteavdraget vore ett politiskt självmord att ta bort, den har funnits så pass länge, och idag är den viktigare än någonsin. Kan dock förstå att den är en nål i ögat hos någon som inte har ett bolån, typ Blekmyr.
Citera
2022-11-16, 15:25
Medlem
Upp 100 punkter?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris

Efter gårdagens besked om att kärninflationen (alltså exklusive energi) gått upp från 7,4 procent i september till 7,9 procent i oktober tror flera analytiker att Riksbanken kan höja styrräntan med mer än 75 punkter vid nästa möte, 24 november, skriver TT.
– Om riskerna tidigare låg lite på nedåtsidan, ned mot en höjning på 50 punkter, så ligger det nu snarare på uppåtsidan, mot 100 punkter, säger Jens Magnusson, chefsekonom på SEB.
Handelsbanken har liknande tongångar i sitt marknadsbrev, och så även statliga bolåneinstitutet SBAB: ”Sannolikheten för en ännu större höjning än i vår prognos bedöms vara betydligt större än för en mindre höjning”,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in