Citat:
Ursprungligen postat av
Makramento
Så du menar alltså att din mor är ansvarig för samtliga misstag du begått genom livet?
Inte för misstagen, men givetvis bär skaparen av smärta ansvar i lidandet.
Om vi anser att "life is suffering", som buddhismen ser på det, så är det ju uppenbart att utsätta någon annan för lidande gör att du bär ansvar för detta lidande.
Antinatalism kallas denna rationella, filosofiska position. Du kan även ta det ett steg längre, att du är ansvarig för allt lidande som dina potentiella barnbarn och barnbarnsbarn kommer känna.
Sedan finns ju argumentet att man likaså är ansvarig för allt det bra personen kommer erfara, därför handlar det ju om att skapa en miljö för att maximera det bra och minimera det dåliga, inte enbart för personen men även för mig själv då jag är ansvarig.
Så du menar att det är moraliskt rätt, eller OK att föda ett barn som du garanterat vet om kommer lida hela sitt liv? Om varje sekund av barnets existens är lidande, du vet om detta innan barnet föds, så känner du fortfarande inget ansvar i lidandet?
I så fall rekommenderar jag att du lägger in dig på psyk, och att de tvångsmedicinerar dig till du tappar all världsuppfattning.