2022-11-16, 09:31
Medlem
Taggads avatar
En spade ska kallas en spade.
Citat:
Ryska regeringen får terrorklassning i Tjeckien
Det tjeckiska parlamentets underhus har röstat för att klassa den ryska regeringen som terrorister, skriver Reuters. Resolutionen godkändes på tisdagen av 129 av totalt 156 närvarande ledamöter.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Hoppas fler länder följer Tjeckiens exempel talar klarspråk och klassar Ryssland för terrorn dom utsätter Ukraina för.
Citera
2022-11-16, 09:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Sluta dröm, är det ett medvetet Ryskt angrepp på Polen så är Putin död långt snabbare än om han bara hållt sig till Ukraina.

Jag skriver under på att några Tomahawker rätt in i trollfabriken i St Petersburg vore en utmärkt början på NATOs svar.

Jag tror, faktiskt, att det skulle räcka med någon, svensk, kryssningsmissil ifrån 80-talet! Nu tror jag iof inte att något sådan skulle hända, men betänk följande:

Några av de vapensystem som väst försett Ukraina med är ca 60 år gamla. Andra, som HIMARS närmare 30 år gamla. Tänk om Tyskland, under det första världskrigen på östfronten, bara haft tillgång till:

RySSka vapensystem.
Vapen ifrån Krimkriget 1856
Vapen ifrån 1880-talet
Samt några egentillverkade, hyfsade vapensystem.

Och Tyskland, ändå, gett RySSland storstryk!

Jag hävdar att de teknologiska, strategiska och taktiska gapet mellan Tyskland och RySSland var mindre 1914-17, än vad som är fallet mellan RySSland och Ukraina/väst 2022!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-11-16 kl. 09:50.
Citera
2022-11-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kan ju vara Archer.

Nej Archer är ett haubits-system. Långskjutande artilleri helt enkelt. Det är inte alls till för luftförsvar.
Citera
2022-11-16, 09:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Undrar vad det är för system.
Vi har inte så många kvalificerade luftförsvarssystem.. det enda är väl Patriot?

robot 70 samt ammunition till bofors 40 mm kanske....
Citera
2022-11-16, 09:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja precis.

Chansen att ryssarna skulle göra något sådant med vilja är minimal. De vill gärna slippa få sin flotta mm förintad och sedan behöva besluta om de ska starta WWIII eller inte.

Jag är ganska säker på att det är misstag. Och nu verkar det vara ett ukrainskt misstag. Eller rättare sagt materialet fungerade inte som det skulle.

Men NATO kan ju sätta upp sitt luftförsvar och täcka delar av västra Ukraina.
Natos radarsystem täcker redan området. Problemet är att det har antagligen bara tagit några sekunder från att raketen passerat gränsen tills den träffade marken.

Luftvärnsrobotar hinner inte reagera på något sådant. Radarstyrda automatkanoner skulle kunna göra det om de är på högsta beredskap i området. Fast denna typ av kanoner skyddar områden av högt värde. Inte enskilda bondgårdar.

Ett svar på detta skulle mycket väl kunna bli att Polen etablerar en DMC i Ukraina och börjar skjuta ner saker nära gränsen.
Citera
2022-11-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns familjer som fått ökade kostnader på 10 000 per månad. Antag ett huslån på 4 miljoner, tidigare ränta 1,2% nuvarande ränta 3%. Antag att man har rörligt elpris och ett hus med direktverkande el á 28K Kwh/år då är man där. Sen tillkommer mat, bensin osv. Nu har ju iofs elpriset sjunkit tillbaka och även bensinpriset. Men det är off topic. Jag kan förstå att en del gnäller då kriget påverkar vår ekonomi, men hellre detta än en direkt konfrontation med ryssland. Tror inte man bryr sig så mycket om pengar i det ögonblicket granaterna regnar ner över en, då undrar man bara var närmaste källare finns.
Allright. Du har helt rätt. Jag hade inte tänkt mig ett så stort bostadslån, men det kanske är vanligare än man tror.
Citera
2022-11-16, 09:41
Medlem
Overminds avatar
Ryssland fortsätter bomba utav helvete. Skulle icke Ryssland få slut på missiler? När får de slut?
Citera
2022-11-16, 09:41
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Vi har inte så många kvalificerade luftförsvarssystem.. det enda är väl Patriot?

Vi har ju LV varianten av Strf 9040

Kan hoppas på den
Citera
2022-11-16, 09:42
Medlem
Taggads avatar
Avgjort en S-300.
Citat:
Expert om robotnedslagen: Rysslands fel oavsett.
Det är oklart vem som avfyrade roboten som slog ned i Polen och dödade två personer på tisdagen. Men oavsett vem som skjutit upp den kommer Ryssland att få skulden, säger krigsvetaren Ilmari Käihkö.

Både Ryssland och Ukraina har luftvärnsrobotar av typen S-300. Men att något av länderna avsiktligen skulle attackera ett Natoland är inte troligt, säger Ilmari Käihkö, docent i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan.

Det är svårt att se att Ryssland avsiktligt skulle attackera Polen, och även om roboten kom från Ukraina är det troligen ett misstag, säger han.

– Vi ska inte glömma att Ukraina har försvarat sig mot Rysslands anfall i går, så det är ändå Ryssland som är skyldigt, även om det är en ukrainsk robot. Skillnaden då är att det inte har varit en avsiktlig attack från Ryssland, säger Ilmari Käihkö.
https://tt.omni.se/expert-om-robotnedslagen-rysslands-fel-oavsett/a/wArxeo
Citera
2022-11-16, 09:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Behovet är något som kan skjuta ner drönare. LVKV 90 tycker jag passar uppgiften bäst.
Citera
2022-11-16, 09:43
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Mer militärt stöd till Ukraina —> snabbare ukrainsk seger —> kortare krig —> snabbare normalisering av matpriser/elpriser/inflation —> billigare mat på bordet för lundaelev.

Den här regeringen gick för övrigt till val med löfte om ökat militärt stöd till Ukraina så det kan inte vara en nyhet.

Tror knappast att ett snabbare krigsslut kommer vara positivt över tid. Alla de miljoner kronorna som vi har gett bort till andra länder kommer vi troligtvis aldrig få tillbaka.
Citera
2022-11-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sverige skickar luftvärnssytem till Ukraina enligt presskonferensen kl 8! Äntligen!
Det är bättre att skicka luftvärnsystem till nato, så dom kan försvara sin gräns mot missiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in