2022-11-16, 09:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Stog även på CNN och BBC innan
Två smällar kan fortfarande vara från endast en missil, det är ju inte omöjligt

jag vet inte varför man skulle höra två smällar från en missil?

Men kanske något kan ha exploderat på siten? (och då menar jag inte att där var dolda vapen, men någon fertilizer tank, bränsletank eller liknande?).
Citera
2022-11-16, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
jag vet inte varför man skulle höra två smällar från en missil?

Men kanske något kan ha exploderat på siten? (och då menar jag inte att där var dolda vapen, men någon fertilizer tank, bränsletank eller liknande?).

Ja det är det jag menar
Citera
2022-11-16, 09:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Vi tillverkar egen militär utrustning och eget flygvapen. Du tror att det finns brist?

Vi har ingen stark militär alls, speciellt inte med tanke på vår stora landyta. Numerären är vårt problem. Jämför storleken på våra mekaniserade förband med hur mycket som finns i Ukraina t ex.
Citera
2022-11-16, 09:20
Medlem
lundaelevs avatar
Jag blir så fruktansvärt irriterad. Vi har folk som inte kommer klara av vintern pågrund av de höga elpriserna, en regering(som jag förövrigt röstade på och kampanjade för) som lovade ett fantastiskt högkostnadsskydd. Skyddet för de höga priserna floppade, troligtvis för de höga kostnaderna, sen går man och ger ytterligare material osv. till Ukraina för flera miljoner kronor. Vi klarar oss knappt hemma? Mitt hushåll köpte mat för 9000 förra månaden och vi är fyra personer, notera att det bara var vanlig handling.

Sluta för helvete ge mer pengar till Ukraina, hata Ryssland osv. men vi måste ju framförallt klara oss själva. Utöka om något istället våra ekonomiska krig mot ryssarna istället.
Citera
2022-11-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja precis.

Chansen att ryssarna skulle göra något sådant med vilja är minimal. De vill gärna slippa få sin flotta mm förintad och sedan behöva besluta om de ska starta WWIII eller inte.

Jag är ganska säker på att det är misstag. Och nu verkar det vara ett ukrainskt misstag. Eller rättare sagt materialet fungerade inte som det skulle.

Men NATO kan ju sätta upp sitt luftförsvar och täcka delar av västra Ukraina.

Då skulle NATO behöva integrera sitt luftvärn med Ukraina så att man inte skjuter ner ukrainska flygplan osv. Man skulle även behöva vara beredd på att skjuta ner ryska flygplan (=krig med Ryssland). Jag ser inte att det kommer att hända. Man uppnår ju samma resultat genom att skänka/låna ut luftvärnssystem till Ukraina.
Citera
2022-11-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Med tanke på Sveriges nedrustning så kan det inte vara många, gör säkert ingen betydelse alls.
Sverige som inte är med i Nato borde vara väldigt försiktig och behålla krigsmaterielen själva, den lilla som finns.
Skulle inte överraska mig om det kommer en kontraorder på detta efter samtal med USA.

Självfallet ska Sverige skicka vapen till Ukraina. Att USA skulle stoppa det hela är det bara ni serber och ryssar som hoppas på.
Citera
2022-11-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Då skulle NATO behöva integrera sitt luftvärn med Ukraina så att man inte skjuter ner ukrainska flygplan osv. Man skulle även behöva vara beredd på att skjuta ner ryska flygplan (=krig med Ryssland). Jag ser inte att det kommer att hända. Man uppnår ju samma resultat genom att skänka/låna ut luftvärnssystem till Ukraina.

Ja dock är ju delar av luftförsvaret redan integrerat. Ukrainarna får ju tidig varning av USA när Ryssarna fyrar av i Kaspiska havet, inne i Ryssland och i Svarta havet.

Jag tror inte heller NATO gör det om man inte vill eskalera.
Citera
2022-11-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag blir så fruktansvärt irriterad. Vi har folk som inte kommer klara av vintern pågrund av de höga elpriserna, en regering(som jag förövrigt röstade på och kampanjade för) som lovade ett fantastiskt högkostnadsskydd. Skyddet för de höga priserna floppade, troligtvis för de höga kostnaderna, sen går man och ger ytterligare material osv. till Ukraina för flera miljoner kronor. Vi klarar oss knappt hemma? Mitt hushåll köpte mat för 9000 förra månaden och vi är fyra personer, notera att det bara var vanlig handling.

Sluta för helvete ge mer pengar till Ukraina, hata Ryssland osv. men vi måste ju framförallt klara oss själva. Utöka om något istället våra ekonomiska krig mot ryssarna istället.

Mer militärt stöd till Ukraina —> snabbare ukrainsk seger —> kortare krig —> snabbare normalisering av matpriser/elpriser/inflation —> billigare mat på bordet för lundaelev.

Den här regeringen gick för övrigt till val med löfte om ökat militärt stöd till Ukraina så det kan inte vara en nyhet.
Citera
2022-11-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Undrar vad det är för system.
Vi har inte så många kvalificerade luftförsvarssystem.. det enda är väl Patriot?

Kan ju vara Archer.
Citera
2022-11-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja dock är ju delar av luftförsvaret redan integrerat. Ukrainarna får ju tidig varning av USA när Ryssarna fyrar av i Kaspiska havet, inne i Ryssland och i Svarta havet.

Jag tror inte heller NATO gör det om man inte vill eskalera.

Det finns mycket kvar att göra om NATO vill ”eskalera” utan att hamna i öppen konflikt med Ryssland: mer luftvärn, moderna stridsflygplan, moderna stridsvagnar och IFV samt robotar som ex ATACAMS.
Citera
2022-11-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Man har frångått alla tidigare vettiga principer, allt för att man ska få gå med i Nato.

NATO-ansökan har inget att göra med detta. Att vi frångått våra tidigare principer är bara bra då dessa gick ut på att dalta med ryssen.
Citera
2022-11-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev

Din privatekonomi påverkas inte ett dugg av att Sverige ger bistånd till Ukraina. Sveriges totala biståndsbudget 2022 är 47 miljarder kronor. Av det går cirka en miljard till Ukraina.

Dessutom skär Sverige ner rekordmycket på biståndsbugeten:
https://concord.se/sverige-varst-i-varlden-pa-nedskarningar-i-bistandet-2022

Personligen tycker jag att Sverige kunde styra om hela biståndet till Ukraina så länge detta krig pågår. Jag har svårt att se att några länder i Afrika eller Asien skulle vara mer angelägna.

Se det så här i stället. Det kan bli en god affär för Sverige om Ukraina vinner kriget. Då kommer svenska bolag att kunna ta hem jättekontrakt för återuppbyggnad. Sedan kan sanktionerna tas bort.
Skulle däremot Ryssland vinna så står nya krig för dörren och sanktionerna mot Ryssland kommer att finnas kvar för överskådlig tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in