Citat:
Ursprungligen postat av
lundaelev
Jag blir så fruktansvärt irriterad. Vi har folk som inte kommer klara av vintern pågrund av de höga elpriserna, en regering(som jag förövrigt röstade på och kampanjade för) som lovade ett fantastiskt högkostnadsskydd. Skyddet för de höga priserna floppade, troligtvis för de höga kostnaderna, sen går man och ger ytterligare material osv. till Ukraina för flera miljoner kronor. Vi klarar oss knappt hemma? Mitt hushåll köpte mat för 9000 förra månaden och vi är fyra personer, notera att det bara var vanlig handling.
Sluta för helvete ge mer pengar till Ukraina, hata Ryssland osv. men vi måste ju framförallt klara oss själva. Utöka om något istället våra ekonomiska krig mot ryssarna istället.
Din privatekonomi påverkas inte ett dugg av att Sverige ger bistånd till Ukraina. Sveriges totala biståndsbudget 2022 är 47 miljarder kronor. Av det går cirka en miljard till Ukraina.
Dessutom skär Sverige ner rekordmycket på biståndsbugeten:
https://concord.se/sverige-varst-i-varlden-pa-nedskarningar-i-bistandet-2022
Personligen tycker jag att Sverige kunde styra om hela biståndet till Ukraina så länge detta krig pågår. Jag har svårt att se att några länder i Afrika eller Asien skulle vara mer angelägna.
Se det så här i stället. Det kan bli en god affär för Sverige om Ukraina vinner kriget. Då kommer svenska bolag att kunna ta hem jättekontrakt för återuppbyggnad. Sedan kan sanktionerna tas bort.
Skulle däremot Ryssland vinna så står nya krig för dörren och sanktionerna mot Ryssland kommer att finnas kvar för överskådlig tid.