2022-11-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Va? Du är medveten om att den absoluta majoriteten av kryptovalutor är fiat, eller hur? Det finns fler centralbanksbackade valutor som inte är fiat än det finns krypto som inte är fiat. Jag förstår inte alls vad du försöker säga.
Detta blir ju lite svårt att besvara eftersom du uppenbarligen inte förstått vad kryptovalutor är. Tror du att BTC eller ETH är fiat?

Fiat som kryptovaluta existerar överhuvudtaget inte. Du kanske menar att det finns tusentals osäkrade coins, där merparten är kopior som skapats för att blåsa folk på pengar? Eller som i det här fallet SBF-coins med gigantiska fully diluted market caps? De användes för att låna fiat mot artificiella tillgångar, dvs det handlade inte heller om kryptovalutor det handlade om att blåsa fiat-ekonomin.

Eller menar du stables? Saker som USDC, DAI osv är peggade kryptovalutor. Dvs det är inte fiat, det är peggat mot fiat.
Citera
2022-11-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Detta blir ju lite svårt att besvara eftersom du uppenbarligen inte förstått vad kryptovalutor är. Tror du att BTC eller ETH är fiat?

Fiat som kryptovaluta existerar överhuvudtaget inte. Du kanske menar att det finns tusentals osäkrade coins, där merparten är kopior som skapats för att blåsa folk på pengar? Eller som i det här fallet SBF-coins med gigantiska fully diluted market caps? De användes för att låna fiat mot artificiella tillgångar, dvs det handlade inte heller om kryptovalutor det handlade om att blåsa fiat-ekonomin.

Eller menar du stables? Saker som USDC, DAI osv är peggade kryptovalutor. Dvs det är inte fiat, det är peggat mot fiat.

Han menar nog att det är fiat eftersom det inte är backat av något och detta stämmer ju. Det är en styrka med krypto att inte stå och falla av att vara backad av en stat som dessutom har mandat att trycka mer pengar.
Citera
2022-11-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Vet du vad en ponzi är?

Det var *egentligen* från andra forum, men hela verksamheten var CFD-baserat i verkligheten och bedrägeri rakt igenom. Från början var det investerare från Wall Street som ifrågasatte SBF och ansåg att det lät som en ponzi.

Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Snälla, förklara för mig hur aktiemarknaden är ett ponzi..
Det är ett vanligt påstående från bit-con försäljarna.

Miljardärer fortsätter att trycka igenom förändringar i aktieleverans (settlement), inte bara i USA utan även i Euroclear, sannolikt med syfte att förenkla att slippa leverera aktier. De har placerat sig som "systematiskt viktiga", de kan se (eng; frontrunning) och därav justera orderboken såsom de önskar att priset ska vara. Derivat på aktiepris är en större marknad än priset i sig.

Regler har ändrats så att pensionsfonder får användas som säkerhet (eng; collateral) precis före den annalkande börskraschen, där banker blåst upp den största ballongen som någonsin skådats. Detta bland annar tack vare återtillåtandet av diverse swappar år 2018-2019
Citera
2022-11-16, 09:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Folk verkar ju använda banker fortfarande, trots att det är än värre List of bank runs

Till skillnad från fiatpengar så behöver man inte ha krypto på en bank om man inte vill.
Varför ljuger du konstant? Hur stor andel av människor som lever idag och som har pengar på banken har blivit av med dessa, jämfört med andelen som håller krypto i motsvarande dito?
Citera
2022-11-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför ljuger du konstant? Hur stor andel av människor som lever idag och som har pengar på banken har blivit av med dessa, jämfört med andelen som håller krypto i motsvarande dito?

Alla som har pengar på bank blir av med pengar hela tiden, inflation kallas det för.
Citera
2022-11-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Detta handlar dock inte så mycket om "den verkliga världen", det handlar om digitalisering.

Dvs om man inte tror att digitalisering såsom internet är en enda bubbla som mänskligheten kommer överge så antingen ser man krypto som givet eller så har man inte förstått vad detta är.

Skapas friktion mellan "den verkliga världen" (fiat-ekonomin) och krypto är resultatet att fiat-ekonomin stoppas från digitalisering, inte att digitaliseringens utveckling stoppas.

Digitalisering? Tekniken i sig är inte värd någonting då den bara går att kopiera. Värdet ligger i märket "bitcoin" som, om än inte lika mycket nu, involverar stora investerare också. Skulle man gå efter bitcoin så lär det bli svårt att få någon att vara kvar där och betala för det på köpet.
Citera
2022-11-16, 09:37
Medlem
Citat:
Folk verkar ju använda banker fortfarande, trots att det är än värre List of bank runs

Till skillnad från fiatpengar så behöver man inte ha krypto på en bank om man inte vill.

Det är inte "krypto" överlag dock. Det finns ett värde i decentraliserad kryptovaluta. Man är dock beroende av en koppling till att i grunden kunna byta din kryptovaluta mot energi. Kan du göra det idag utan att konvertera det till €$? Svaret är nej.
Citera
2022-11-16, 09:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Det är inte "krypto" överlag dock. Det finns ett värde i decentraliserad kryptovaluta. Man är dock beroende av en koppling till att i grunden kunna byta din kryptovaluta mot energi. Kan du göra det idag utan att konvertera det till €$? Svaret är nej.

Men att FTX gick under och folk hade krypto där, är inte ett problem med Bitcoin.
Du fick det att låta som att Bitcoin är dåligt för att FTX låste deras Bitcoin. Jag svarade att isf är fiat också dåligt för att det finns otaliga exempel på banker som låser folks fiat.

Jag kan köpa krypto för €$, bra så.
Någon annan konverterar energi till Bitcoin åt mig precis som någon annan konverterar energi till drivmedel till min bil, eller varor i en butik. Vet inte var du ville komma med detta.
Citera
2022-11-16, 09:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Om Mr Metokur (fd Internet Aristocrat) har rätt, så har en del av pengarna gått till Ukraina.

https://youtu.be/rUXU00yhv1Y
Citera
2022-11-16, 10:00
Medlem
Citat:
Men att FTX gick under och folk hade krypto där, är inte ett problem med Bitcoin.
Du fick det att låta som att Bitcoin är dåligt för att FTX låste deras Bitcoin. Jag svarade att isf är fiat också dåligt för att det finns otaliga exempel på banker som låser folks fiat.

Jag kan köpa krypto för €$, bra så.
Någon annan konverterar energi till Bitcoin åt mig precis som någon annan konverterar energi till drivmedel till min bil, eller varor i en butik. Vet inte var du ville komma med detta.

Umm ok. Det var inte mitt syfte. Snarare att man nu kommer använda korruptionen man själv har varit inblandad i för att pusha lagstiftning kring bitcoin. Så det är dåligt för bitcoin i den bemärkelsen. Jag tror det här är det värsta ekonomiska brottet i världshistorien. Det involverar mer än FTX.
Citera
2022-11-16, 10:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Umm ok. Det var inte mitt syfte. Snarare att man nu kommer använda korruptionen man själv har varit inblandad i för att pusha lagstiftning kring bitcoin. Så det är dåligt för bitcoin i den bemärkelsen. Jag tror det här är det värsta ekonomiska brottet i världshistorien. Det involverar mer än FTX.
Det beror ju på vad det är för lagstiftning man pushar på?
En bra hade ju varit kravet på transparens när det gäller krypto exchanges/banker, så att man lätt kan kolla bakomliggande tillgångar.
En annan bra lagstiftning hade varit att bankgarantin gäller även krypto.
Citera
2022-11-16, 10:20
Medlem
XavierPierrous avatar
Kan någon förklara vad detta innebär för aktier som AMC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in