Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Själv flyttade jag krypto från t.ex. binance efter detta och använder nu Exodus.
Jag har kollat en del på cold storage som trezor också men för mig känns detta som det kommer öka risken att förlora mina coins. Vad jag menar med det är att jag väger in risken att hårdvara kan gå sönder eller förloras av olika anledningar. Som hodler skulle jag förvara den på en "säker" plats men ingen plats är egentligen säker vid ett inbrott och jag har lagt saker på "bra" platser tidigare och senare märkt att jag inte minns vilken plats jag valde.
Sedan har man också risken att devicen bara inte fungerar efter några år i byrålådan. Batteriet slut, displayen slut så det inte längre går att läsa vad som står, knappar som inte fungerar. Så mycket som kan hända och som kan leda till att mina coins förloras.
Säger inte att alla måste hålla med mig, men många överskattar nog sin förmåga att hålla koll på en fysisk pryl i flera år. Så för en hodler är jag mycket tveksam, möjligen en annan bedömning för en trader som använder sin device regelbundet och som upptäcker när t.ex. displayen börjar förlora kontrast.
Cold storage innebär inte att dina coins ligger på ”devicen”, endast nycklarna ligger där som du smidigt får tillgång till med en pinkod. Fungerar precis likadant som exodus som du använder nu. På exodus i mobilen eller datorn ligger dina nycklar och du kommer åt dem med inloggningsuppgifter.
Skillnaden är att en cold storage inte kan hackas lika lätt eftersom den aldrig är uppkopplad till internet.
Om din mobil eller dator går sönder så kan du inte bara ladda ned appen på en annan dator/mobil och logga in. Du kommer inte se dina coins där. För dina nycklar ligger i din gamla dator/mobil.
Så du måste ta en backup på nycklarna, och skriva ned dem och förvara säkert nu så fort som möjligt