2022-11-16, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det viktigaste är vem, det är jag enig om.

Men varifrån är också intressant att veta. T ex huruvida det var från Vitryssland eller egentliga Ryssland. Kalingrad är också teoretiskt möjligt.
Hur står det till med radar tracking vid gränsen.
Nato har ju rustat upp ordentligt i området.
Har dom inte bättre koll på vad som flyger omkring i luften.
Dom har väl högsta beredskap i området.
Citera
2022-11-16, 06:17
Medlem
dufrianords avatar
Mystiskt att de träffade en bondgård i Polens landsbygd, de kan inte vara ett direkt mål. Samt de påstår att två dödades och en traktor förstördes men de visar bild där man ser traktorn som ser ut vara i körbart skick. Bildlänk till Tweeten
Citera
2022-11-16, 06:23
Medlem
Läste idag om Bidens uttalande.. min första tanke; han är rädd för Putin och vill nu inte att detta ska eskalera om det är Ryssland som avfyrat den.. Han vill inte att Nato ska blandas in.. Jag är inte så insatt i hur dessa missiler fungerar och hur långt de kan fara men Biden verkade ju vara väldigt bestämd med att den absolut inte skulle kunnat kommit från Ryssland..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Runt 18 tiden skriver någon att det är en missil från Ukraina, 5 timmar senare twittrar Ukrainas utrikesminister att det är rysk propaganda att det är ryska missiler istället. Ryssland förnekar anklagelserna och påstår att det är medveten provokation.

Polens utrikesdepartement/Polsk media påstår ytterligare några timmar senare runt midnatt att det är ryska missiler. Polens president menar istället en timme senare att de inte har några bevis än.

2 timmar senare håller Biden pressträff och säger att det är mycket osannolikt att det är Ryssland då det finns preliminära uppgifter på att missilen inte avfyrades från ryskt territorium.

Det var jävligt rörigt. Hur ska de ha de? Det borde vara olagligt att sprida så grova anklagelser oavsett vilken sida det nu visar sig ligga bakom attacken. Jag vill se ansvariga avskedade.
När den röda linjen passerats så blir det hönsgård, det var väntat
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Kan du Polska vore det lysande, är det som det brukar med massmedia så har antagligen lokaltidningen för närmaste storstad (säg ungefär 250K eller mer) bäst och mest uppdaterad info.
Det kan jag inte. Google translate endast...

Så här skriver största polska tidningen Gazeta Wyborcza:

MSZ: A Russian-made missile fell on Przewody. The Minister summoned the Russian Ambassador.

https://wyborcza.pl/

MSZ är polska inrikesministeriet. Ok. Då vet vi åtminstone något om vad polackerna bekräftar.

Bra idé att kolla lokal polska medier. Får se vad jag hinner med. Jag ska kolla MSZ också.
Citera
2022-11-16, 06:25
Medlem
-Tesla-s avatar
Solklart att det var ukrainskt försvar som orsakat det här.
Citera
2022-11-16, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Sant, enda tillägget är väl att det är av intresse ifall missilbanan ändrats av Ukrainskt LV.
Ändrat missilbanan på två stycken robotar?
Osannolikt.
Citera
2022-11-16, 06:28
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ändrat missilbanan på två stycken robotar?
Osannolikt.

Kan du länka trovärdig källa på att det handlar om två?
Citera
2022-11-16, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
Solklart att det var ukrainskt försvar som orsakat det här.

Utmärkt. Då har Nato rätt att invadera Ukraina nu. Vad säger ryssarna ifall de gör det?
Citera
2022-11-16, 06:29
Medlem
-Tesla-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Polen angriper sig självt? USA provocerar? Ukraina spränger Nordstream? Vaccinet innehåller mikrochips?
Hur världsfrånvänd får man bli?

Vill du ändra ditt ställningstagande nu?
Citera
2022-11-16, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
Läste idag om Bidens uttalande.. min första tanke; han är rädd för Putin och vill nu inte att detta ska eskalera om det är Ryssland som avfyrat den.. Han vill inte att Nato ska blandas in.. Jag är inte så insatt i hur dessa missiler fungerar och hur långt de kan fara men Biden verkade ju vara väldigt bestämd med att den absolut inte skulle kunnat kommit från Ryssland..

Kom in här för att skriva exakt detsamma.
Sen är det väl taktiskt också, att inte säga exakt det de vet och planerar
Citera
2022-11-16, 06:30
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Självklart, men varför skulle Polen eller NATO bry sig om det?

Ryssland har bombat ett NATO-land, skitsamma om det var med flit eller inte. Har de gjort det av misstag är de ännu farligare än om de hade gjort det med flit. De kan inte kontrollera sina egna angrepp.

Precis de siktar åt ett håll skiten far iväg åt ett annat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in