2022-11-15, 08:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckup
Det stora problemet är väl att bolaget inte tjänar pengar.
Några pengar tjänar dom ju.

Problemet är att alla aktiers pris är uppblåsta långt över bolagens totala värde sett till balansräkningarna. De största bolagen har inte ens några utdelningar och de bolag som har utdelningar delar bara ut en bråkdel av vinsten till aktieägarna.
Skulle man likvidera bolaget så får aktieägarna på sin höjd någon procent av vad dom betalat för aktien.

Aktiers uppblåsta pris är effekten av att folk behöver placera pengar i något, och aktier och fonder är ett lätt sätt att placera dom i. Och det är fine, för store of value är också en faktor som driver efterfrågan på något.
Bara man inte får för sig att en akties pris på något sätt speglar värdet av den del av tillgångarna en aktieinnehavare "äger", för den delen är försvinnande liten i förhållande till aktiepriset.
Citera
2022-11-15, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det var bara en liknelse när man skapar ett luftslott och lurar andra att investera i något som redan är planerat att säljas. Bitcoin är samma sak. Alla påståenden om bitcoin är bara svepskäl till att sko sig på andra.

FTX. Samma sak. Vem är vinnaren? Alla utan de vanliga investerarna som inte förstår bättre.
Samma sak händer igen och igen. Historien lär vi oss inte av.

Citat:
Ursprungligen postat av fuckup
Det stora problemet är väl att bolaget inte tjänar pengar.

Har inte koll på bolaget om det är luft eller ej men hoppade man på tåget i tid kan man fortfarande sälja med en mycket fin vinst.
Citera
2022-11-15, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAJST
Cold storage innebär inte att dina coins ligger på ”devicen”, endast nycklarna ligger där som du smidigt får tillgång till med en pinkod. Fungerar precis likadant som exodus som du använder nu. På exodus i mobilen eller datorn ligger dina nycklar och du kommer åt dem med inloggningsuppgifter.

Skillnaden är att en cold storage inte kan hackas lika lätt eftersom den aldrig är uppkopplad till internet.

Om din mobil eller dator går sönder så kan du inte bara ladda ned appen på en annan dator/mobil och logga in. Du kommer inte se dina coins där. För dina nycklar ligger i din gamla dator/mobil.

Så du måste ta en backup på nycklarna, och skriva ned dem och förvara säkert nu så fort som möjligt

Ja självklart är det bara nycklarna som ligger på devicen men min poäng är att man bör se hela risken man utsätter sig för och inte bara fokusera på att minimera risken för stöld. För min del är det risken att förlora mina coins som är det avgörande.

Den bedömning jag gör av detta är att an HW-wallet ökar risken att förlora mina coins. Andra behöver inte göra samma bedömning men man bör tänka igenom de risker jag tog upp.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-11-15 kl. 09:37.
Citera
2022-11-15, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja självklart är det bara nycklarna som ligger på devicen men min poäng är att man bör se hela risken man utsätter sig för och inte bara fokusera på att minimera risken för stöld. För min del är det risken att förlora mina coins som är det avgörande.

Den bedömning jag gör av detta är att an HW-wallet ökar risken att förlora mina coins. Andra behöver inte göra samma bedömning men man bör tänka igenom de risker jag tog upp.

Ok, men sannolikheten att din dator eller mobil går sönder eller tappas bort är väl större än att till exempel en Trezor skulle göra det?
Citera
2022-11-15, 09:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ok, men sannolikheten att din dator eller mobil går sönder eller tappas bort är väl större än att till exempel en Trezor skulle göra det?
Det är väl vanligare att datorer och mobiler stjäls, att koder glöms bort än att custodials går i konkurs, eller?
Citera
2022-11-15, 10:01
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Man behöver inte stoppa bit-con, det kommer självdö med tiden.

Varför har det inte självdött på 10 år?.
Citera
2022-11-15, 10:02
Medlem
Citat:

Jag vet inte faktiskt, jag har läst kommentarer om att displayen på Trezor förlorar kontrasten med tiden så att den inte går att läsa längre. Risken att Trezor tappas bort är givetvis mycket högre än att min dator tappas bort också, speciellt om jag gömmer Trezor på en "smart" plats.

Krypterad fil med nycklarna som förvaras på en betrodd molntjänst ser jag som den minsta risken till förlust. Även om molntjänst-företaget skulle försöka hacka en fil som är krypterad med t.ex. KeePass + en key-file är extremt låg, för att inte säga helt omöjligt. Då klarar du dig även om all din egen HW går sönder eller förloras.
Citera
2022-11-15, 10:05
Medlem
Något som är intressant och kanske diskuterats är Ukrainas bidrag till FTX där det rör sig om 10-tals miljoner dollar. Föreställ er att ni är i ett krig om landets existens. Hur långt upp på listan är Crypto?

Så USA skickar stödpengar till Ukraina. Ukraina investerar i FTX, varpå FTX donerar pengarna till demokrat-kampanjer. Detta är så absurt att det inte är sant. Det är demokrat-partiet som stjäl amerikanska skattebetalares pengar via deras gangster-kumpaner i Kiev.
Citera
2022-11-15, 10:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Krypterad fil med nycklarna som förvaras på en betrodd molntjänst ser jag som den minsta risken till förlust. Även om molntjänst-företaget skulle försöka hacka en fil som är krypterad med t.ex. KeePass + en key-file är extremt låg, för att inte säga helt omöjligt. Då klarar du dig även om all din egen HW går sönder eller förloras.

Du måste även betänka hur du gör med arv om du dör (eller råkar ut för hjärnskada och minnesförlust).
Med custodials är detta inte ett problem.

Just saying alltså...
Citera
2022-11-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du måste även betänka hur du gör med arv om du dör (eller råkar ut för hjärnskada och minnesförlust).
Med custodials är detta inte ett problem.

Just saying alltså...

Precis och det är anledningen till att jag har haft mina coins hos binance och en annan aktör tidigare men nu efter FTX bedömer jag den risken som för hög. Men helt klart bör man inte enbart fokusera på risken för stöld, man bör fokusera på allt som kan leda till att man förlorar sina coins.

För min del är en HW-wallet inte det optimala här, hellre KeePass med keyfile i molnet + exodus.
Citera
2022-11-15, 10:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Precis och det är anledningen till att jag har haft mina coins hos binance och en annan aktör tidigare men nu efter FTX bedömer jag den risken som för hög. Men helt klart bör man inte enbart fokusera på risken för stöld, man bör fokusera på allt som kan leda till att man förlorar sina coins.

För min del är en HW-wallet inte det optimala här, hellre KeePass med keyfile i molnet + exodus.
Jag håller med och känner igen mig i problemet. Hur man än väljer att göra med säkerheten så finns det risker.
De som säger "de är bara att ta hand om nycklarna själv" får det att låta som att detta inte är kopplat med enorma risker det med.

Jag är pro "self custody", men vill bara poängtera att jag förstår att det inte är för alla.
Citera
2022-11-15, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är väl vanligare att datorer och mobiler stjäls, att koder glöms bort än att custodials går i konkurs, eller?

Ja, det är det som är min poäng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in