2022-11-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med ditt nick bör du veta. Noder kallas ju området där antennerna finns.

Bra fråga. Det här är röriga grejer så du får ett rörigt svar. Man är uppkopplad i datasessioner kan vi kalla det. I vissa utredningar har masten haft nåt fel och legat igång längre än 180 min. De kan brytas och starta om när man t. ex ringer eller tar emot ett samtal.
Det är ett tecken på aktivitet. Och själva samtalet som loggas då.

Sen pingar mobilen (skickar signal) med "masterna". Och hur ofta beror helt på operatören och mobilen. Nån gång per dag lite då och då om mobilen inte används. Sätter man i flygläge så skickar mobilen ofta en ping.

Flygläge på. Ping igen.
För då ska den ju söka kontakt med "mast. Och varför nytt ping? Jo det beror på att flygläge är utvecklat för just flygningar. Det förväntas att mobilen ska befinna sig vid en annan mast när flygläget slås på igen. Därav ping efter ny mast.

Ping är inte detsamma som en mastuppkoppling. Ping är ett litet "datapaket" som bara ett litet test mellan mobil och "mast" att allt är ok liksom. "Här är jag".

Så händer inget som t.ex samtal eller surf så är det en passiv signal med masten. Men får operatören ett samtal till dig så ändrar masten läge och skickar ut samtalet och eftersom din mobil har rätt "kodnyckel" för att ta emot så kopplas samtalet till dig och din mobil, när du svarar, ber mobilen masten att hålla signalen aktiv.

Vilken mast man kopplar upp till har bl.a med operatören men även med vilken mast som sänder starkast. Och där spelar topografin in. Alltså berg och dalar. Och hus och sånt som hindrar signalen.
Så det jag menar med det är att "sista uppkopplingen" behöver inte betyda att man är vid den närmaste masten utan den som sänder bäst eller då ägd av din operatör.

Tillbaks till pingen då. De kan ske schemlagt typ en gång i timmen. Men ofta var 8:e timme. Eller vad operatören föredrar. Eller vid en viss räckvidd.

Om man ibland märker att samtalet inte kopplas fram när man försökt ringa upp någon typ en tredje gång och den inte svarar så kan det bero på att operatören/masten letar efter mottagande mobilen vid två uppringningar och har den sen inte pingat (gjort sig påmind när tidsintervallet enligt ovan löpt ut) så bryr sig operatören helt enkelt inte om att koppla fram samtalet. Tills mobilen pingat igen..

Ping är egentligen ett slarvigt ord för en mer avancerad aktivitet men ping är ett bra ord.

Med allt det här svamlet så vill jag komma till att det är svårt att avgöra om ett stopp har skett bara med hjälp av datasessioner, sms och samtal. Eler en passiv mobil. Man får väga in all data man får ut av masttömningen och ha tur. För det går i princip inte. Annars hade vi sett såna redovisingar i alla fupar vi läser. Bilen åkte från punkt a till punkt B den och den tiden. Baserat på masttömning då. En utredares våta dröm.

Så under en biltur där man stannar en stund nånstans så kan det vara svårt, snarare omöjligt, att avgöra att ett stopp har skett eller hur länge.
Därför måste mobilen tömmas och kikas efter platshistorik. Alltså GPS baserat osv. I appar.

Tack så mycket för en gedigen genomgång Avel!

Ja då är det upp till appaktivitet med gps som skulle kunna finnas och där ett eventuellt mindre stopp skulle kunna upptäckas, men det krävs ju då också ett tätt uppdateringsintervall på nedåt 1 minut för att man ska kunna notera ett kortare stopp med bilen.

Alternativt, om mobilens hastighet loggas av någon anledning så skulle det kunna finnas en datapunkt med 0 km/h på sträckan där den inte borde vara det. T ex en skogsvägssträcka.

Om man inte har hittat mobilen än så kan man ju kolla upp det.
Citera
2022-11-14, 21:03
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Har inte låst mig, jag spekulerar. Och om klockan gjort som min har gjort, enbart skickat larmet till min ICEkontakt och inte SOSalarm hörde alltså AW inspelningen på sitt mobilsvar dagen efter när han vaknade och såg ett missat samtal.
Se gärna mitt redigerade svar (ovan). Ang prioritetsordning, samtalet till mgm, mm. innan anmälan. Källa: Lång tidslinje, s. 1, media.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-14 kl. 21:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Det står ju på vänster sida i texten jag delade? så förstår inte vad du menar?

Yes, men saken diskuterades om att grannen sa att planlösningarna var i stort sett likadana.
Beroende på vart reportern och grannen sitter och pratar så har det stor betydelse om ljuden kom från hennes toalett eller inte.
För står man utanför hennes dörr stämmer teorin/vittnet om att det kommer från toaletten, men sitter de inne hos grannen (som man hör att de gör) så behöver inte det stämma att ljuden kommer från hennes toalett då grannens toalett och henne toalett inte är ovanför varandras. Han pekar uppåt mot ett hörn där de sitter och pratar.
Sitter de i vardagsrummet kan han ha pekat mot ena innerväggar som gränsar till jjs yttervägg på toaletten.
Rätta mig gärna om jag tänker fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Den här tråden… Alltså finns det inga sådana uppgifter.
Nä exakt tänkte väl det också.
Det kan ju vara den enkla förklaringen till att de plockade in tjejerna så snabbt. Blod i lägenheten! Alla snackar om det jävla samtalet till pojkvännen och vad det innehöll. Behöver inte alls vara det som gjorde att detta togs på allvar direkt!
Citera
2022-11-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Men dragning av vatten / avlopp borde väl vara i vertikal linje ? Kanske nån rörmokare kan svara om de finns kvar 😝

Det är en vvs montör som kikat på det 🤣
Det är därför jag kan påstå att det bör vara så.
Mao min man (som är vvs montör/rörmokare) och jag som studerat planlösningen.
Citera
2022-11-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Yes, men saken diskuterades om att grannen sa att planlösningarna var i stort sett likadana.
Beroende på vart reportern och grannen sitter och pratar så har det stor betydelse om ljuden kom från hennes toalett eller inte.
För står man utanför hennes dörr stämmer teorin/vittnet om att det kommer från toaletten, men sitter de inne hos grannen (som man hör att de gör) så behöver inte det stämma att ljuden kommer från hennes toalett då grannens toalett och henne toalett inte är ovanför varandras. Han pekar uppåt mot ett hörn där de sitter och pratar.
Sitter de i vardagsrummet kan han ha pekat mot ena innerväggar som gränsar till jjs yttervägg på toaletten.
Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Jag har ingen aning jag delade bara från GrevensFB sammanfattning

Grannen sa ju så här - ”Det hördes jättehögt, från det hörnet”. Den misstänktes badrum ligger i det hörnet.

Han pekade väl åt reporter då typ i det där hörnet och sa där ligger hennes badrum? det är ju lätt att missförstå varandra också skulle jag tro.

Hur som helst verkar det skett runt badrum och innanför ytterdörren men det lär väl kanske visas sig senare i bevisningen.
Citera
2022-11-14, 21:10
Medlem
wingsawieis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Ja det stämmer. Frågan är ju om JJ stoppade is sig Amfetamin eller Elvanse.

Med tanke på hennes beteende så lutar jag mot antingen Kokain eller MetAmfetamin.

Metamfetamin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metamfetamin

Ett metamfetaminrus kan pågå 2-10 timmar[2], beroende på dosens storlek. Vid återdosering kan ruset pågå i flera dagar. I små doser gör drogen att lusten att äta och sova kraftigt minskar. Istället blir man pigg, alert och självsäker. Sexlusten kan öka kraftigt, vid långvarigt bruk kan dock sexlusten försvinna.[3]

Kokain:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokain

kokainanvändarens hår som växte under kokainintaget; där finns de kvar tills håret faller bort eller klipps av.

Den önskade effekten är ökat självförtroende och pigghet. Kokain verkar genom att hämma återupptaget av dopamin, serotonin och noradrenalin i hjärnans synapser.

Kokain är mycket beroendeframkallande[7] och ger ett kraftigt höjt blodtryck och kan, särskilt vid upprepad användning, orsaka hjärtproblem och stroke. Långvarigt bruk genom näsan kan ge skador på vävnaden. Kokain är fosterskadande, beroende på att kokainet begränsar syretillförseln till fostret som då drabbas av syrebrist. Liksom andra narkotika kan kokain ge upphov till drogutlösta psykiska störningar, däribland drogutlöst psykos.

metamfetamin är ovanligt i sverige. amfetamin är extremt vanligt. kokain är dyrt och om man inte har en kontakt eller köpt från darknet är det ofta kasst skit.

även 80+% kokain är en ganska mild drog jämfört med amfetamin, metamfetamin, elvanse osv. jag har ingen aning om vilka droger som är inblandade... men nummer 1 i dåliga beslut är alkohol. och annars alkohol blandat med amfetamin eller amfetaminderivat. dåliga beslut tar man också på alkohol och benzo. men eftersom de körde bil är inte alkohol + benzo troligt.
Citera
2022-11-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Jo faktiskt, det finns en sån funktion man kan aktivera! Klistrar in det jag snabbt hittade från Apple.

Om Apple*Watch*SE eller Apple*Watch*Series*4 eller senare*upptäcker ett allvarligt fall medan du har på dig klockan, knackar den dig på handleden, avger ett larm och visar en varning. Du kan välja att ringa ett nödsamtal eller avvisa varningen genom att trycka på Digital*Crown, trycka på Stäng längst upp till vänster eller trycka på Jag mår bra.

Var det inte så att dem startade misstanke för att Tove inte mådde bra sista tiden skrev väl nån nära anhörig första dagen dem letade . Och att detta inte var likt henne.
Nån som har dom första inläggen ?
Citera
2022-11-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med ditt nick bör du veta. Noder kallas ju området där antennerna finns.

Bra fråga. Det här är röriga grejer så du får ett rörigt svar. Man är uppkopplad i datasessioner kan vi kalla det. I vissa utredningar har masten haft nåt fel och legat igång längre än 180 min. De kan brytas och starta om när man t. ex ringer eller tar emot ett samtal.
Det är ett tecken på aktivitet. Och själva samtalet som loggas då.

Sen pingar mobilen (skickar signal) med "masterna". Och hur ofta beror helt på operatören och mobilen. Nån gång per dag lite då och då om mobilen inte används. Sätter man i flygläge så skickar mobilen ofta en ping.

Flygläge på. Ping igen.
För då ska den ju söka kontakt med "mast. Och varför nytt ping? Jo det beror på att flygläge är utvecklat för just flygningar. Det förväntas att mobilen ska befinna sig vid en annan mast när flygläget slås på igen. Därav ping efter ny mast.

Ping är inte detsamma som en mastuppkoppling. Ping är ett litet "datapaket" som bara ett litet test mellan mobil och "mast" att allt är ok liksom. "Här är jag".

Så händer inget som t.ex samtal eller surf så är det en passiv signal med masten. Men får operatören ett samtal till dig så ändrar masten läge och skickar ut samtalet och eftersom din mobil har rätt "kodnyckel" för att ta emot så kopplas samtalet till dig och din mobil, när du svarar, ber mobilen masten att hålla signalen aktiv.

Vilken mast man kopplar upp till har bl.a med operatören men även med vilken mast som sänder starkast. Och där spelar topografin in. Alltså berg och dalar. Och hus och sånt som hindrar signalen.
Så det jag menar med det är att "sista uppkopplingen" behöver inte betyda att man är vid den närmaste masten utan den som sänder bäst eller då ägd av din operatör.

Tillbaks till pingen då. De kan ske schemlagt typ en gång i timmen. Men ofta var 8:e timme. Eller vad operatören föredrar. Eller vid en viss räckvidd.

Om man ibland märker att samtalet inte kopplas fram när man försökt ringa upp någon typ en tredje gång och den inte svarar så kan det bero på att operatören/masten letar efter mottagande mobilen vid två uppringningar och har den sen inte pingat (gjort sig påmind när tidsintervallet enligt ovan löpt ut) så bryr sig operatören helt enkelt inte om att koppla fram samtalet. Tills mobilen pingat igen..

Ping är egentligen ett slarvigt ord för en mer avancerad aktivitet men ping är ett bra ord.

Med allt det här svamlet så vill jag komma till att det är svårt att avgöra om ett stopp har skett bara med hjälp av datasessioner, sms och samtal. Eler en passiv mobil. Man får väga in all data man får ut av masttömningen och ha tur. För det går i princip inte. Annars hade vi sett såna redovisingar i alla fupar vi läser. Bilen åkte från punkt a till punkt B den och den tiden. Baserat på masttömning då. En utredares våta dröm.

Så under en biltur där man stannar en stund nånstans så kan det vara svårt, snarare omöjligt, att avgöra att ett stopp har skett eller hur länge.
Därför måste mobilen tömmas och kikas efter platshistorik. Alltså GPS baserat osv. I appar.

Vilken jäkla stjärna du är alltså!
Citera
2022-11-14, 21:17
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wingsawiei
metamfetamin är ovanligt i sverige. amfetamin är extremt vanligt. kokain är dyrt och om man inte har en kontakt eller köpt från darknet är det ofta kasst skit.

även 80+% kokain är en ganska mild drog jämfört med amfetamin, metamfetamin, elvanse osv. jag har ingen aning om vilka droger som är inblandade... men nummer 1 i dåliga beslut är alkohol. och annars alkohol blandat med amfetamin eller amfetaminderivat. dåliga beslut tar man också på alkohol och benzo. men eftersom de körde bil är inte alkohol + benzo troligt.

Tack för den info.

Nu lägger jag snacket om drogerna, det är något OffTopic i sammanhanget.

Men jag tror nog att alla här inne har fått lite kunskaper om droger för ett bra tag nu.
Citera
2022-11-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wingsawiei

Har tjejerna knarkat samma kväll?
Citera
2022-11-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Jag har ingen aning jag delade bara från GrevensFB sammanfattning

Grannen sa ju så här - ”Det hördes jättehögt, från det hörnet”. Den misstänktes badrum ligger i det hörnet.

Han pekade väl åt reporter då typ i det där hörnet och sa där ligger hennes badrum? det är ju lätt att missförstå varandra också skulle jag tro.

Hur som helst verkar det skett runt badrum och innanför ytterdörren men det lär väl kanske visas sig senare i bevisningen.

Hade TT levt ifall grannen ringt 112....

Antagligen inte eftersom tjejernas avsikt var helt uppenbart att döda!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in