2022-11-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millior
Har försökt följa tråden sedan dag ett men är ju mycket ”sorl” som gör att man villar bort sig stundtals. En fundering jag har är om man är säker på att Tove ens kom in i lägenheten. De kan ju faktiskt vara så att de gav sig på henne redan utomhus. Lämnade kroppen, slet med sig cykeln o rusade till lägenheten för att hitta nåt att gömma/trasportera kroppen i o därav alla dunsar. Grannen stökade till deras planering en smula men medan JJ åkte iväg fick kompisen möjlighet att ta ut emballaget till bilen o sedan åkte de iväg o gömde Tove. Tove kan därför inte ont anandes meddelat pojkvännen att hon var på väg hem o sen ………….

I detta läge är det dumt att utesluta nånting. Så visst kan hon ha mördats utomhus. Men jag tycker det finns ett par saker som talar emot det.

Hade hon mördats på vägen tror jag inte dom hade bemödat sig med att flytta kroppen. Det är riskfyllt att hantera en död kropp utomhus där det är stor risk att bli upptäckt. Vinningen att flytta den är marginell då det hade blivit svårt att binda dom till brottet. Då tror jag dom enbart hade gjort sig av med mordvapnet.

Hennes telefon har iaf varit i lägenheten. Att dom inte öppnar dörren efter dom höga dunsarna när grannen knackar på är också illavarslande.
Citera
2022-11-14, 20:29
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flagpot
Varför skulle man inte få det efter pub? Min son fick det... Min vuxna bror oxå!

Det var för 20 år sedan nere i Skåne.

Det är kanske olika beroende på vilken region man befinner sig. Jag vet inte.

Men så fungerade i alla fall för 20 år sedan.
Den grabben det handlade om mår bra idag, sköter sig, jobbar, passar tider osv.
Citera
2022-11-14, 20:29
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Det var jag som kollat upp planlösningen och grannen måste tänkt tokigt eller helt enkelt trott att planlösningen är densamma som sin.
Men detta är en 1a hon bor i och grannen en 3a (?) så det är inte samma.
Men dragning av vatten / avlopp borde väl vara i vertikal linje ? Kanske nån rörmokare kan svara om de finns kvar 😝
Citera
2022-11-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decoz
En mobiltelefon "pratar" med flera mobilmaster/sändare samtidigt för att hela tiden kunna ha koppling mot en med bra signalvärden. Dessa master/sändare kan avgöra hur långt bort en telefon är baserat på hur lång tid det tar för ett svar att komma tillbaka från den. Har du tre eller fler master/sändare som har kontakt med en telefon så kan du triangulera med rätt bra tolerans var den befinner sig någonstans.
För er andra så finns här en kort och bra video som förklarar hur triangulering går till: https://www.youtube.com/watch?v=9Yv9jfiks2M

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Hade varit intressant och höra de där sista samtalet vad de är som gör att pojkvännen och polisen bli oroliga
Vi lär få höra det i framtida ViaPlay-dokumentären om detta fall.
Citera
2022-11-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Om jag fortsätter spåna på min hypotes så kanske det inte är alldeles klart och tydligt vad som hörs i samtalet om nu klockan/mobilen spelar in överfallet på AW mobilsvar? Inga skrik, inga höga röster? Måste vara tysta för grannen knackar på osv. Men klockan larmar pojkvännen och det hörs dunsar/sparkar/märkliga ljud i samtalet... Och TT har inte kommit hem till varken sin far eller pojkvän. Så kanske fokus hitta TT i första läget tänker jag...

Och neka när inspelningen finns är ju galet, men jag tänker att MGM inte ens vet ATT det finns inspelat utan det kommer användas i förhör framöver? Trumfkort liksom?

Och Avel, min klocka skickade nödmeddelande till min man när jag tvättade bussen (rättså högljudd aktivitet) och den ringde då inte till 112. Jag fattade inte varför min man ringde och störde mig för jag märkte inte ens att klockan skickade nåt. Så det kanske är olika inställningar och funktioner i olika klockor? Jag är oteknisk som tusan!

Hm, jag tror iaf att polisen hade misstänkt J och M direkt efter dom hört en inspelning med mystiska ljud. Varje timma är viktig när dom letar efter en levande människa. Tror heller inte att polisen hade hållit inne med denna typ av bevis i ett läge där dom hoppas finna henne vid liv.
Citera
2022-11-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har för mig att ADHD medicin (Amfetamin) får man inte efter puberteten.

Jag har en släkting som fick detta, men inte efter puberteten.

Men det har kanske ändrats numera. Detta var för c:a 20 år sedan.

Oj, det är helt fel. Massor med vuxna med adhd äter medicin, det är supervanligt.
Citera
2022-11-14, 20:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Helga
Om jag fortsätter spåna på min hypotes så kanske det inte är alldeles klart och tydligt vad som hörs i samtalet om nu klockan/mobilen spelar in överfallet på AW mobilsvar? Inga skrik, inga höga röster? Måste vara tysta för grannen knackar på osv. Men klockan larmar pojkvännen och det hörs dunsar/sparkar/märkliga ljud i samtalet... Och TT har inte kommit hem till varken sin far eller pojkvän. Så kanske fokus hitta TT i första läget tänker jag...

Och neka när inspelningen finns är ju galet, men jag tänker att MGM inte ens vet ATT det finns inspelat utan det kommer användas i förhör framöver? Trumfkort liksom?

Och Avel, min klocka skickade nödmeddelande till min man när jag tvättade bussen (rättså högljudd aktivitet) och den ringde då inte till 112. Jag fattade inte varför min man ringde och störde mig för jag märkte inte ens att klockan skickade nåt. Så det kanske är olika inställningar och funktioner i olika klockor? Jag är oteknisk som tusan!
Hade TT haft smartwatch som larmat, spelat in - hade ju pådraget från SOS, polis ägt rum redan lördag natt - tidigt söndag fm. Varför låsa sig vid den idén då.. Eller för närstående att bemöda sig med att ringa MGM innan hon anmäls försvunnen.
Om Apple, tycks prioritetsordningen vara
1. Räddningstjänsten 2. Flera kontakter. https://support.apple.com/sv-se/HT206983
Senast redigerad av Xedome 2022-11-14 kl. 21:07.
Citera
2022-11-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Randiga-Zebran
Det stämmer men förutsätter fortfarande att telefonen är påslagen.
Genom triangulering kan man sedan ta reda på ungefär var telefonen är någonstans.

Ja det behövs ju en mobil som är igång.

Mär jag mätte upp i Vetlanda för några veckor sedan så var fokus på s k cell-id.
Alltså det segment av antennen som sänder. Tror jag visade nån uträkning också hur många celler möjliga för 4G osv.

Det är alltså en ”strut” ut från antennen. Sitter polisen på rätt cell-id från Biltemamasten/3/Hallon så är det iaf något att gå på.

Annars behöver polisen hjälp av en väldigt duktig matematiker med en bra dator för att m h a utgångsvärden försöka räkna fram detta. Behövs kanske upp mot sju basstationer i algoritmen och när detta ska simuleras. Och då är du kanske nere på 500 meter m h a cellid. Och sen ligger den under en sten. Eller nedgrävd.

Men cell-id och att mobilen har befunnit sig nära eller väldigt nära JJ’s adress är det de har att gå på. Och omständigheterna kring dess nedstängning.
Och sånt de evtl kan upptäcka i TT’s konton som komer åt utan mobil. Typ Google då.

Väldigt svårt att hitta en mobil som är avstängd ja.
Citera
2022-11-14, 20:55
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Poängen är iaf att flertalet adhd-mediciner är aptithämmande och många går ner i vikt när de börjar med medicinen.

Ja det stämmer. Frågan är ju om JJ stoppade is sig Amfetamin eller Elvanse.

Med tanke på hennes beteende så lutar jag mot antingen Kokain eller MetAmfetamin.

Metamfetamin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metamfetamin

Ett metamfetaminrus kan pågå 2-10 timmar[2], beroende på dosens storlek. Vid återdosering kan ruset pågå i flera dagar. I små doser gör drogen att lusten att äta och sova kraftigt minskar. Istället blir man pigg, alert och självsäker. Sexlusten kan öka kraftigt, vid långvarigt bruk kan dock sexlusten försvinna.[3]

Kokain:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokain

kokainanvändarens hår som växte under kokainintaget; där finns de kvar tills håret faller bort eller klipps av.

Den önskade effekten är ökat självförtroende och pigghet. Kokain verkar genom att hämma återupptaget av dopamin, serotonin och noradrenalin i hjärnans synapser.

Kokain är mycket beroendeframkallande[7] och ger ett kraftigt höjt blodtryck och kan, särskilt vid upprepad användning, orsaka hjärtproblem och stroke. Långvarigt bruk genom näsan kan ge skador på vävnaden. Kokain är fosterskadande, beroende på att kokainet begränsar syretillförseln till fostret som då drabbas av syrebrist. Liksom andra narkotika kan kokain ge upphov till drogutlösta psykiska störningar, däribland drogutlöst psykos.
Citera
2022-11-14, 20:56
Medlem
Var har uppgiften om att det inte fanns blod i JJs lägenhet kommit ifrån?
Citera
2022-11-14, 20:57
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Hade TT haft smartwatch som larmat, spelat in - hade ju pådraget från SOS, polis ägt rum redan lördag natt - tidigt söndag fm. Varför låsa sig vid den idén då..

Har inte låst mig, jag spekulerar. Och om klockan gjort som min har gjort, enbart skickat larmet till min ICEkontakt och inte SOSalarm hörde alltså AW inspelningen på sitt mobilsvar dagen efter när han vaknade och såg ett missat samtal.
Citera
2022-11-14, 20:58
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvadet
Var har uppgiften om att det inte fanns blod i JJs lägenhet kommit ifrån?
Den här tråden… Alltså finns det inga sådana uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in