2022-11-14, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Bry dig inte om honom... Han har helt snöat in på sin vilda teori att de dumpat kroppen genom fönstret. Det "finns" ju även "tydliga" fotspår som tyder på att någon släpat på något tungt nedanför..haha.. Som sagt, låt utredaren jobba i fred bara och invänta nästa fantastiska genombrott i utredningen bara.

Aldrig skrivit att någon släpat på något din illiterata fåntratt!

Som jag skrev, noterbart. Make of it what you will. Jag anser att det troligaste händelseförloppet är att MGM burit ut BO via trapphuset, men, inte helt 100 på det.
Senast redigerad av Haldane 2022-11-14 kl. 18:58.
Citera
2022-11-14, 18:55
Medlem
BrotherLouie123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Jo badrummet ligger visst där grannen beskrivit, till vänster om ytterdörren.
Har nämligen varit i lägenheten innan JJ flyttade in.

Ok, jag har inte sagt emot.
Citera
2022-11-14, 18:58
Medlem
notknapparens avatar
Jag tycker att det här uttalandet från grannar till Toves förälder stärker min tes om att det verkligen är något banalt som är grunde till mordet:

SvD:
"– Det är jobbigt att se alla som far illa av det här, säger Zandra.

– Hur kan ett tjafs ha lett till allt det här? Det är den största frågan som har susat i allas huvuden tror jag, fortsätter hon.

Precis som många andra i Vetlanda vet de vem Tove är. De bor grannar med Toves ena förälder och känner en annan av familjemedlemmarna lite bättre.
"
https://www.svd.se/a/l3wblM/manga-fragetecken-i-vetlanda-efter-att-forsvunna-tove-hittats-dod

Tjafs kallar de också det, precis som Toves killes mamma gjorde.
Och fjortisbråk säger JJs kompis att det handlade om.
Citera
2022-11-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Randiga-Zebran
En mobil som är avstängd har ingen kontakt med nätet och kan därför inte spåras.
Med GPS data kan man få fram exakt plats på telefonen om den varit på slagen.
Spårning via masterna till exakt plats är omöjligt det är ett område på flera kilometer i radie.

En mobiltelefon "pratar" med flera mobilmaster/sändare samtidigt för att hela tiden kunna ha koppling mot en med bra signalvärden. Dessa master/sändare kan avgöra hur långt bort en telefon är baserat på hur lång tid det tar för ett svar att komma tillbaka från den. Har du tre eller fler master/sändare som har kontakt med en telefon så kan du triangulera med rätt bra tolerans var den befinner sig någonstans.
Citera
2022-11-14, 19:01
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att det här uttalandet från grannar till Toves förälder stärker min tes om att det verkligen är något banalt som är grunde till mordet:

SvD:

– Hur kan ett tjafs ha lett till allt det här? Det är den största frågan som har susat i allas huvuden tror jag, fortsätter hon.

Precis som många andra i Vetlanda vet de vem Tove är. De bor grannar med Toves ena förälder och känner en annan av familjemedlemmarna lite bättre.
"
https://www.svd.se/a/l3wblM/manga-fragetecken-i-vetlanda-efter-att-forsvunna-tove-hittats-dod

Banalt som resulterar i mord med att JJ och MH brukar droger ?
Citera
2022-11-14, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Jo badrummet ligger visst där grannen beskrivit, till vänster om ytterdörren.
Har nämligen varit i lägenheten innan JJ flyttade in.

Det ligger exakt där planritningen säger, vad är det för fel på människor!?
Citera
2022-11-14, 19:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

SvD:

"

Eftersom att ingen som känner till vad tjafset handlade om tycks vara villig att berätta offentligt kanske det handlar om något känsligt som rör någon i kretsen kring mgm eller den avlidne?
Citera
2022-11-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranode
När de gör masttömning eller liknande - vad är det för tidsintervall på datan?

Skulle de på MGM:s mobil/mast-data eventuellt kunna se om denne har saktat in och stannat en stund med bilen för att kasta ut T:s redan avstängda mobil i skogen?

Hur länge skulle man behöva stanna för att det ska kunna anas ett stopp?

Med ditt nick bör du veta. Noder kallas ju området där antennerna finns.

Bra fråga. Det här är röriga grejer så du får ett rörigt svar. Man är uppkopplad i datasessioner kan vi kalla det. I vissa utredningar har masten haft nåt fel och legat igång längre än 180 min. De kan brytas och starta om när man t. ex ringer eller tar emot ett samtal.
Det är ett tecken på aktivitet. Och själva samtalet som loggas då.

Sen pingar mobilen (skickar signal) med "masterna". Och hur ofta beror helt på operatören och mobilen. Nån gång per dag lite då och då om mobilen inte används. Sätter man i flygläge så skickar mobilen ofta en ping.

Flygläge på. Ping igen.
För då ska den ju söka kontakt med "mast. Och varför nytt ping? Jo det beror på att flygläge är utvecklat för just flygningar. Det förväntas att mobilen ska befinna sig vid en annan mast när flygläget slås på igen. Därav ping efter ny mast.

Ping är inte detsamma som en mastuppkoppling. Ping är ett litet "datapaket" som bara ett litet test mellan mobil och "mast" att allt är ok liksom. "Här är jag".

Så händer inget som t.ex samtal eller surf så är det en passiv signal med masten. Men får operatören ett samtal till dig så ändrar masten läge och skickar ut samtalet och eftersom din mobil har rätt "kodnyckel" för att ta emot så kopplas samtalet till dig och din mobil, när du svarar, ber mobilen masten att hålla signalen aktiv.

Vilken mast man kopplar upp till har bl.a med operatören men även med vilken mast som sänder starkast. Och där spelar topografin in. Alltså berg och dalar. Och hus och sånt som hindrar signalen.
Så det jag menar med det är att "sista uppkopplingen" behöver inte betyda att man är vid den närmaste masten utan den som sänder bäst eller då ägd av din operatör.

Tillbaks till pingen då. De kan ske schemlagt typ en gång i timmen. Men ofta var 8:e timme. Eller vad operatören föredrar. Eller vid en viss räckvidd.

Om man ibland märker att samtalet inte kopplas fram när man försökt ringa upp någon typ en tredje gång och den inte svarar så kan det bero på att operatören/masten letar efter mottagande mobilen vid två uppringningar och har den sen inte pingat (gjort sig påmind när tidsintervallet enligt ovan löpt ut) så bryr sig operatören helt enkelt inte om att koppla fram samtalet. Tills mobilen pingat igen..

Ping är egentligen ett slarvigt ord för en mer avancerad aktivitet men ping är ett bra ord.

Med allt det här svamlet så vill jag komma till att det är svårt att avgöra om ett stopp har skett bara med hjälp av datasessioner, sms och samtal. Eler en passiv mobil. Man får väga in all data man får ut av masttömningen och ha tur. För det går i princip inte. Annars hade vi sett såna redovisingar i alla fupar vi läser. Bilen åkte från punkt a till punkt B den och den tiden. Baserat på masttömning då. En utredares våta dröm.

Så under en biltur där man stannar en stund nånstans så kan det vara svårt, snarare omöjligt, att avgöra att ett stopp har skett eller hur länge.
Därför måste mobilen tömmas och kikas efter platshistorik. Alltså GPS baserat osv. I appar.
Senast redigerad av Avel 2022-11-14 kl. 19:17.
Citera
2022-11-14, 19:07
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tror du har fel där. Det är samtalet vid 01:49 som bekräftas i Efterlyst, av Rickard Finndahl gruppchef grova brott. Vi har nog bara en tidig uppgift från AB som styrker att samtalet vid 02:30 ägt rum.

Aftonbladet kan ha blandat ihop sista samtalet med åklagarens påstådda tid för brottet.

Den tidsangivelsen för människorov, kan lika gärna komma från material i mgm mobiler.

Det enda vi vet är att TT var vid liv 01:49.
Det är andra är osäkert.
Citera
2022-11-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Där satte du fingret på det - lite ”Twinpeaks-känsla” över detta fall
Mmm. Jag tror det läckt lite till tråden iaf, vissa tror ju bara det är trollande, och det är ju möjligt men varför skulle det inte stämma tänker jag...
Citera
2022-11-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decoz
En mobiltelefon "pratar" med flera mobilmaster/sändare samtidigt för att hela tiden kunna ha koppling mot en med bra signalvärden. Dessa master/sändare kan avgöra hur långt bort en telefon är baserat på hur lång tid det tar för ett svar att komma tillbaka från den. Har du tre eller fler master/sändare som har kontakt med en telefon så kan du triangulera med rätt bra tolerans var den befinner sig någonstans.

Det stämmer men förutsätter fortfarande att telefonen är påslagen.
Genom triangulering kan man sedan ta reda på ungefär var telefonen är någonstans.
Citera
2022-11-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Aftonbladet kan ha blandat ihop sista samtalet med åklagarens påstådda tid för brottet.

Den tidsangivelsen för människorov, kan lika gärna komma från material i mgm mobiler.

Det enda vi vet är att TT var vid liv 01:49.
Det är andra är osäkert.

Vi kan nog utgå från att T var vid liv 02:30. Normalt anger polisen tiden för brottet, sista tidpunkten offret bekräftats vara vid liv.
Senast redigerad av Heretic77 2022-11-14 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in