Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Det är ju spekulativt naturligtvis (men som jag sa - varför skulle inte Wall ha rätt att spekulera som alla andra):
Ja, man kan ju tänka sig en kortare interaktion:
Medan LP tittar i ett skyltfönster kommer en man fram och byter några ord med OP - de skils och mannen vandrar sedan efter dem och kommer ikapp på den sidan att LP inte får så stark bild av honom.
LP blir sedan väldigt chockad och minns inte så mycket (Posttraumatisk stress) - det är nog inte lögner.
Det viktiga när man spekulerar är väl att inse ATT man beger sig ut på spekulation och sedan , när det gäller att väga sannolikheter så gör ju alla olika bedömningar.
Mörkläggning har Wall avhandlat i boken "Mörkläggning - Statsmakten och Palmemordet" - den har jag inte läst . På den tiden tror jag inte han var inne på Stay Behind eller liknande.
Varsågod att spekulera, så länge man inte glömmer steg två - den stränga prövningen av spekulationen mot omständigheterna. Och avhållsamhet från tilläggsantaganden om den inte riktigt består provet.
Jag tror nog man får säga att Wall inte bara spekulerar lite löst, utan faktiskt har en utarbetad, om än försiktig, teori om vad som hände? Och som involverar ett möte.
Även om man (Wall) nu får ihop omständigheterna till förenliga med ett möte, så menar jag att mötet i sig är ett avancerat och otroligt antagande. Det innebär att man väljer en förklaring som är långt ifrån den enklaste, vilket kräver goda skäl.
Problemet med spekulationen om interaktion vid skyltfönster, (som väl inte har med Wall att göra) är att den krockar med det Lisbeth uppger och kräver fler antaganden för att inte falla. Exempelvis approcheringsamnesi. Om saken dessutom förutsätter att någon tagit höger från S44, så kräver även det antaganden.
Men det är ju fritt hur sträng man väljer att vara.
Förutom att ”mörkläggning” är något jag instinktivt värjer mig emot i samtliga fall där alternativt tänkande florerar, så är det en idé som kräver närmast ohanterbara mängder mycket avancerade antaganden. Jämför med antagandet att saker är ungefär som de framstår snarare än iscensatta.
Ett inlägg med många antaganden.