2022-11-14, 18:11
  #541
Medlem
Fullfittans avatar
Några saker som jag tror kommer hända, men som kanske händer ändå eftersom Ryssland är försvagat.

Oroligheter i Ryssland

Oroligheter kommer återigen blomma upp i Ryssland. Främst i Tatarstan och Dagestan.

CSTO lär spricka/upplösas.

Armenien
Armenien kommer återigen att angripas av Azerbajdzjan och Ryssland kommer att offra Armenien då man i detta läge inte vill komma i konflikt med Turkiet. Sydöstra Armenien kommer att intas för skapa ett sammansatt Azerbajdzjan.

Belarus
Lukashenko kommer att avsättas och tvingas fly. Sanktioner och ett svagt Ryssland blir förr eller senare för mycket.

Tadzjikistan
Uzbekistan angriper Tadzjikistan för att trygga tillgång till vatten och för att införliva fler Uzbeker inom sina gränser.
Citera
2022-11-14, 18:15
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Hur många otränade soldater har dött för Ukraina tror du sedan Feb-22? Bara ett fåtal? Hur stor arme/armar och fötter har Ukraina på marken just nu?
Vad jag vet har tiotusentals fått träning med hjälp av NATO.

Det står cirka 100.000 vs 100.000 döda och skadade.

Ukraina har cirka en miljon soldater i armén just nu.
Citera
2022-11-14, 18:17
  #543
Avslutad
Kan man vinna i ett krig är nog knäckfrågan. Båda länderna kommer vara skuldsatta minst 20 år framåt vid ett eventuellt fredsavtal. Ukraina var redan innan kriget ett av de fattigaste länderna i Europa.

Jämför kriget på balkan under 90-talet 30 år och länderna har fortfarande inte återhämtat sig ekonomiskt. De krigen varade förvisso i flera år och igen gav dem vapen på kredit förens mot slutet.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-11-14 kl. 18:22.
Citera
2022-11-14, 18:22
  #544
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vad jag vet har tiotusentals fått träning med hjälp av NATO.

Det står cirka 100.000 vs 100.000 döda och skadade.

Ukraina har cirka en miljon soldater i armén just nu.


Ok, träning av Nato? I Ukraina?
Du har ingen j-la aning om några dödstal. Dödstalen på Ukrainska sidan är betydligt högre än den Rysska, vi skickar ju ny materiel hela tiden och de rekryterar i panik. Riktiga siffror kommer att redovisas efter konflikten. Men knappast lika många stupade. Vart har du fått 100 000 ifrån förresten?
Citera
2022-11-14, 18:25
  #545
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kan man vinna i ett krig är nog knäckfrågan. Båda länderna kommer vara skuldsatta minst 20 år framåt vid ett eventuellt fredsavtal. Ukraina var redan innan kriget ett av de fattigaste länderna i Europa.

Jämför kriget på balkan under 90-talet 30 år och länderna har fortfarande inte återhämtat sig ekonomiskt. De krigen varade förvisso i flera år och igen gav dem vapen på kredit förens mot slutet.

Och det mest korrumperade. De "hyrde" ut Krimhalvön till Ryssland mot att få billigare gas. Ett leasingavtal på 60 år. Det är ingen hemlighet.
Citera
2022-11-14, 19:23
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror att Ryssland kommer att dra sig ur/ bli besegrade. Vad som sedan händer i Ryssland är viktigt för Rysslands och hela Europas framtid. Vi får inte upprepa det misstag som gjordes efter 1:a världskriget när Tyskland tvingades betala ett gigantiskt krigsskadestånd till segrarmakterna. Detta gjorde att Tyskland råkade in i hyperinflation bäddade för det nazistiska maktövertagandet och därmed för 2:a världskriget.
Efter 2:a världskriget skapades Marshallplanen för att bygga upp bl.a. ett demokratiskt Tyskland. Något sånt måste skapas för både Ukraina och även för Ryssland.
Ryssland kommer inte att betala skadestånd för att de helt enkelt inte kommer att göra det oavsett vad andra kommer fram till.
Edit: glömde såklart att enorma summor är frysta och kan komma att användas för att bygga upp Ukraina. 300-500 miljarder dollar i runda slängor.
De kan nämligen inte tvingas för att de inte blir besegrade som land fast de kommer att förlora kriget i Ukraina.
Därmed kan omvärlden heller inte hjälpa till att bygga upp Ryssland från grunden som man gjorde med Tyskland och Japan till exempel.

Förändringen måste komma inifrån Ryssland. Tyvärr tror jag inte att förändring efter Putin just nu inte blir i rätt riktning. Därmed kommer Ryssland att utgöra ett hot mot sina grannar under längre tid.

Vad väst kan göra när de väl har blivit utkastade är att normalisera relationerna något och hoppas att landet väljer självmant att gå ifrån diktatur.
__________________
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2022-11-14 kl. 20:01.
Citera
2022-11-14, 19:28
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ok, träning av Nato? I Ukraina?
Du har ingen j-la aning om några dödstal. Dödstalen på Ukrainska sidan är betydligt högre än den Rysska, vi skickar ju ny materiel hela tiden och de rekryterar i panik. Riktiga siffror kommer att redovisas efter konflikten. Men knappast lika många stupade. Vart har du fått 100 000 ifrån förresten?
Nej, men du har en aning tydligen, baserad på, ja vaddå?

Du tror att de oavbrutna offensiver mot Bakhmut inte har kostat så många ryska liv till exempel?

Jag baserar mig på skattningar som ges, som är baserade i sin tur på striderna som har varit.

Du kan tro vad du vill men förloppet skulle aldrig varit så här (Ryssland tar en massa terräng och blir sedan utkastade om Ukraina hade haft förluster i manskap som överstiger Ryssland stort. Aldrig.

Men visst, du får sitta och önska och tro vad du vill om siffrorna, men Ryssland blir slagen, stad efter stad, by efter by tills de är hemma igen.

Sen kan du sitta där och ropa att det minsann kostade Ukraina 13,5 miljoner liv medan Ryssland förlorade 12.411 soldater. Vad spelar det för roll? Ha det gött
Citera
2022-11-14, 19:31
  #548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kan man vinna i ett krig är nog knäckfrågan. Båda länderna kommer vara skuldsatta minst 20 år framåt vid ett eventuellt fredsavtal. Ukraina var redan innan kriget ett av de fattigaste länderna i Europa.

Jämför kriget på balkan under 90-talet 30 år och länderna har fortfarande inte återhämtat sig ekonomiskt. De krigen varade förvisso i flera år och igen gav dem vapen på kredit förens mot slutet.
Du ska nog inte skylla på kriget att ekonomier är lite skakiga. Vi pratar om Östeuropeiska länder och många är lite efter ekonomiskt av andra orsaker än bara kriget. Eller har du hårda siffror på att det var just kriget. I stort alla länder är mer eller mindre skuldsatta. Grekland och Italien ligger risigt till. Är det kanske andra världskriget som spökar ännu?
Citera
2022-11-14, 20:29
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ok, träning av Nato? I Ukraina?
Du har ingen j-la aning om några dödstal. Dödstalen på Ukrainska sidan är betydligt högre än den Rysska, vi skickar ju ny materiel hela tiden och de rekryterar i panik. Riktiga siffror kommer att redovisas efter konflikten. Men knappast lika många stupade. Vart har du fått 100 000 ifrån förresten?
och hur vet du att dödstalen är större på ukrainska än på ryska sidan, om man får fråga

"Du har ingen j-la aning om några dödstal"

kolla bara på den här filmen https://twitter.com/RALee85/status/1591858779012083713?s=20&t=ljzV0EVC32VwQkvS2juCrw

tror du dom där ryssarna är till stor nytta? när de kutar åt andra hållet? spelar ingen roll hur många mobiliserade de skickar in om detta är resultatet. det är bara att pricka av dom en efter en med himars eller något annat västerländskt system som är makalöst mycket effektivare än ryssarnas artilleri. kvantitet över kvalitet
Citera
2022-11-14, 20:29
  #550
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kan man vinna i ett krig är nog knäckfrågan. Båda länderna kommer vara skuldsatta minst 20 år framåt vid ett eventuellt fredsavtal. Ukraina var redan innan kriget ett av de fattigaste länderna i Europa.

Jämför kriget på balkan under 90-talet 30 år och länderna har fortfarande inte återhämtat sig ekonomiskt. De krigen varade förvisso i flera år och igen gav dem vapen på kredit förens mot slutet.

Jag hittade något intressant som jag inte visste. Kolla denna:
https://www.ceicdata.com/en/indicator/ukraine/government-debt--of-nominal-gdp

Ukrainas statsskuld har åkt berg- och dalbana. Den har gått från 30 till 80% OCH sedan ner till 50%. Inse hur extremt det är. Jag antar att den första ökningen är för att de miste en massa GDP när de "miste" Krim och DPR/LPR. Men sedan har de faktiskt betalat av väldigt mycket på statsskulden fram tills 2022. Väldigt ansvarsfullt gjort faktiskt, intressant.
Citera
2022-11-14, 20:37
  #551
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
och hur vet du att dödstalen är större på ukrainska än på ryska sidan, om man får fråga

"Du har ingen j-la aning om några dödstal"

kolla bara på den här filmen https://twitter.com/RALee85/status/1591858779012083713?s=20&t=ljzV0EVC32VwQkvS2juCrw

tror du dom där ryssarna är till stor nytta? när de kutar åt andra hållet? spelar ingen roll hur många mobiliserade de skickar in om detta är resultatet. det är bara att pricka av dom en efter en med himars eller något annat västerländskt system som är makalöst mycket effektivare än ryssarnas artilleri. kvantitet över kvalitet

Okej, vad är det du försöker säga med filmsnutten?
Citera
2022-11-14, 20:42
  #552
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
I ett förnedrat Ryssland kommer mörka krafter försöka uppmana till revansch. Det ryska folket är värda bättre än så.
De "mörka krafter" du pratar om fortsätter att styra landet efter mer än 20 år, har försnillat hela norra Asiens rikedomar, anfallit flera grannländer, startat krig mot Ukraina och ingenting har under denna tid blivit bättre för det ryzka folket; de lever fortfarande som i Uganda.
https://threadreaderapp.com/thread/1508398726099914756.html (<- läsvärd artikel om tillståndet i det där U-landet)
Citat:
Out of all Russians - living in both rural AND urban areas, including chic Moscow, St. Petersburg etc., 40,9% of families who have 3 or more kids, had no running water in their house in Russia in 2019. This is the official statistics of Russian government.
https://novayagazeta.ru/articles/2019/04/02/150519-rosstat-okolo-22-6-naseleniya-rossii-zhivet-bez-dostupa-k-kanalizatsii
Det finns inget sätt att bota eller kurera den kleptokratiska kultur som råder i denna skurkstat. Endast om de "ryzka" folkrepublikerna som inte har någonting gemensamt med Moskva, varken kulturellt, ekonomiskt eller etniskt, tillåts bryta sig fria från den tyranniska federation som landet utgör kan "ryzka" människor hoppas på en bättre framtid... Nationen är en tumör som försöker metastasera sig in i andra länder.
https://www.youtube.com/watch?v=YzCoJXxb5xI
Citat:
How Russia could collapse (again) - Death of an empire
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in