2022-11-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte då, de har i många fall ökat belåningen på sin permanentbostad och köpt fritidsboende och konsumtionsvaror.
Nu sitter man snart i saxen av att hävstången jobbar åt fel håll.
Hoppas, ”slösor” bör straffas.
Citera
2022-11-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du har enligt egen utsago sålt din lägenhet i stan och sitter i din sommarstuga och väntar på att köpa hus. Så du lever ju inte som man lär, om det inte är så att du hatar stan? Varför sålde du lägenheten?

Att dra upp HR i utanförskapsområden som enda alternativ är ju bara löjligt, kan du sluta med det. Om vi bortser från att få arbetande vill bo där, så är köerna långa för sånna lägenheter.

Exempel 3:a i skärholmen, kötid 12 år, det finns gott om exemple med längre kötid.
https://bostad.stockholm.se/bostad/202120331/

Mitt tillfälliga boende är högkvalitativt, mer så än de flestas permanentboenden. Jag har svårt att se att min totala tid i detta boende kommer bli längre än ett drygt halvår. Det är en tid jag kan offra. Men skulle jag sitta kvar om 5 år i samma boende spelar det ingen roll hur mycket pengar jag tjänar på det. Det är ändå inte värt det.
Citera
2022-11-14, 13:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag säger inte att dom har fel men jag tittade på CPI-grafen igår och inflationssiffrorna som kom från USA nu senast för oktober 2022 är j beräknad från nivån i oktober 2021.

Oktober 2021 hoppade inflationen upp lite extra mot månaden före. Alltså det faktum att USA-inflationen tycktes minska för oktober är alltså egentligen egentligen en illusion och troligen inte alls någon trendvändning. Dessutom är förändringen inom standardavvikelsen, dvs kort sagt bara brus på kurvan.
Det som händer i USA är att varuinflationen störtdyker. Men tjänsteinflationen ökar. FED kan inte halta innan tjänstesektorn drar i handbromsen och slutar höja priserna. Och det har inte hänt än.
Och desto motsträvigare tjänstesektorn är desto djupare blir recessionen.

Desto snabbare folk är på att dra ned på köp i tjänstesektor, desto snabbare är läget med höga räntor och recession över.
Citera
2022-11-14, 13:19
Medlem
jA>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Investeringar är subjektivt. 10 helrör på krogen skapar 10 oförglömliga upplevelser som de med 0 helrör inte har en aning om.

Bahaha, japp
Citera
2022-11-14, 14:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag säger inte att dom har fel men jag tittade på CPI-grafen igår och inflationssiffrorna som kom från USA nu senast för oktober 2022 är j beräknad från nivån i oktober 2021.

Oktober 2021 hoppade inflationen upp lite extra mot månaden före. Alltså det faktum att USA-inflationen tycktes minska för oktober är alltså egentligen egentligen en illusion och troligen inte alls någon trendvändning. Dessutom är förändringen inom standardavvikelsen, dvs kort sagt bara brus på kurvan.
Inflationen hos våra största handelspartners Tyskland och Norge eldar vidare.
Citera
2022-11-14, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen får man inte glömma att man bara har ett liv. Tid är vår absolut viktigaste fundamentala valuta. Visst kan man sitta och trycka i en HR I Skärholmen i 5 år för att "vänta ut marknaden" men då har man också vaskat 5 år av sitt liv som man aldrig får tillbaka.
”Jag har bolån, alltså finns jag”
Citera
2022-11-14, 14:39
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Imorgon får vi svaret

Konsensus för Sverige är 9.6% (-0.1%) KPIF och 11.1% (+0.3%) KPI.
Citera
2022-11-14, 15:35
Medlem
Citat:

Just precis, och det förvånar inte eftersom intrycket av fallande USA-inflation helt enkelt är en illusion eller om man så vill en falsk signal.
Citera
2022-11-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Imorgon får vi svaret

Dollarn låg ca 30% högre i oktober 2022 än vad den gjorde oktober 2021. Det skulle förvåna mig starkt om de svenska inflationssiffrorna skulle ha vänt neråt.
Citera
2022-11-14, 15:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Imorgon får vi svaret

Ja det blir intressant och se vart det tar vägen.
Citera
2022-11-14, 17:37
Medlem
Citat:
Just precis, och det förvånar inte eftersom intrycket av fallande USA-inflation helt enkelt är en illusion eller om man så vill en falsk signal.

Har du lust att utveckla det resonemanget?
Citera
2022-11-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Har du lust att utveckla det resonemanget?

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in