Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Det är en ganska rimlig fråga tycker jag, när ska man använda så många balkonger och terrasser? Det är hyfsat vanligt att stora objekt har massor av ute-utrymmen nu, men jag förstår inte riktigt poängen. Visst, mer än en balkong och kanske en terrass kan jag förstå. Olika väderstreck, olika solläge och förmodligen enklare att alltid hitta en plats att sitta ute där det är lä/sol. Men sex balkonger och tre terrasser är ju massor. Man lär väl knappast möblera alla, om man inte ska bära runt på fällstolar så får man väl stå och hänga på räcket på ett par av balkongerna... Jag har svårt att se poängen.
Jag gissar att de ritat huset först och tänkt på planlösningen sedan. Om man tittar på siluteten "behövs" det massor med terrasser/tak högst upp för att det inte ska se konstigt ut.
Alla balkonger utom en ligger tex utmed samma vägg och två av terraserna ligger i samma väderstreck. Så håller med om att det känns rätt onödigt.
Lägenheten är ju faktiskt "bara" ca 200 kvm, så antalet uteplatser känns väldigt överdrivet. Hade själv gärna bytt någon terras och några balkonger mot mer rum.