2022-11-14, 12:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag hade inte blivit förvånad om de gjorde det. Har du något fog för ditt påstående?
Visst fan ber banken om en månadsbudget över alla stora intäkter & utgifter. Om dom sedan kollar upp detta med kontoutdrag vet jag inte då det var jävligt länge sedan jag tog några lån.
Citera
2022-11-14, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst fan ber banken om en månadsbudget över alla stora intäkter & utgifter. Om dom sedan kollar upp detta med kontoutdrag vet jag inte då det var jävligt länge sedan jag tog några lån.
Jag skulle inte bli förvånad om det sker automatiska kontroller via datorsystem utan att de upplyser om det.
Citera
2022-11-14, 12:20
Medlem
fittslems avatar
Du har ett spelberoende och banken ser det som problem. Hade du inte haft ett spelberoende så hade du inte frågat här och det inte varit nått problem.

Knappast att dom hade brytt sig över om du hade lagt en tusing eller två på spel. Men såklart kollar dom vad du spenderar pengar på och utgår där efter.

Sluta genast
Citera
2022-11-14, 12:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej!

Har en del spelande i bagaget. Lägger ca. 5000 på odds i månaden.

Har en relativt hög inkomst, men har alltså ett par tusingar i månaden som går till odds.

Om man tar lån från annan bank än den jag använder för spel, kommer de då ändå ta kontoutdrag från min primära bank och utvärdera utefter de utgifter de ser där? De måste ju göra en kalkyl?

Men kalkylen kanske avser deras egna siffror för utgifter överlag?

Funderar på om det är bättre att sluta helt med mitt nöjesspelande i 3 månader innan jag slår till med ett bostadsköp.

Att tillägga är att jag idag har ett lånelöfte, men det var automatiskt genererat, så jag antar att banken kollar noggrannare när det väl är dags att genomföra köpet?

"Om man tar lån från annan bank än den jag använder för spel, kommer de då ändå ta kontoutdrag från min primära bank"

En bank kan inte ta kontoutdrag från en annan bank.

Exempel:

SEB kan inte ta kontoutdrag från Swedbank, SEB kan inte ens se att du har ett konto på Swedbank.
Däremot kan SEB möjligen se om någon annan bank har tagit en kreditupplysning på dig och av den anledningen kan du få frågor om ditt eventuella engagemang hos den banken.
Senast redigerad av trottwell 2022-11-14 kl. 13:03.
Citera
2022-11-14, 12:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Du har ett spelberoende och banken ser det som problem. Hade du inte haft ett spelberoende så hade du inte frågat här och det inte varit nått problem.

Knappast att dom hade brytt sig över om du hade lagt en tusing eller två på spel. Men såklart kollar dom vad du spenderar pengar på och utgår där efter.

Sluta genast

Hur skall den banken som TS söker lån hos se att TS spelar?

Citat från trådstarten:

"Om man tar lån från annan bank än den jag använder för spel"
Senast redigerad av trottwell 2022-11-14 kl. 13:04.
Citera
2022-11-14, 12:29
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Citat från trådstarten:

För att dom ser exakt var pengarna går till. Dessutom har dom varningssystem som kickar in när folk är i riskzonen då dom själva inte vill ha att göra med personer som är panka imorgon.
Citera
2022-11-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så här skriver Svensk Fastighetsförmedling.
När du har ansökt om lånelöfte gör banken en kreditupplysning på dig för att se om du har några betalningsanmärkningar. De värderar också din inkomst, dina omkostnader, din anställningsform och eventuella övriga skulder.
https://www.svenskfast.se/lana/lanelofte/

Tycker inte det låter som helt osannolikt att regelbundet spelande för fem tusen i månaden räknas som personens normala omkostnader.
Omkostnaderna beräknas med ganska grova schabloner utifrån hur många barn man ska försörja och såna enkla faktorer. De räknar till exempel med att man lägger tusentals kronor i månaden på att puttra runt i en bil helt i onödan även om man lånar till en bostad i stan och inte behöver någon bil och inte har någon heller.

De kollar inte upp om man hellre äter oxfilé än fläskkotletter, och inte heller om man spelar eller om man åker på all inclusive på Lanzarote. Så länge man inte drar på sig en massa konsumtionskrediter som syns på kreditupplysningen alltså.
Citera
2022-11-14, 12:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Omkostnaderna beräknas med ganska grova schabloner utifrån hur många barn man ska försörja och såna enkla faktorer. De räknar till exempel med att man lägger tusentals kronor i månaden på att puttra runt i en bil helt i onödan även om man lånar till en bostad i stan och inte behöver någon bil och inte har någon heller.

De kollar inte upp om man hellre äter oxfilé än fläskkotletter, och inte heller om man spelar eller om man åker på all inclusive på Lanzarote. Så länge man inte drar på sig en massa konsumtionskrediter som syns på kreditupplysningen alltså.
Är du säker på att "min" bank inte kollar mina kontoutdrag om jag tar ett bostadslån där?
Citera
2022-11-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Är du säker på att "min" bank inte kollar mina kontoutdrag om jag tar ett bostadslån där?
Jag tycker egentligen det är intressantare att diskutera TS bank än din bank. Frågan var tydligt formulerad.

Men när jag tog bolån var det inga stasiagenter som gjorde någon djupdykning i mina utgifter. Det var bara helt vanliga saker som anställningsintyg med löneuppgift, och kreditupplysning. Det är nog ganska lugnt om man inte anger ”spelmissbrukare” som yrke i ansökan eller sitter och spelar nätpoker i mobilen under hela mötet med banken.
Citera
2022-11-14, 12:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Citat från trådstarten:

""Om man tar lån från annan bank än den jag använder för spel""

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
För att dom ser exakt var pengarna går till. Dessutom har dom varningssystem som kickar in när folk är i riskzonen då dom själva inte vill ha att göra med personer som är panka imorgon.

Hur då?

Läs citatet i mitt inlägg och läs trådstarten en gång till!

Hur skall den utlånande banken kunna se vad TS gör på EN ANNAN BANK?

Den utlånande banken kan inte ens se att TS har ett konto i en annan bank, vi har banksekretess i Sverige.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/fakta/bankfakta/banksekretess/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2004297-om-bank--och-finansieringsrorelse_sfs-2004-297
Senast redigerad av trottwell 2022-11-14 kl. 12:51.
Citera
2022-11-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Man kanske inte är redo för bolån om man sitter och funderar på såna saker.
Jag kan bara säga att min bank här I Norge vet precis vad jag lägger pengar på. De sorterar det i kategorier som fritid/hälsa/mat/elektronik/drivmedel.

Det är enkelt att tänka sig banker flaggar kunder med riskbeteenden även om det är olagligt så sker det givetvis.

Sedan är det ju klokt att snacka med flera olika banker gällande lån och kanske inte ta första bästa.

Jag själv har lite luriga utgifter ibland, dock ej spel, men jag kommer ha ca 2miljoner i egenkapital nästa år när jag ska köpa lägenhet och det blir med de pengarna jag kommer locka fram lägre ränta och bättre villkor hos olika banker.
Citera
2022-11-14, 12:57
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag kan bara säga att min bank här I Norge vet precis vad jag lägger pengar på. De sorterar det i kategorier som fritid/hälsa/mat/elektronik/drivmedel.

Det är enkelt att tänka sig banker flaggar kunder med riskbeteenden även om det är olagligt så sker det givetvis.

Sedan är det ju klokt att snacka med flera olika banker gällande lån och kanske inte ta första bästa.

Jag själv har lite luriga utgifter ibland, dock ej spel, men jag kommer ha ca 2miljoner i egenkapital nästa år när jag ska köpa lägenhet och det blir med de pengarna jag kommer locka fram lägre ränta och bättre villkor hos olika banker.

Även till dig måste jag säga, läs trådstarten en gång till, TS skall inte söka lån hos den banken som han använder till spelandet!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in