2022-11-14, 11:36
Medlem
Hej!

Har en del spelande i bagaget. Lägger ca. 5000 på odds i månaden.

Har en relativt hög inkomst, men har alltså ett par tusingar i månaden som går till odds.

Om man tar lån från annan bank än den jag använder för spel, kommer de då ändå ta kontoutdrag från min primära bank och utvärdera utefter de utgifter de ser där? De måste ju göra en kalkyl?

Men kalkylen kanske avser deras egna siffror för utgifter överlag?

Funderar på om det är bättre att sluta helt med mitt nöjesspelande i 3 månader innan jag slår till med ett bostadsköp.

Att tillägga är att jag idag har ett lånelöfte, men det var automatiskt genererat, så jag antar att banken kollar noggrannare när det väl är dags att genomföra köpet?
Citera
2022-11-14, 11:46
Medlem
Mitt förslag är att sluta spela några månader. Det ser inte bra ut för banken så dom kan bli väldigt missnöjda om dom ser att du spelar. Även om du har råd med det.
Citera
2022-11-14, 11:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Har en del spelande i bagaget. Lägger ca. 5000 på odds i månaden.

Har en relativt hög inkomst, men har alltså ett par tusingar i månaden som går till odds.
Är det två eller fem tusen i månaden?

Hur som helst, har också funderat på om bankerna kollar igenom vad man dittills lagt sina pengar på. Typ spel, eller krogen, kanske hysteriskt mycket på bolaget.
Citera
2022-11-14, 11:57
Medlem
Är ni blåsta på riktigt? Banken kollar inte vad ni lagt pengar på.
Citera
2022-11-14, 12:00
Bannlyst
Bankerna bryr sig inte om du spelar bort 5000 i månaden om du har råd med det. Om du tänker göra ett bostadsköp om oddsen går bra kan du lägga ner direkt det fungerar inte så.

Samma som bankerna bryr sig inte vad du spenderar sina pengar på utan dom tittar på dina lån och tillgångar. Spelar du bort 5000kr varje månad du inte har råd med så syns det fort på din ekonomi.
Citera
2022-11-14, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Är ni blåsta på riktigt? Banken kollar inte vad ni lagt pengar på.
Jag hade inte blivit förvånad om de gjorde det. Har du något fog för ditt påstående?
Citera
2022-11-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag hade inte blivit förvånad om de gjorde det. Har du något fog för ditt påstående?

Behöver inte ha något fog för något så uppenbart att banker inte läser kontoutdrag.
Citera
2022-11-14, 12:03
Avslutad
Citat:
Behöver inte ha något fog för något så uppenbart att banker inte läser kontoutdrag.
Varför är det så uppenbart?
Citera
2022-11-14, 12:05
Medlem
Citat:
Varför är det så uppenbart?

Man kanske inte är redo för bolån om man sitter och funderar på såna saker.
Citera
2022-11-14, 12:07
Avslutad
Citat:
Man kanske inte är redo för bolån om man sitter och funderar på såna saker.
Jag bara ställer en ärlig fråga. Du kan ju svara på den eller så kan du bete dig som en fitta. Du väljer uppenbarligen det senare.
Citera
2022-11-14, 12:10
Medlem
Citat:
Jag bara ställer en ärlig fråga. Du kan ju svara på den eller så kan du bete dig som en fitta. Du väljer uppenbarligen det senare.

Ja det är för bizarrt att svara på så jag väljer fittan.
Citera
2022-11-14, 12:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Så här skriver Svensk Fastighetsförmedling.
När du har ansökt om lånelöfte gör banken en kreditupplysning på dig för att se om du har några betalningsanmärkningar. De värderar också din inkomst, dina omkostnader, din anställningsform och eventuella övriga skulder.
https://www.svenskfast.se/lana/lanelofte/

Tycker inte det låter som helt osannolikt att regelbundet spelande för fem tusen i månaden räknas som personens normala omkostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in