2022-11-07, 21:15
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Folk som säger ”fucking” alldeles för ofta.

Skåningar som säger fjuuuuutboll till fotboll.
Citera
2022-11-07, 21:15
Medlem
Folk som säger och skriver ERAN OCH VÅRAN !!!
Är ni tre år ??? Varför detta tillägg av AN ?
Säger ni MINAN och DINAN också? Skärpning !
Citera
2022-11-07, 21:18
Medlem
Fjoortis och chex fyfan ta er stockholmare
Citera
2022-11-13, 18:36
Medlem
NoTruces avatar
Ett ord som används flitigt och till leda i dagens politiska och samhällsorienterade diskurs är privilegierad. Tyvärr har väldigt många människor svårt med stavningen av ordet. Jag har sett såväl priviligierad som priviligerad som prvlgipotrzbie! och andra härliga derivat. Synd att många inte varit privilegierade nog att få ha gått i skolan som unga.
Citera
2022-11-13, 23:43
Medlem
jymdjakets avatar
"Fucking" måste låta skitfånigt för folk som inte talar svenska. Hur häftiga låter fransmän som slänger in "fucking" i var och varannan mening? Ser ingen anledning att tro att vi låter tuffare.
Citera
2022-11-14, 06:57
Medlem
snusnegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenlysandeJarl
Skåningar som säger fjuuuuutboll till fotboll.
pffft, finnes ingen dialekt i heile skandinavia som har så høy grad av dårlighet som rikssvensk.
Citera
2022-11-14, 10:21
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
"Fucking" måste låta skitfånigt för folk som inte talar svenska. Hur häftiga låter fransmän som slänger in "fucking" i var och varannan mening? Ser ingen anledning att tro att vi låter tuffare.

Jag har nog aldrig hört en fransman eller italienare använda detta uttryck, och än mindre någon britt. Det är väl närmast att betrakta som ett lokalt förstärkningsord som fått fäste framförallt hos de allogena avnämarna till anglosaxisk populärkultur, dvs svenskar?
Citera
2022-11-14, 12:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Jag har nog aldrig hört en fransman eller italienare använda detta uttryck, och än mindre någon britt. Det är väl närmast att betrakta som ett lokalt förstärkningsord som fått fäste framförallt hos de allogena avnämarna till anglosaxisk populärkultur, dvs svenskar?

https://www.youtube.com/watch?v=66aKk-VdV1U
Citera
2022-11-14, 14:09
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
https://www.youtube.com/watch?v=66aKk-VdV1U

Jo, det finns alltid undantag.
Mitt intryck är för övrigt att svenskar inte uppfattar hur grovt och stillöst ord som f*** och f***ing låter i infödda anglosaxares öron.
Citera
2022-11-14, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Jo, det finns alltid undantag.
Mitt intryck är för övrigt att svenskar inte uppfattar hur grovt och stillöst ord som f*** och f***ing låter i infödda anglosaxares öron.

Varför skulle de lyssna på svenska som de inte förstår?
Citera
2022-11-14, 15:01
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför skulle de lyssna på svenska som de inte förstår?

Kommer ihåg när jag bodde på studentkorridor, där vi hade amerikaner, iranier och kineser m m. Minns särskilt en amerikansk brud som baxnade när hon hörde svenskar lägga in ett f****ing i var och varannan mening. Och till på köpet blivande akademiker, som borde föregå med gott exempel såsom hörande till en kulturbärande medelklass.
Citera
2022-11-14, 15:15
Medlem
Nu är jag verkligen ingen expert på språk och jag använder naturligtvis också ord fel ibland (ingen är perfekt!)

Men en sak som jag retat upp mig lite grann på är kassapersonal/butiksbiträden/servitörer som säger "Varsågoda" när man uppenbarligen är själv. Detta har hänt flertalet gånger de senaste åren. Har varit nära många gånger att tacka både från mig och Mollgan men har stoppat mig själv i sista stund. Förstår inte när och varför denna felaktighet smugit sig in i vårt språk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in