2022-11-13, 18:58
Medlem
Försökt läsa igenom det mesta, spontant känns de som att dom kommer åka dit så de smäller om det. Vem av dom tror ni gjorde det även om båda var med på det?
Citera
2022-11-13, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelcore
Om dom stod precis i hallen när bråket började och drog så hårt att hårtussar lossnade. Varför hördes inga skrik innan dunsarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Ktbocken
Svaret är ganska enkelt. Armen ströp luftintaget. Vilket förhindrade eventuella ljud. Därför kan ingen person framkalla ljud. Sedermera dunsarna som hördes utlöstes av hennes kamp som uppstod av att få luft och komma loss.
Ett preliminärt fall som kommer klassas som dråp.
Förmodligen kommer allt ovanstående framläggas under denna veckan genom media?
Sedan varför jag ej namnger eller specificerar mina källor är av olika anledningar. Bland annat av ett förtroende mellan mig och källan.
Ganska logiskt?

Nej, att armen stryper luftintaget när man drar någon bakåt i håret är inte logiskt. Du har fnulat länge på ditt första inlägg, men när du fick följdfrågor sket det sig direkt! Troll
Senast redigerad av Haldane 2022-11-13 kl. 19:11.
Citera
2022-11-13, 19:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Ja det är helt otroligt. Den normala cykelplatsen är ju på uppfarten vid gaveln på huset. En person som inte kan svenska. En granne som lämnar andrahandsinformation ifrån en som inte kan svenska. Och någon trottoar finns inte överhuvudtaget. Det finns en uppfart mot huset och en gång/cykelväg parallellt med Storgatan. Ingen av dessa två lyckas på ett begripligt sätt tala om var cykeln stod!.

Nu får man ju tänka på att det här inte är ett förhör, utan uppgifter till media.
Jag tänker att vare sig podden eller annan media tänker särskilt mycket på den detaljen.

Men i polisförhör kommer man säkerligen vara noga med detaljerna. Kanske får chaufförgrannen rita upp eller visa på plats hur cykeln stod och hur den var låst.

Det kan vara svårt att beskriva även för en svensk exakt hur en cykel står. Här handlar det om termer som man kanske inte så ofta använder om man inte är van.

Jag tycker inte att man ska klaga på grannen.

Om han inte hade varit så vaksam, så hjälsam och så observant, då hade det saknats många pusselbitar som utredningen nu har.

Grannen var också ordningssam, som ställer upp cykeln, påminner om påsen, noterar namn, färger på bilen, färg på påsen och mycket mer.

Han har gjort mer än många andra människor gör kan jag säga.
Citera
2022-11-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det råder sådan brist att vem som helst får hoppa in ifall vi visar upp ett fläckfritt utdrag ur belastningsregistret.
Barn och fritid har man i regel gått om man får jobb på en förskola. Vård och omsorg heter utbildningen nu, vård linjen är gammalt. Då blir man undersköterska. Den utbildning krävs inte för ett jobb inom förskola/skola.
Citera
2022-11-13, 19:15
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, flera alternativ här möjliga.

Ett alternativ som jag inte tänkte på är förstås att cykeln blockerat öppningen till gången som löper parallellt med huset.

En annan sak som jag tänkte på förut, det är ju att det var väl lite oväder, eller? Regnade det eller blåste det? Kan cykeln ha blåst omkull?
Detta verkar dock inte grannen tänka på, så kanske inte så troligt.

Verkar mer som att han reagerar på den udda placeringen. Han ställer ju frågan; "vem har ställt sin cykel så, det är jättekonstigt?"

Jag glömde att svara Avel, att med det här uttalandet till podden, uppfattar jag det helt och hållert som att det är grannen som reagerar och tar upp cykeln. Inte JJ.

Mm, dock tänker jag att om den blockerat gången, kanske det hade varit lättare för grannen att beskriva. Typ, jag var tvungen att flytta den för att komma fram. En annan variant är ju om den stått vi staketet/muren och helt eller delvis pekat ut mot gångbanan. Om man vill få ihop det med "trottoaren" som någon annan nämnde. Önskar så att man se en filmad intervju med grannen, eftersom han verkar visa poddaren med händerna.

Ja, som jag fattat det var det både regnigt och blåsigt. Vet inte hur kraftig blåst dock. Själv bor jag på västkusten och här kan ju cyklar blåsa omkull även om de står hyfsat ordentligt parkerade i ett cykelställ. Utifrån streetview bedömer jag att staketet är ganska lågt och inte är optimalt för cykelparkering uppe på gräsmattan. Blir lite annat på uppfarten dock, där man har en mur också (plus lite lutning på marken väl?).
Citera
2022-11-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Vart var JJ tro medan polisen undersökte hennes lägenhet så länge?..
Hade aldrig klarat av att gå till jobbet dagen efter sen och låtsas som detregnar.

Är det inte bekräftat att JJ var hos sin pappa hela dagen på söndagen och sov över där till måndagen då hon greps? Någon såg henne rida ute på landet på söndagen. Där hennes pappa bor. Och var höll MH hus på söndagen? Det är helt tyst om hennes förehavanden.
Citera
2022-11-13, 19:17
Medlem
Citat:
Nu får man ju tänka på att det här inte är ett förhör, utan uppgifter till media.
Jag tänker att vare sig podden eller annan media tänker särskilt mycket på den detaljen.

Men i polisförhör kommer man säkerligen vara noga med detaljerna. Kanske får chaufförgrannen rita upp eller visa på plats hur cykeln stod och hur den var låst.

Det kan vara svårt att beskriva även för en svensk exakt hur en cykel står. Här handlar det om termer som man kanske inte så ofta använder om man inte är van.

Jag tycker inte att man ska klaga på grannen.

Om han inte hade varit så vaksam, så hjälsam och så observant, då hade det saknats många pusselbitar som utredningen nu har.

Grannen var också ordningssam, som ställer upp cykeln, påminner om påsen, noterar namn, färger på bilen, färg på påsen och mycket mer.

Han har gjort mer än många andra människor gör kan jag säga.
Jag diskuterar inte så mycket vad han gjort. Det jag menar är informationsmässigt är det inte mycket att hänga i granen. Han skulle behöva en tolk för att kunna förklara sig.
Citera
2022-11-13, 19:18
Medlem
Citat:
Nu har jag lyssnat på podden idag igen, och det är lite svårt att förstå exakt hur grannen menar hur cykeln stod, men jag tycker ändå att det finns visst underlag att kunna lista ut det, iaf gissa. Troligen visar han med händerna för reportern hur han menar, eftersom reportern verkar fatta.

Jag tycker att det är intressant att veta hur cykeln stod, och varför den stod slarvigt parkerad. Var Tove lite slarvigt lagd? Eller var det inte meningen att hon skulle upp i lgh? Eller var det så att hon var påverkad? Var hon påverkad av något mer än alkohol? Vad säger vänner om Toves vanor vad gäller alkohol/narkotika? Kan det vara så att hon tänkte bara stanna en jättekort stund?

Eller kan det vara så att den slarviga parkeringen är helt betydeslös? Att Tove inte har körkort, inte tänke på att det kunde komma en bil som ville in eller ut?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Podden nr 2 vid ca 29:05 ff:

Observera att det är lättare att höra grannen prata, med betoningar osv, än att läsa texten.

G: grannen
R: reporter

När de åker från lgh:

G:"Sen går vi, ser vi en cykel här utanför vid grinden. Men där grinden du vet, det finns ju staket där utanför gård, där låg en cykel så konstigt.. Den stod så. Och cykel ska stå som mot grind alltså, fattar du?

Inte liggande eller så stående bredvid, inte stående rakt mot den. Förstår du? Som att man har parkerat sickande ut. Fråga jag alltså, vem har ställt sin cykel så, det är jättekonstigt.

Hon sa, ah, min kompis som har glömt den. Ah, då flyttade jag upp över den, flyttade jag på den och lägger den och lägger den alltså på sidan.

Bor din kompis här eller vadå? Nej hon har problem natten, hemma hos henne, hon har glömt den hemma hos henne, sin kompis.
"

R: "Sa hon då att det var samma kompis som var hemma hos henne, sin kompis..."

G: "Nej det var inte samma. Jag frågade om det var samma, hon sa nej, det är inte samma. Så går vi till bilen, sätter oss i bilen, eh, åker vi sen under..."
//

När de kommer från McD, ca 32:20:
G:"Parkerar bilen och hoppar av. När vi kommer här vid cykeln, så ser, så påminner jag att det är nånting, alltså påse som ligger i korgen...i cykelkorgen. Jag ser att det är påse, du vet. Jag ser att det är påse som din kompis har kanske glömt eller nåt. Jaha, då går hon och tittar i (ohörbart)mässigt i påse. Det var en röd påse."
Efter att ha lyssnat och vid tidigare tillfäller kollat hur man kan gå från porten till parkeringen (jag tror att de går direkt ut från porten till vänster längs huset, på en gång, ut till bilinfarten och mot parkeringen.

Det är logiskt att cykeln alltså står där någonstans, inte vid gången som leder rakt från gatan in till porten där grinden är belägen.

Det blir lite förvirrande med att grannen nämner grinden, men han säger ju strax efter det "staket där utanför gård". Även ordet liggande som grannen avänder blir förvirrande då han även nämner stående, men jag tror inte att han menar att cykeln är liggande.

Jag uppfattar det som att cykeln står som han sedan säger; "stickande ut". Han beskriver sedan hur han flyttade på den, och "lägger den på sidan", vilket för mig låter som att han ställer den parallellt mot staketet.

Det borde alltså vara nära bilparkeringen, uppfarten. Om bilar brukar parkera där, tror jag inte att de blockerar gången ut till parkeringen.

Jag tycker även att när de kommer hem igen, så ser de ju cykeln, då de pratar om den och påsen som JJ sedan tar med sig. Det borde vara nära där de kommer från parkeringen.
Jag fattar inte varför många som skriver här är insnöade när det gäller TTs cykel. Är ju hur lätt som helst att flytta den och tar ingen tid i anspråk
Citera
2022-11-13, 19:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Nej, att armen stryper luftintaget när man drar någon bakåt i håret är inte logiskt. Du har fnulat länge på ditt första inlägg, men när du fick följdfrågor sket det sig direkt! Troll

Nja, jag tror att du missuppfattar.
Jag tror att ktbocken menar så här:

* En av tjejerna drar T i håret, så kraftigt att hon faller baklänges.
* Samma tjej, eller den andra, sätter sig på T:s bröstkorg.
* Den tjej som nu sitter på bröstkorgen, trycker sin arm mot T:s struphuvud.
* Luftintaget stryps.
* T dör.

Oavsett om ktbocken är ett troll eller ej, så är denna teori om hur det gick till när hon bragtes om livet, inte mer otrolig än andra teorier som framförts här.

Om hon var i lägenheten; men det vet vi ju inte med 100% säkerhet att hon var; så kan själva dödandet mycket väl gått till så som ktbocken spekulerar.
Om konflikten handlade om en kille, en stöld eller droger, eller något annat; det vet vi inget om.
Och hur det gick till när hon forslades bort från lägenheten vet vi heller inget om.
Citera
2022-11-13, 19:22
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
När ngn gm att dra i håret bakifrån, knäa, därefter sätter sig nr 2 grensle över magen med knäna o låser armarna uppåt, böjer sig framåt och lägger sin tyngd och arm på struphuvudet.
Knäa, plastpåse över huvudet som dras åt, du sparkar och slår… alternativ finns men är inte det viktiga, det är resultatet.
Citera
2022-11-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
@matamata, jo MH har invandrat från Afrika och JJ har invandrarbakgrund, då hennes inavlade farsa är från Asien
MH är ingen invandrare utan adopterad till Sverige som liten. En avsevärd skillnad . JJ s pappa är från Israel inte från Asien. Vad får folk alla lögner ifrån igentligen...
Citera
2022-11-13, 19:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
När ngn gm att dra i håret bakifrån, knäa, därefter sätter sig nr 2 grensle över magen med knäna o låser armarna uppåt, böjer sig framåt och lägger sin tyngd och arm på struphuvudet.
Knäa, plastpåse över huvudet som dras åt, du sparkar och slår… alternativ finns men är inte det viktiga, det är resultatet.

Ja, själva dödandet kan ha gått till på detta sätt. En teori så god som någon annan av de som framförts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in