Citat:
Samtidigt så sker fordonstrafik till och från fastigheten (slutmål McDonald´s) efter att man kommit ut genom huvudentrén vart efter man till fots rör sig vänster runt hörnet förbi cykelparkeringe snarare än går c:a 8-10 meter ut till "grinden" vid gång- och cykelbanan längs Storgatan tänker jag. Man passerar m a o cykelställen/staketet/öppningen vid husets hörn på väg till bilarna.
Så "grinden" är alltså inte vid den naturliga gångvägen bak till parkeringen. Dock finns gatubelysning just bredvid "grinden" så en cykel bör synas där. Så lite oklart är det än hur grannen menar. Gör JJ honom uppmärksam på cykeln eller tvärtom har jag inte förstått än.
Det som dock talar för att det är vid "grinden" är att det brukar stå ett fordon parkerat som det gör på den här bilden.
https://www.bildtagg.se/bild/p8bzzv15k2lo11puvrpqxvg
Ett fordon där tar alltså upp en del plats för att ställa en cykel slarvigt på infarten mot staketet. Finns dock plats om fordonet inte är så långt. Vilket JJ's inte är.
Platsen kan alltså för övrigt vara parkeringsplats för JJ's bil då det under mitt besök på platsen stod en besökares bil där. Lokala förmågor får gärna titta förbi och se vilken bil som numera ockuperar parkeringsplatsen.
Så "grinden" är alltså inte vid den naturliga gångvägen bak till parkeringen. Dock finns gatubelysning just bredvid "grinden" så en cykel bör synas där. Så lite oklart är det än hur grannen menar. Gör JJ honom uppmärksam på cykeln eller tvärtom har jag inte förstått än.
Det som dock talar för att det är vid "grinden" är att det brukar stå ett fordon parkerat som det gör på den här bilden.
https://www.bildtagg.se/bild/p8bzzv15k2lo11puvrpqxvg
Ett fordon där tar alltså upp en del plats för att ställa en cykel slarvigt på infarten mot staketet. Finns dock plats om fordonet inte är så långt. Vilket JJ's inte är.
Platsen kan alltså för övrigt vara parkeringsplats för JJ's bil då det under mitt besök på platsen stod en besökares bil där. Lokala förmågor får gärna titta förbi och se vilken bil som numera ockuperar parkeringsplatsen.
Nu har jag lyssnat på podden idag igen, och det är lite svårt att förstå exakt hur grannen menar hur cykeln stod, men jag tycker ändå att det finns visst underlag att kunna lista ut det, iaf gissa. Troligen visar han med händerna för reportern hur han menar, eftersom reportern verkar fatta.
Jag tycker att det är intressant att veta hur cykeln stod, och varför den stod slarvigt parkerad. Var Tove lite slarvigt lagd? Eller var det inte meningen att hon skulle upp i lgh? Eller var det så att hon var påverkad? Var hon påverkad av något mer än alkohol? Vad säger vänner om Toves vanor vad gäller alkohol/narkotika? Kan det vara så att hon tänkte bara stanna en jättekort stund?
Eller kan det vara så att den slarviga parkeringen är helt betydeslös? Att Tove inte har körkort, inte tänke på att det kunde komma en bil som ville in eller ut?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Podden nr 2 vid ca 29:05 ff:
Observera att det är lättare att höra grannen prata, med betoningar osv, än att läsa texten.
G: grannen
R: reporter
När de åker från lgh:
G:"Sen går vi, ser vi en cykel här utanför vid grinden. Men där grinden du vet, det finns ju staket där utanför gård, där låg en cykel så konstigt.. Den stod så. Och cykel ska stå som mot grind alltså, fattar du?//
Inte liggande eller så stående bredvid, inte stående rakt mot den. Förstår du? Som att man har parkerat sickande ut. Fråga jag alltså, vem har ställt sin cykel så, det är jättekonstigt.
Hon sa, ah, min kompis som har glömt den. Ah, då flyttade jag upp över den, flyttade jag på den och lägger den och lägger den alltså på sidan.
Bor din kompis här eller vadå? Nej hon har problem natten, hemma hos henne, hon har glömt den hemma hos henne, sin kompis."
R: "Sa hon då att det var samma kompis som var hemma hos henne, sin kompis..."
G: "Nej det var inte samma. Jag frågade om det var samma, hon sa nej, det är inte samma. Så går vi till bilen, sätter oss i bilen, eh, åker vi sen under..."
När de kommer från McD, ca 32:20:
G:"Parkerar bilen och hoppar av. När vi kommer här vid cykeln, så ser, så påminner jag att det är nånting, alltså påse som ligger i korgen...i cykelkorgen. Jag ser att det är påse, du vet. Jag ser att det är påse som din kompis har kanske glömt eller nåt. Jaha, då går hon och tittar i (ohörbart)mässigt i påse. Det var en röd påse."Efter att ha lyssnat och vid tidigare tillfäller kollat hur man kan gå från porten till parkeringen (jag tror att de går direkt ut från porten till vänster längs huset, på en gång, ut till bilinfarten och mot parkeringen.
Det är logiskt att cykeln alltså står där någonstans, inte vid gången som leder rakt från gatan in till porten där grinden är belägen.
Det blir lite förvirrande med att grannen nämner grinden, men han säger ju strax efter det "staket där utanför gård". Även ordet liggande som grannen avänder blir förvirrande då han även nämner stående, men jag tror inte att han menar att cykeln är liggande.
Jag uppfattar det som att cykeln står som han sedan säger; "stickande ut". Han beskriver sedan hur han flyttade på den, och "lägger den på sidan", vilket för mig låter som att han ställer den parallellt mot staketet.
Det borde alltså vara nära bilparkeringen, uppfarten. Om bilar brukar parkera där, tror jag inte att de blockerar gången ut till parkeringen.
Jag tycker även att när de kommer hem igen, så ser de ju cykeln, då de pratar om den och påsen som JJ sedan tar med sig. Det borde vara nära där de kommer från parkeringen.