2022-11-13, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Samtidigt så sker fordonstrafik till och från fastigheten (slutmål McDonald´s) efter att man kommit ut genom huvudentrén vart efter man till fots rör sig vänster runt hörnet förbi cykelparkeringe snarare än går c:a 8-10 meter ut till "grinden" vid gång- och cykelbanan längs Storgatan tänker jag. Man passerar m a o cykelställen/staketet/öppningen vid husets hörn på väg till bilarna.

Så "grinden" är alltså inte vid den naturliga gångvägen bak till parkeringen. Dock finns gatubelysning just bredvid "grinden" så en cykel bör synas där. Så lite oklart är det än hur grannen menar. Gör JJ honom uppmärksam på cykeln eller tvärtom har jag inte förstått än.

Det som dock talar för att det är vid "grinden" är att det brukar stå ett fordon parkerat som det gör på den här bilden.

https://www.bildtagg.se/bild/p8bzzv15k2lo11puvrpqxvg

Ett fordon där tar alltså upp en del plats för att ställa en cykel slarvigt på infarten mot staketet. Finns dock plats om fordonet inte är så långt. Vilket JJ's inte är.

Platsen kan alltså för övrigt vara parkeringsplats för JJ's bil då det under mitt besök på platsen stod en besökares bil där. Lokala förmågor får gärna titta förbi och se vilken bil som numera ockuperar parkeringsplatsen.

Nu har jag lyssnat på podden idag igen, och det är lite svårt att förstå exakt hur grannen menar hur cykeln stod, men jag tycker ändå att det finns visst underlag att kunna lista ut det, iaf gissa. Troligen visar han med händerna för reportern hur han menar, eftersom reportern verkar fatta.

Jag tycker att det är intressant att veta hur cykeln stod, och varför den stod slarvigt parkerad. Var Tove lite slarvigt lagd? Eller var det inte meningen att hon skulle upp i lgh? Eller var det så att hon var påverkad? Var hon påverkad av något mer än alkohol? Vad säger vänner om Toves vanor vad gäller alkohol/narkotika? Kan det vara så att hon tänkte bara stanna en jättekort stund?

Eller kan det vara så att den slarviga parkeringen är helt betydeslös? Att Tove inte har körkort, inte tänke på att det kunde komma en bil som ville in eller ut?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Podden nr 2 vid ca 29:05 ff:

Observera att det är lättare att höra grannen prata, med betoningar osv, än att läsa texten.

G: grannen
R: reporter

När de åker från lgh:

G:"Sen går vi, ser vi en cykel här utanför vid grinden. Men där grinden du vet, det finns ju staket där utanför gård, där låg en cykel så konstigt.. Den stod så. Och cykel ska stå som mot grind alltså, fattar du?

Inte liggande eller så stående bredvid, inte stående rakt mot den. Förstår du? Som att man har parkerat sickande ut. Fråga jag alltså, vem har ställt sin cykel så, det är jättekonstigt.

Hon sa, ah, min kompis som har glömt den. Ah, då flyttade jag upp över den, flyttade jag på den och lägger den och lägger den alltså på sidan.

Bor din kompis här eller vadå? Nej hon har problem natten, hemma hos henne, hon har glömt den hemma hos henne, sin kompis.
"

R: "Sa hon då att det var samma kompis som var hemma hos henne, sin kompis..."

G: "Nej det var inte samma. Jag frågade om det var samma, hon sa nej, det är inte samma. Så går vi till bilen, sätter oss i bilen, eh, åker vi sen under..."
//

När de kommer från McD, ca 32:20:
G:"Parkerar bilen och hoppar av. När vi kommer här vid cykeln, så ser, så påminner jag att det är nånting, alltså påse som ligger i korgen...i cykelkorgen. Jag ser att det är påse, du vet. Jag ser att det är påse som din kompis har kanske glömt eller nåt. Jaha, då går hon och tittar i (ohörbart)mässigt i påse. Det var en röd påse."
Efter att ha lyssnat och vid tidigare tillfäller kollat hur man kan gå från porten till parkeringen (jag tror att de går direkt ut från porten till vänster längs huset, på en gång, ut till bilinfarten och mot parkeringen.

Det är logiskt att cykeln alltså står där någonstans, inte vid gången som leder rakt från gatan in till porten där grinden är belägen.

Det blir lite förvirrande med att grannen nämner grinden, men han säger ju strax efter det "staket där utanför gård". Även ordet liggande som grannen avänder blir förvirrande då han även nämner stående, men jag tror inte att han menar att cykeln är liggande.

Jag uppfattar det som att cykeln står som han sedan säger; "stickande ut". Han beskriver sedan hur han flyttade på den, och "lägger den på sidan", vilket för mig låter som att han ställer den parallellt mot staketet.

Det borde alltså vara nära bilparkeringen, uppfarten. Om bilar brukar parkera där, tror jag inte att de blockerar gången ut till parkeringen.

Jag tycker även att när de kommer hem igen, så ser de ju cykeln, då de pratar om den och påsen som JJ sedan tar med sig. Det borde vara nära där de kommer från parkeringen.
Citera
2022-11-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Ja precis . Detta är jag trött på. Att man blir påhoppad av en person för att jag vill ha en källa på VAD han tycks ha KÄLLA på är riktigt .
Inte undra på att det blir bråk i tråden.
Ge mig gärna källa till att denna killen är hörd och avskriven & då menar jag inte en FB källa för dem kan man inte lita på talar sanning och speciellt inte om dom är inblandade

Själva grejen är väl att man bör skriva ut att man tror, det bör eller liknande och att man faktiskt inte kan styrka det för att det inte ska cirkulera felaktig fakta som rör till det för folk.
Det blir lite som viskleken där det ändras från öra till öra.
Det är väl för en god sak skull.
Citera
2022-11-13, 18:28
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Men hon är verkligen inget vidare.

Utseendemässigt? Nä, hon ser lätt efterbliven ut. Jag gissar autism med starka tvångsinslag och kraftigt kontrollbehov. Affektbrott följt av försök att städa undan. 😋
Citera
2022-11-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moonlight21
Det här ger mig kalla kårar när jag ser JJ blick och leende. Psycho vibes

LÄNKTEXT

Ser en helt vanlig hästtjej med ett litet tillgjort leende. Jag har massor av såna på mig med och jag hoppas inte folk ser mig som psyko för det 🤣🙈
Citera
2022-11-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Jag skriver inte det här för att vara otrevlig, men kan du snälla försöka hitta källan till det här? Flera användare har påpekat att det här är hittills okända uppgifter och om de stämmer påverkar det hur man ska tolka nattens händelser. Så jag vill bara för trådens skull att det inte ska bli fel här.

Personligen har jag bara läst en intervju med AWs mamma och i den framkommer inte alls det du skriver. (se nedan). Jag har följt media noggrant, men kan förstås ha missat, misstolkat, inte kunnat läsa låsta artiklar från Vetlandaposten osv.

Ur AB artikel publicerad 20/10, uppdaterad 21/10. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veeGwB/pojkvannens-mamma-ingen-forstar-vad-som-kan-ha-hant

Inte ett ord om hur länge AW var vaken, när han vaknade, eller om han var den som ringde polisen.
Vem som ringde polisen tycker jag dessutom är ganska oklart, det har väl bara framkommit att det är anhöriga som anmäler henne försvunnen? Vilket naturligtvis kan vara AW.

Min fetning. https://archive.ph/Ixlil#selection-2427.0-2443.196

Ber om ursäkt för långt inlägg och många citat, men tycker som sagt det är viktigt att vi får koll på det här.

Mycket bra inlägg!! Du behöver verkligen inte be om ursäkt för något, det är viktigt att det blir rätt här annars blir det som det redan är.. Misstolkningar, trådsanningar och anklagande av oskyldiga osv hela tiden så det är bara bra att folk blir påminda lite då och då vad som faktiskt har kommit fram i media
Citera
2022-11-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag lyssnat på podden idag igen, och det är lite svårt att förstå exakt hur grannen menar hur cykeln stod, men jag tycker ändå att det finns visst underlag att kunna lista ut det, iaf gissa. Troligen visar han med händerna för reportern hur han menar, eftersom reportern verkar fatta.

Jag tycker att det är intressant att veta hur cykeln stod, och varför den stod slarvigt parkerad. Var Tove lite slarvigt lagd? Eller var det inte meningen att hon skulle upp i lgh? Eller var det så att hon var påverkad? Var hon påverkad av något mer än alkohol? Vad säger vänner om Toves vanor vad gäller alkohol/narkotika? Kan det vara så att hon tänkte bara stanna en jättekort stund?

Eller kan det vara så att den slarviga parkeringen är helt betydeslös? Att Tove inte har körkort, inte tänke på att det kunde komma en bil som ville in eller ut?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Observera att det är lättare att höra grannen prata, med betoningar osv, än att läsa texten.

När de åker från lgh:

G:"Sen går vi, ser vi en cykel här utanför vid grinden. Men där grinden du vet, det finns ju staket där utanför gård, där låg en cykel så konstigt.. Den stod så. Och cykel ska stå som mot grind alltså, fattar du?

Inte liggande eller så stående bredvid, inte stående rakt mot den. Förstår du? Som att man har parkerat sickande ut. Fråga jag alltså, vem har ställt sin cykel så, det är jättekonstigt.

Hon sa, ah, min kompis som har glömt den. Ah, då flyttade jag upp över den, flyttade jag på den och lägger den och lägger den alltså på sidan.

Bor din kompis här eller vadå? Nej hon har problem natten, hemma hos henne, hon har glömt den hemma hos henne, sin kompis.
"

G: "Nej det var inte samma. Jag frågade om det var samma, hon sa nej, det är inte samma. Så går vi till bilen, sätter oss i bilen, eh, åker vi sen under..."
//

G:"Parkerar bilen och hoppar av. När vi kommer här vid cykeln, så ser, så påminner jag att det är nånting, alltså påse som ligger i korgen...i cykelkorgen. Jag ser att det är påse, du vet. Jag ser att det är påse som din kompis har kanske glömt eller nåt. Jaha, då går hon och tittar i (ohörbart)mässigt i påse. Det var en röd påse."
Efter att ha lyssnat och vid tidigare tillfäller kollat hur man kan gå från porten till parkeringen (jag tror att de går direkt ut från porten till vänster längs huset, på en gång, ut till bilinfarten och mot parkeringen.

Det är logiskt att cykeln alltså står där någonstans, inte vid gången som leder rakt från gatan in till porten där grinden är belägen.

Det blir lite förvirrande med att grannen nämner grinden, men han säger ju strax efter det "staket där utanför gård". Även ordet liggande som grannen avänder blir förvirrande då han även nämner stående, men jag tror inte att han menar att cykeln är liggande.

Jag uppfattar det som att cykeln står som han sedan säger; "stickande ut". Han beskriver sedan hur han flyttade på den, och "lägger den på sidan", vilket för mig låter som att han ställer den parallellt mot staketet.

Det borde alltså vara nära bilparkeringen, uppfarten. Om bilar brukar parkera där, tror jag inte att de blockerar gången ut till parkeringen.

Jag tycker även att när de kommer hem igen, så ser de ju cykeln, då de pratar om den och påsen som JJ sedan tar med sig. Det borde vara nära där de kommer från parkeringen.
Och var ser du då en trottoar i den beskrivningen?

” – Jag såg den aldrig men en granne berättade att han såg cykeln och att den stod jättekonstigt så han hade ställt upp den på trottoaren så ingen skulle köra på den.”

Utdrag från Vetlanda postens artikel när de intervjuade grabben som bor mitt emot MGM.
Citera
2022-11-13, 18:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag skriver inte det här för att vara otrevlig, men kan du snälla försöka hitta källan till det här? Flera användare har påpekat att det här är hittills okända uppgifter och om de stämmer påverkar det hur man ska tolka nattens händelser. Så jag vill bara för trådens skull att det inte ska bli fel här.

Personligen har jag bara läst en intervju med AWs mamma och i den framkommer inte alls det du skriver. (se nedan). Jag har följt media noggrant, men kan förstås ha missat, misstolkat, inte kunnat läsa låsta artiklar från Vetlandaposten osv.

Ur AB artikel publicerad 20/10, uppdaterad 21/10. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veeGwB/pojkvannens-mamma-ingen-forstar-vad-som-kan-ha-hant

Inte ett ord om hur länge AW var vaken, när han vaknade, eller om han var den som ringde polisen.
Vem som ringde polisen tycker jag dessutom är ganska oklart, det har väl bara framkommit att det är anhöriga som anmäler henne försvunnen? Vilket naturligtvis kan vara AW.

Min fetning. https://archive.ph/Ixlil#selection-2427.0-2443.196

Ber om ursäkt för långt inlägg och många citat, men tycker som sagt det är viktigt att vi får koll på det här.

Jättebra med citaten, eftersom det var ett tag sedan vi läste dom, och det flödar med olika information som jag har svårt att hålla koll på varifrån (eller om de ens stämmer) de kommer.

Spekulationer växer till sanningar så oerhört lätt!
Citera
2022-11-13, 18:44
Medlem
BillBasss avatar
Citat:

När de åker från lgh:

"

//

Superbra att du transkriberat det hela! Jag har bara lyssnat på "cykelintervjun" ett par gånger, men gör ungefär samma tolkning som du. Tycker det verkar som att han använder "grind" i princip synonymt med "staket" och då blir det mer begripligt. Några tänkbara placeringar jag fått upp i huvudet:
*Cykeln halvligger/står på gräsmattan vid staketet (skulle han verkligen bry sig om det?)
*Cykeln halvligger/står och blockerar öppningen i staketet från gången till bilparkeringen/uppfarten (då får han verkligen anledning att uppmärksamma det)
*Cykeln står så att den delvis blockerar uppfarten, t ex vinkelrätt mot muren/staketet (också rimligt att uppmärksamma)

Oavsett placering tolkar jag precis som du att han reser upp och/eller flyttar cykeln så att den står parallellt med muren/staketet.
Citera
2022-11-13, 18:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Och var ser du då en trottoar i den beskrivningen?

” – Jag såg den aldrig men en granne berättade att han såg cykeln och att den stod jättekonstigt så han hade ställt upp den på trottoaren så ingen skulle köra på den.”

Utdrag från Vetlanda postens artikel när de intervjuade grabben som bor mitt emot MGM.

Nu har jag ju citerat källan. Det är ju självaste grannen som beskriver det här.

Grannen W, han har ju fått informationen från grannen som han sedan berättar för reportern. Det är andrahandsinformation.

Inget är säkert eftersom källan själv förklarar lite stappligt, men jag är inte säker på att W är den som har den rätta bilden heller. Har hanberättat för W att den stod på trottoaren, eller är det W som uppfatttat det så?

Det är frågan.
Citera
2022-11-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Vad fick polisen att så snabbt misstänka brott? Pojkvännen pratade med ena kvinnan på söndagen. Hon anmäldes försvunnen av anhöriga. Det hölls flera förhör med ena kvinnan på söndagen. Ena kvinnans lägenhet söktes igenom från söndagseftermiddagen till sent på natten. Måndagsmorgon sökte polisen utanför lägenheten. En bil bärgades på annan plats. Båda kvinnorna greps på måndagsförmiddagen. Något måste ha hittats/kommit fram som påverkade besluten att gripa dem.

Vart var JJ tro medan polisen undersökte hennes lägenhet så länge?..
Hade aldrig klarat av att gå till jobbet dagen efter sen och låtsas som det regnar.
Citera
2022-11-13, 18:52
Medlem
Citat:
Nu har jag ju citerat källan. Det är ju självaste grannen som beskriver det här.

Grannen W, han har ju fått informationen från grannen som han sedan berättar för reportern. Det är andrahandsinformation.

Inget är säkert eftersom källan själv förklarar lite stappligt, men jag är inte säker på att W är den som har den rätta bilden heller. Har hanberättat för W att den stod på trottoaren, eller är det W som uppfatttat det så?

Det är frågan.
Ja det är helt otroligt. Den normala cykelplatsen är ju på uppfarten vid gaveln på huset. En person som inte kan svenska. En granne som lämnar andrahandsinformation ifrån en som inte kan svenska. Och någon trottoar finns inte överhuvudtaget. Det finns en uppfart mot huset och en gång/cykelväg parallellt med Storgatan. Ingen av dessa två lyckas på ett begripligt sätt tala om var cykeln stod!.
Citera
2022-11-13, 18:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Superbra att du transkriberat det hela! Jag har bara lyssnat på "cykelintervjun" ett par gånger, men gör ungefär samma tolkning som du. Tycker det verkar som att han använder "grind" i princip synonymt med "staket" och då blir det mer begripligt. Några tänkbara placeringar jag fått upp i huvudet:
*Cykeln halvligger/står på gräsmattan vid staketet (skulle han verkligen bry sig om det?)
*Cykeln halvligger/står och blockerar öppningen i staketet från gången till bilparkeringen/uppfarten (då får han verkligen anledning att uppmärksamma det)
*Cykeln står så att den delvis blockerar uppfarten, t ex vinkelrätt mot muren/staketet (också rimligt att uppmärksamma)

Oavsett placering tolkar jag precis som du att han reser upp och/eller flyttar cykeln så att den står parallellt med muren/staketet.

Ja, flera alternativ här möjliga.

Ett alternativ som jag inte tänkte på är förstås att cykeln blockerat öppningen till gången som löper parallellt med huset.

En annan sak som jag tänkte på förut, det är ju att det var väl lite oväder, eller? Regnade det eller blåste det? Kan cykeln ha blåst omkull?
Detta verkar dock inte grannen tänka på, så kanske inte så troligt.

Verkar mer som att han reagerar på den udda placeringen. Han ställer ju frågan; "vem har ställt sin cykel så, det är jättekonstigt?"

Jag glömde att svara Avel, att med det här uttalandet till podden, uppfattar jag det helt och hållert som att det är grannen som reagerar och tar upp cykeln. Inte JJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in