2022-11-13, 15:58
Medlem
JagheterRulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Bratis för ett bra inlägg, önskar också att Ugglan inte flyger på mig direkt när hen läser nedanstående. Hoppas att några användare från Mariestad kan hjälpa till att besvara nedanstående frågor. Jag har zoomat in på tre vittnesuppgifter:
1. Carina som ser en bil stående parkerad på cykelvägen i närheten av Vikingavägen kl 3.30.
2. Vittnet som ser en man springa söderut från sjukhusparkeringen vid kl 4.20.
3. Vittnet som enligt Gatsten ser en vit mindre bil köra ner mot de två sista husen på Lockerudsvägen nuvarande Mariegärdesväg i hög fart kring kl 2.45-3.00.

Det finns en person som har stark anknytning till dessa platser och som har blivit förbisedd av polisen. Han har nämnts endast som hastigast i tråden utan att misstankar riktas mot honom. Det handlar om P*d*r Fors*ll *=e (född 1958, mördad 2009).

I mitt tycke är han potentiell GM. Anledlingarna till mina misstankar:
> Han är mycket bekant i området.
> Han är så vitt jag kan se den enda som passar in på vad carinavittnet har sett, observationen vid lockerudsvägen/mariegärdesväg samt observationen vid sjukhusparkeringen. Jag tänker att han efter brottet byter bil alternativt hämtar material i sin lägenhet på dåvarande lockerudsvägen 35 (ett av de intressanta husen enligt Gatsten). Kring 3.30 hämtar han material i sin mammas bostad på vikingavägen och parkerar sin bil då där på cykelvägen. Det gör den observationen plötsligt mer logiskt. Slutligen parkerar han vid sjukhuset och springer hem för att inte bli sedd eller för att det var fullt på parkeringen.
> Hans mamma bodde så nära brottsplatsen att han kan ha kommit till fots och hämtat en bil hos henne direkt efter brottet, vilket kan förklara varför ingen verkar sett en bil stå stilla på Ekuddenvägen under brottet.
> Hans mamma "Hannas" vittnesmål är konstigt. Varför träder hon inte fram med sitt riktiga namn, S*nja? Varför uppträder hon så nervöst när ugglan ringer?
> P*d*r passar väldigt bra in på GM profil. Han är betydligt äldre än Helena och har ett mer utvecklat konsekvenstänk. Han har dessutom efter brottet drabbats av psykisk ohälsa och alkoholproblem och levt ett väldigt tillbakadraget liv.

Mina frågor:
1.Vilken/vilka bilar hade eller förfogade PeFo över vid tiden för brottet?
2. Vad jobbade PeFo med vid tiden för brottet? Han blev sedan tidig sjukpensionär.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag kände inte Ped#er men skumläste lite i tråden här på FB om mordet på honom. Kommer ihåg att jag läst om det tidigare.
Där får man en personbeskrivning av Ped#er.
Vet du något om när han hamnade i missbruk? Hade han psykisk ohälsa redan som barn?
Det står att han hade vänner bland alla kategorier. Han var betydligt äldre än Helena men vet du om de kände varandra?
Var han också troende?

Kan inte fatta att det inte ringer några klockor hos mig gällande hans namn och bild är ju svårt när han är bortgångnen.

Med tanke på hans ålder så borde Sonj#a ha uppnått en ganska hög ålder idag. Vad roligt för henne att hennes minne är så stabilt trots detta. Man märker själv att åldern verkar angripa minnet allra först men givetvis är det inte så med alla.

Vill tillägga att jag tycker faktiskt att det är högst olämpligt att som privatperson ringa en äldre dam och leka förhörsledare. Obehagligt att man gör så. Skulle inte uppskatta om någon gjort det till min mor om hon var vid liv, då hade den personen fått mig efter sig. Det är en polissak.

Jag har gått i samma skola som Peder. Kände honom inte nämnvärt, men en person jag fick mycket dåliga vibbar av. Han satt på torget vid ett tillfälle mitt på ljusan dag och skrek "jävla hora" till kvinnor.
Jag har aldrig sett Peder köra bil. Han tog sej fram på cykel. Han hade inga vänner, inga normala iaf. Han bodde i höghuset på västra vägen i ett gruppboende. Han har aldrig haft ett jobb vad jag vet. Han har vart psykiskt sjuk mer eller mindre så länge jag känt till honom. Han har aldrig haft en kvinna, förutom ett "pök" kanske, men jag betvivlar det. Han är urtypen för en kvinnomördare. Jag tyckte intensivt illa om honom o var rädd för honom. Jag hoppas på honom som gm, för jag tycker att alla andra misstänkta ska få leva ett normalt liv. Jag vill be om ursäkt till alla berörda som jag "drevat" mot. Skiter i vem som dödat Helena. Jag är övertygat att det inte var meningen att sluta så. Tack
Citera
2022-11-13, 16:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Nattfågeln du jobbar som en dålig Polis gör, låser dej fast vid vissa detaljer in i absurdum, Jenvén han skulle inte hit och Jenvén skulle inte dit, öppna för fan dina ögon och se fallet från fler vinklar.
Bevisligen så står denne Jenvén i tv och säger sej veta saker, men dessa saker har han fått av den eminenta Poliskåren i Mariestad vilka egentligen inte haft en enda siffra rätt i fallet, vad säger då så säkert hur denna legan var eller inte var, den kanske var av ett djur, eller av något annat, kan ju varit barn som lekt på platsen.

Helt omöjligt är det inte att skor och ringar planterades på fyndplatsen för att missleda Polisen (om så är fallet har mördaren minst sagt lyckats bra), vittnet Hanna är inte heller speciellt trovärdig, plocka bort hennes ord och andra scenarion är fullt möjliga.

Det måste väl ändå vara en betydligt smartare metodik att försöka bygga upp ett sannolikt scenario utifrån det som vi vet i stället för att ödsla tid på teorier som det inte finns minsta stöd för? Man måste hålla isär möjligheter och sannolikheter. Det är naturligtvis fullt möjligt att Carl XVI Gustaf är gärningsmannen, men hur sannolikt är det?

Jag tror att nästan alla anser att skor och ringar inte är utplacerade i efterhand. Jenvén tror det inte, och inte ens GW Persson tror det. Skorna, ringarna, legan, hjulspåren i sanden och rivstartmärket på asfalten inne på lekplatsen avsattes under händelsen, och talar sitt tydliga språk. Det är helt enkelt så många parametrar i kombination som ger oss det mest sannolika händelseförloppet. Vi kan faktiskt plocka bort "Hanna", om du vill. Hon är egentligen bara intressant om hennes utsaga om två upprörda mansröster är korrekt. Vi kan till och med plocka bort "Killarna", eftersom deras utsaga egentligen bara ger oss en liten, svag ledtråd om vilken bil som användes.
Citera
2022-11-13, 16:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det måste väl ändå vara en betydligt smartare metodik att försöka bygga upp ett sannolikt scenario utifrån det som vi vet i stället för att ödsla tid på teorier som det inte finns minsta stöd för? Man måste hålla isär möjligheter och sannolikheter. Det är naturligtvis fullt möjligt att Carl XVI Gustaf är gärningsmannen, men hur sannolikt är det?

Jag tror att nästan alla anser att skor och ringar inte är utplacerade i efterhand. Jenvén tror det inte, och inte ens GW Persson tror det. Skorna, ringarna, legan, hjulspåren i sanden och rivstartmärket på asfalten inne på lekplatsen avsattes under händelsen, och talar sitt tydliga språk. Det är helt enkelt så många parametrar i kombination som ger oss det mest sannolika händelseförloppet. Vi kan faktiskt plocka bort "Hanna", om du vill. Hon är egentligen bara intressant om hennes utsaga om två upprörda mansröster är korrekt. Vi kan till och med plocka bort "Killarna", eftersom deras utsaga egentligen bara ger oss en liten, svag ledtråd om vilken bil som användes.

Tycker du att det funkat bra att låsa sej vid detta, 30 år har gått, att inte ens vilja ge andra scenarion en möjlighet är inget annat än svagbegåvat.
Ponera att brottet skett på annan plats, GM måste då fullständigt älska dej och ditt engagemang här i tråden.
Citera
2022-11-13, 16:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag kände inte Ped#er men skumläste lite i tråden här på FB om mordet på honom. Kommer ihåg att jag läst om det tidigare.
Där får man en personbeskrivning av Ped#er.
Vet du något om när han hamnade i missbruk? Hade han psykisk ohälsa redan som barn?
Det står att han hade vänner bland alla kategorier. Han var betydligt äldre än Helena men vet du om de kände varandra?
Var han också troende?

Kan inte fatta att det inte ringer några klockor hos mig gällande hans namn och bild är ju svårt när han är bortgångnen.

Med tanke på hans ålder så borde Sonj#a ha uppnått en ganska hög ålder idag. Vad roligt för henne att hennes minne är så stabilt trots detta. Man märker själv att åldern verkar angripa minnet allra först men givetvis är det inte så med alla.

Vill tillägga att jag tycker faktiskt att det är högst olämpligt att som privatperson ringa en äldre dam och leka förhörsledare. Obehagligt att man gör så. Skulle inte uppskatta om någon gjort det till min mor om hon var vid liv, då hade den personen fått mig efter sig. Det är en polissak.

Min fetning: Det finns en anledning till varför jag och några med mig ringer folk, och du tog upp orsaken i ditt inlägg: "Polissak". Vi vet ju att polisen inte har gjort mycket rätt i det här fallet. Bra då att vi är några som försöker stämma av saker innan det är för sent. Min kontakt med "Hanna" ledde till Lockerudsvittnet, vars vittnesmål jag vet att Peter Thylén särskådade en extra gång efter det att han på mitt initiativ hade blivit uppdaterad om det. Min kontakt med Lockerudsvittnet ledde till vittnet på Norra Kolarestigen - ett vittne som enligt egen utsago aldrig hade varit kontakt med polisen. Jag vet att Peter Thylèn fick kännedom om det vittnet med namn och allt, också på mitt initiativ.

Jag tycker att du ska visa lite mer tacksamhet.
Citera
2022-11-13, 17:09
Medlem
knäppte några bilder i somras.

https://imgur.com/a/VYwVBu3
Citera
2022-11-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
(FB) Misstänkt mord i Mariestad
Tack för att du länkade. Slarvigt av mig att inte göra det. Schysst!
Citera
2022-11-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle
Jag har gått i samma skola som Peder. Kände honom inte nämnvärt, men en person jag fick mycket dåliga vibbar av. Han satt på torget vid ett tillfälle mitt på ljusan dag och skrek "jävla hora" till kvinnor.
Jag har aldrig sett Peder köra bil. Han tog sej fram på cykel. Han hade inga vänner, inga normala iaf. Han bodde i höghuset på västra vägen i ett gruppboende. Han har aldrig haft ett jobb vad jag vet. Han har vart psykiskt sjuk mer eller mindre så länge jag känt till honom. Han har aldrig haft en kvinna, förutom ett "pök" kanske, men jag betvivlar det. Han är urtypen för en kvinnomördare. Jag tyckte intensivt illa om honom o var rädd för honom. Jag hoppas på honom som gm, för jag tycker att alla andra misstänkta ska få leva ett normalt liv. Jag vill be om ursäkt till alla berörda som jag "drevat" mot. Skiter i vem som dödat Helena. Jag är övertygat att det inte var meningen att sluta så. Tack
Tack för att du ger en tydligare bild av honom.
Citera
2022-11-13, 20:53
Medlem
BlackPetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Bratis för ett bra inlägg, önskar också att Ugglan inte flyger på mig direkt när hen läser nedanstående. Hoppas att några användare från Mariestad kan hjälpa till att besvara nedanstående frågor. Jag har zoomat in på tre vittnesuppgifter:
1. Carina som ser en bil stående parkerad på cykelvägen i närheten av Vikingavägen kl 3.30.
2. Vittnet som ser en man springa söderut från sjukhusparkeringen vid kl 4.20.
3. Vittnet som enligt Gatsten ser en vit mindre bil köra ner mot de två sista husen på Lockerudsvägen nuvarande Mariegärdesväg i hög fart kring kl 2.45-3.00.

Det finns en person som har stark anknytning till dessa platser och som har blivit förbisedd av polisen. Han har nämnts endast som hastigast i tråden utan att misstankar riktas mot honom. Det handlar om P*d*r Fors*ll *=e (född 1958, mördad 2009).

I mitt tycke är han potentiell GM. Anledlingarna till mina misstankar:
> Han är mycket bekant i området.
> Han är så vitt jag kan se den enda som passar in på vad carinavittnet har sett, observationen vid lockerudsvägen/mariegärdesväg samt observationen vid sjukhusparkeringen. Jag tänker att han efter brottet byter bil alternativt hämtar material i sin lägenhet på dåvarande lockerudsvägen 35 (ett av de intressanta husen enligt Gatsten). Kring 3.30 hämtar han material i sin mammas bostad på vikingavägen och parkerar sin bil då där på cykelvägen. Det gör den observationen plötsligt mer logiskt. Slutligen parkerar han vid sjukhuset och springer hem för att inte bli sedd eller för att det var fullt på parkeringen.
> Hans mamma bodde så nära brottsplatsen att han kan ha kommit till fots och hämtat en bil hos henne direkt efter brottet, vilket kan förklara varför ingen verkar sett en bil stå stilla på Ekuddenvägen under brottet.
> Hans mamma "Hannas" vittnesmål är konstigt. Varför träder hon inte fram med sitt riktiga namn, S*nja? Varför uppträder hon så nervöst när ugglan ringer?
> P*d*r passar väldigt bra in på GM profil. Han är betydligt äldre än Helena och har ett mer utvecklat konsekvenstänk. Han har dessutom efter brottet drabbats av psykisk ohälsa och alkoholproblem och levt ett väldigt tillbakadraget liv.

Mina frågor:
1.Vilken/vilka bilar hade eller förfogade PeFo över vid tiden för brottet?
2. Vad jobbade PeFo med vid tiden för brottet? Han blev sedan tidig sjukpensionär.

Detta förklarar ju alla konstigheter runt ”Hannas” vittnesmål. Kände inte till denna PeFo förrän jag läste ditt inlägg.

Vart skulle PeFo gjort av en kropp?
Citera
2022-11-14, 08:46
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterRulle

Har denna individ förekommit i utredningen tidigare eller är detta helt nytt?
Citera
2022-11-14, 09:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Fakta.
Han träffade på en bekant som varit med sin flickvän i hennes trappuppgång i centrala Mariestad. Han avvek där ifrån 03.15. De båda stötte på varandra på Stockholmsvägen i höjd med Snickaregatan. Den bekantar bor längre upp på Stockholmsvägen. Bor kvar där än idag.

Citat:
6-700 meter enl Maps.
Den bekante skall ha kommit ikapp. Dem hade sällskap den sista biten innan KM aviker höger hemåt. Vad som sas och hur KM agerande var, har vi ingen aning om.
Med detta vittnesmål så borde KM lämnat torget med omnejd runt kl.03.00 till 03.10. Tror mer på 03.00 om man är berusad.

Citat:
Har svårt att se honom på bron ja.
Och att han skulle ha gjort närmande på HA finner jag också väldigt konstigt, att inte detta har kommit fram tidigare, då flera av deras gemensamma vänner befanns sig på stadt samtidigt.

Enl det sk brovittnet skulle mannen vara klädd i ljusa kläder. Av källa skall KM ha haft på sig jeans och en mörk jacka och någon form av tenniströja (piké). Om han bar glasögon så skall dessa ha varit av rundmodell. Men han kan även följ HA en bit. Vem vet.
Jag har tyvärr ingen aning om mmpg.

Om vi tittar på de två översta citaten och det av mig fetade så ser vi att PW70s källa stämmer väldigt bra med verkligheten då. Detta såg vi i "Att lösa ett mord". Beträffande tidsuppgifterna är ju inte de preciserade exakt heller av kompisen Henr*k A.

Då håller jag det inte heller som otänkbart att det sista citatet också kan stämma med verkligheten. Jag får som sagt väldigt svårt att se KM som den stenhårt limmande personen som skulle varit som en magnet på Helena den kvällen på Stadt. Han ringer ju sin sambo även två gånger på natten, bara det är ju ett tecken på lojalitet. Om han hade ringt henne för han hade kommit på, som riktigt tankad att han gjort något dumt inne på Stadt tror jag inte på.

Jag börjar tro att det kan ha blivit en sammanblandning av personerna inne på Stadt. Sammanblandning av den kanske riktige pilotmannen. En som hade slipade pilotglasögon vid denna tid trots att det blivit omodernt, var PV/PF, som jag nämnt förut. Denna uppgift fick jag i PM av den Mariestadsbo som jag har nämnt tidigare. Kan det i själva verket ha varit PV/PF som var MMPG och även eventuellt den fjärde passageraren i taxibussen från Töreboda ? Jag vill dock självklart understryka att "Den fjärde passageraren" och "mannen i pilotglasögon" inte behöver vara samma person givetvis.

Om PV/PF var MMPG kan han även gått på bron med Helena, för hans föräldrahem låg på samma sida ån som Helenas hem. Detta gjorde då inte KMs hem som vi vet.
Senast redigerad av IB03 2022-11-14 kl. 09:50.
Citera
2022-11-14, 09:28
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Björ*n Wallber*g flydde Mariestad en tid efter att Helena försvunnit.
Han började att leva ett väldigt destruktivt liv.
Han har en stuga utanför Mariestad, ev på Dillö?!

Han drogade redan under tiden för försvinnandet men tappade inte kontrollen föränn efteråt, av någon anledning.... Han bör ej räknas bort! Många frågetecken kring honom och det gick faktiskt rykten om att han var inblandad, trots sina tappra insatser i sökande! En nära vän till Björ*n var son till högt uppsatt polis i Mariestad.
Jag har kortat ner.

Vet någon för övrigt vem denne nära vän till BW som hade en far som var högt uppsatt polis i Mariestad ?
Senast redigerad av IB03 2022-11-14 kl. 09:51.
Citera
2022-11-14, 12:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har kortat ner.

Vet någon för övrigt vem denne nära vän till BW som hade en far som var högt uppsatt polis i Mariestad ?

Kan den högt uppsatte polisen vara tidigare polismästaren i Mariestad, Bjö* Rodé*? Jag vet inte om han hade någon son, men en dotter som var gift med en kille, Pete*, som tog hennes efternamn vid giftermålet, har jag för mig. Den killen var någon slags chef på Stadshotellet (restaurangen?). Jag vet dock inte om han var nära vän till BW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in