2022-11-13, 02:21
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Nattfågeln du jobbar som en dålig Polis gör, låser dej fast vid vissa detaljer in i absurdum, Jenvén han skulle inte hit och Jenvén skulle inte dit, öppna för fan dina ögon och se fallet från fler vinklar.
Bevisligen så står denne Jenvén i tv och säger sej veta saker, men dessa saker har han fått av den eminenta Poliskåren i Mariestad vilka egentligen inte haft en enda siffra rätt i fallet, vad säger då så säkert hur denna legan var eller inte var, den kanske var av ett djur, eller av något annat, kan ju varit barn som lekt på platsen.

Helt omöjligt är det inte att skor och ringar planterades på fyndplatsen för att missleda Polisen (om så är fallet har mördaren minst sagt lyckats bra), vittnet Hanna är inte heller speciellt trovärdig, plocka bort hennes ord och andra scenarion är fullt möjliga.

Jenven gör inget fel i detta då han kom in i utredningen långt senare.
Allt snurr om legans form är oväsentligt.
1992 fanns ej teknik för att säkra dna på det sätt som i dag vid kroppslig beröring.
Däremot en fullbordad våldtäkt är en helt annan sak.
Varför ta med sig kroppen om det bara är ett mord eller dråp?
Snarare dråp då mord inses vara planerat vilket i detta fall inte borde vara fallet.
Vittnet som hör skrik och upplever två mansröster samt Helenas?
En kvinnoröst som skriker att " ni får inte göra så här"..... om det nu är så?
Sandalerna hittas till höger samt vänster en bit in på stigen, men ringar samt kosmetika hittas precis bredvid dom spår från en bil som stod vid lekparken.
Hade Helena ryggsäcken på sig när hon gick eller bar hon den i handen?
Bilen borde varit parkerad vid början av stigen mot staden?
Efter överfallet så har gärningsmannen eller männen sprungit tillbaka och åkt runt till rätt sida.
Hur lång är denna stig?
Om den typ är 100 till 200 meter så är det väl ingen match att bära en 22 årig kropp över axeln tillbaka?
Varför fick inte kroppen bara ligga kvar ?
Citera
2022-11-13, 03:04
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Jenven gör inget fel i detta då han kom in i utredningen långt senare.
Allt snurr om legans form är oväsentligt.
1992 fanns ej teknik för att säkra dna på det sätt som i dag vid kroppslig beröring.
Däremot en fullbordad våldtäkt är en helt annan sak.
Varför ta med sig kroppen om det bara är ett mord eller dråp?
Snarare dråp då mord inses vara planerat vilket i detta fall inte borde vara fallet.
Vittnet som hör skrik och upplever två mansröster samt Helenas?
En kvinnoröst som skriker att " ni får inte göra så här"..... om det nu är så?
Sandalerna hittas till höger samt vänster en bit in på stigen, men ringar samt kosmetika hittas precis bredvid dom spår från en bil som stod vid lekparken.
Hade Helena ryggsäcken på sig när hon gick eller bar hon den i handen?
Bilen borde varit parkerad vid början av stigen mot staden?
Efter överfallet så har gärningsmannen eller männen sprungit tillbaka och åkt runt till rätt sida.
Hur lång är denna stig?
Om den typ är 100 till 200 meter så är det väl ingen match att bära en 22 årig kropp över axeln tillbaka?
Varför fick inte kroppen bara ligga kvar ?

Menar inte att Jenvén gör fel, men eftersom Kling och Klang höll i utredningen i dess linda så vet vi ju absolut inget om denna legans vara eller icke vara.
Hannas vittnesmål tror jag inte riktigt på, hade det varit sanning skulle hon lämnat dessa uppgifter vid dörrknackningen, eller rättare sagt agerat omdedelbart när hon kom hem. För hon säger ju efteråt att hon helt säkert kände igen Hs röst, ytterst märkligt och tveksamt vittnesmål. Som sagt plocka bort det och plötsligt är fyndplatsen inte alls så säkert dito med brottsplatsen.
Citera
2022-11-13, 12:13
Medlem
Tanken slår mig ofta, att för att utge sig för att vara journalist och ha noll vidd i tänket utan att man kör enkelspårig och blir motstridiga mot dem som ej går samma väg så behöver man ha en extremt dålig självinsikt om man inte vill måla ut sig till en idiot och det är ju raka motsatsen till vad natt fågeln vill, han ser gärna att måla ut andra till idioter.
Med de få fakta finns oändliga möjligheter och att dela teorier så ser man också möjligheterna.
Jag önskar att alla kände sig välkomna med sina teorier utan att backa för att de inte orkar bli påhoppade. Jag önskar att fler Mariestadsbor kunde ge sig till känna i tråden och berätta om saker som de funderat över genom åren.
Konstigheter som varit med olika personer runt och kring Helenas tragiska försvinnande.
De som sett dokumentären och upprörts av polisarbete som faktiskt uteblivit och varit bristfälligt, hjälp till här.
De snackar om att detta kommer rinna ut i sanden nu, det tycker inte jag att man ska acceptera.
Vi behöver nya skribenter som hjälper oss här, som var med på den tiden då detta hände. Eller kanske något barn till någon som var med, anhörig, som hört erättats om saker som inte yppats mer än i hög funderingar hemma.
Fler pusselbitar.
Helena hade många vänner. Var är de nu? Här finns intresse att spåna vidare, hitta den som bragt Helena om livet och gett hennes familj en livslång sorg och saknad.
De som bett er vara tysta för 30år sedan är samma personer som på 30 år inte gjort mycket rätt för att lösa detta. Det är dags att hjälpas åt och bryta tystnaden så kom igen!
Senast redigerad av Bratis 2022-11-13 kl. 12:18.
Citera
2022-11-13, 12:20
Medlem
Tack Bratis för ett bra inlägg, önskar också att Ugglan inte flyger på mig direkt när hen läser nedanstående. Hoppas att några användare från Mariestad kan hjälpa till att besvara nedanstående frågor. Jag har zoomat in på tre vittnesuppgifter:
1. Carina som ser en bil stående parkerad på cykelvägen i närheten av Vikingavägen kl 3.30.
2. Vittnet som ser en man springa söderut från sjukhusparkeringen vid kl 4.20.
3. Vittnet som enligt Gatsten ser en vit mindre bil köra ner mot de två sista husen på Lockerudsvägen nuvarande Mariegärdesväg i hög fart kring kl 2.45-3.00.

Det finns en person som har stark anknytning till dessa platser och som har blivit förbisedd av polisen. Han har nämnts endast som hastigast i tråden utan att misstankar riktas mot honom. Det handlar om P*d*r Fors*ll *=e (född 1958, mördad 2009).

I mitt tycke är han potentiell GM. Anledlingarna till mina misstankar:
> Han är mycket bekant i området.
> Han är så vitt jag kan se den enda som passar in på vad carinavittnet har sett, observationen vid lockerudsvägen/mariegärdesväg samt observationen vid sjukhusparkeringen. Jag tänker att han efter brottet byter bil alternativt hämtar material i sin lägenhet på dåvarande lockerudsvägen 35 (ett av de intressanta husen enligt Gatsten). Kring 3.30 hämtar han material i sin mammas bostad på vikingavägen och parkerar sin bil då där på cykelvägen. Det gör den observationen plötsligt mer logiskt. Slutligen parkerar han vid sjukhuset och springer hem för att inte bli sedd eller för att det var fullt på parkeringen.
> Hans mamma bodde så nära brottsplatsen att han kan ha kommit till fots och hämtat en bil hos henne direkt efter brottet, vilket kan förklara varför ingen verkar sett en bil stå stilla på Ekuddenvägen under brottet.
> Hans mamma "Hannas" vittnesmål är konstigt. Varför träder hon inte fram med sitt riktiga namn, S*nja? Varför uppträder hon så nervöst när ugglan ringer?
> P*d*r passar väldigt bra in på GM profil. Han är betydligt äldre än Helena och har ett mer utvecklat konsekvenstänk. Han har dessutom efter brottet drabbats av psykisk ohälsa och alkoholproblem och levt ett väldigt tillbakadraget liv.

Mina frågor:
1.Vilken/vilka bilar hade eller förfogade PeFo över vid tiden för brottet?
2. Vad jobbade PeFo med vid tiden för brottet? Han blev sedan tidig sjukpensionär.
Senast redigerad av Skvagg 2022-11-13 kl. 12:22.
Citera
2022-11-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tack Bratis för ett bra inlägg, önskar också att Ugglan inte flyger på mig direkt när hen läser nedanstående. Hoppas att några användare från Mariestad kan hjälpa till att besvara nedanstående frågor. Jag har zoomat in på tre vittnesuppgifter:
1. Carina som ser en bil stående parkerad på cykelvägen i närheten av Vikingavägen kl 3.30.
3. Vittnet som enligt Gatsten ser en vit mindre bil köra ner mot de två sista husen på Lockerudsvägen nuvarande Mariegärdesväg i hög fart kring kl 2.45-3.00.

Det finns en person som har stark anknytning till dessa platser och som har blivit förbisedd av polisen. Han har nämnts endast som hastigast i tråden utan att misstankar riktas mot honom. Det handlar om P*d*r Fors*ll *=e (född 1958, mördad 2009).

> Han är så vitt jag kan se den enda som passar in på vad carinavittnet har sett, observationen vid lockerudsvägen/mariegärdesväg samt observationen vid sjukhusparkeringen. Jag tänker att han efter brottet byter bil alternativt hämtar material i sin lägenhet på dåvarande lockerudsvägen 35 (ett av de intressanta husen enligt Gatsten). Kring 3.30 hämtar han material i sin mammas bostad på vikingavägen och parkerar sin bil då där på cykelvägen. Det gör den observationen plötsligt mer logiskt. Slutligen parkerar han vid sjukhuset och springer hem för att inte bli sedd eller för att det var fullt på parkeringen.
> Hans mamma bodde så nära brottsplatsen att han kan ha kommit till fots och hämtat en bil hos henne direkt efter brottet, vilket kan förklara varför ingen verkar sett en bil stå stilla på Ekuddenvägen under brottet.
> Hans mamma "Hannas" vittnesmål är konstigt. Varför träder hon inte fram med sitt riktiga namn, S*nja? Varför uppträder hon så nervöst när ugglan ringer?
> P*d*r passar väldigt bra in på GM profil. Han är betydligt äldre än Helena och har ett mer utvecklat konsekvenstänk. Han har dessutom efter brottet drabbats av psykisk ohälsa och alkoholproblem och levt ett väldigt tillbakadraget liv.

Mina frågor:
2. Vad jobbade PeFo med vid tiden för brottet? Han blev sedan tidig sjukpensionär.
Jag kände inte Ped#er men skumläste lite i tråden här på FB om mordet på honom. Kommer ihåg att jag läst om det tidigare.
Där får man en personbeskrivning av Ped#er.
Vet du något om när han hamnade i missbruk? Hade han psykisk ohälsa redan som barn?
Det står att han hade vänner bland alla kategorier. Han var betydligt äldre än Helena men vet du om de kände varandra?
Var han också troende?

Kan inte fatta att det inte ringer några klockor hos mig gällande hans namn och bild är ju svårt när han är bortgångnen.

Med tanke på hans ålder så borde Sonj#a ha uppnått en ganska hög ålder idag. Vad roligt för henne att hennes minne är så stabilt trots detta. Man märker själv att åldern verkar angripa minnet allra först men givetvis är det inte så med alla.

Vill tillägga att jag tycker faktiskt att det är högst olämpligt att som privatperson ringa en äldre dam och leka förhörsledare. Obehagligt att man gör så. Skulle inte uppskatta om någon gjort det till min mor om hon var vid liv, då hade den personen fått mig efter sig. Det är en polissak.
Citera
2022-11-13, 13:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Mina frågor:

Om det var PeFo som parkerade bilen på cykelvägen, borde då inte Carina som bodde på samma gata som "Hanna" ha känt igen bilen?.
Citera
2022-11-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag kände inte Ped#er men skumläste lite i tråden här på FB om mordet på honom. Kommer ihåg att jag läst om det tidigare.
Vet du något om när han hamnade i missbruk? Hade han psykisk ohälsa redan som barn?
Det står att han hade vänner bland alla kategorier. Han var betydligt äldre än Helena men vet du om de kände varandra?
Var han också troende?

Kan inte fatta att det inte ringer några klockor hos mig gällande hans namn och bild är ju svårt när han är bortgångnen.

Med tanke på hans ålder så borde Sonj#a ha uppnått en ganska hög ålder idag. Vad roligt för henne att hennes minne är så stabilt trots detta. Man märker själv att åldern verkar angripa minnet allra först men givetvis är det inte så med alla.

Vill tillägga att jag tycker faktiskt att det är högst olämpligt att som privatperson ringa en äldre dam och leka förhörsledare. Obehagligt att man gör så. Skulle inte uppskatta om någon gjort det till min mor om hon var vid liv, då hade den personen fått mig efter sig. Det är en polissak.
Jag kände honom inte. Mina misstankar grundar sig främst på hur bilen har rört sig i närområdet. Speciellt parkeringen vid cykelvägen och sjukhuset kan förklaras utifrån detta scenario. Sedan är hans mammas utsago ganska konstigt och ologiskt på flera punkter. Hon skulle med all sannolikhet ha stött på bilen på cykelvägen under den tiden hon var ute om hennes uppgifter är sanna. Dessutom, hör man kvinnoskrik på natten går man inte och lägger sig utan ringer polisen eller erbjuder hjälp.
Citera
2022-11-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om det var PeFo som parkerade bilen på cykelvägen, borde då inte Carina som bodde på samma gata som "Hanna" ha känt igen bilen?.
Det är något som jag också funderade på. Kom han kanske normalt till fots till mamman? Det var ju inte långt att gå, lite längre med bilen. Eller så var det därför han bytte bil hemma.
Citera
2022-11-13, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Var han också troende?

Intressant. Har du möjlighet att länka till tråd? Fanns något motiv för detta mord?
Citera
2022-11-13, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Intressant. Har du möjlighet att länka till tråd? Fanns något motiv för detta mord?

(FB) Misstänkt mord i Mariestad
Citera
2022-11-13, 15:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
menar du kanske Fyllevägen från Lugnås och in...?

Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Ja

Vad säger du Ugglan ? Här tänker jag på inlägget av Viking711... Vi får se då.
Senast redigerad av IB03 2022-11-13 kl. 15:54.
Citera
2022-11-13, 15:49
Medlem
IB03s avatar
När ni ändå diskuterar Ped*r Forse*l , var inte vittet "Hannas" (S*nja E*n) man och Ped*rs far då, polis ? Eller hur var det med det egentligen ? Någon som vet detta ?

Beträffande hårfärgen på PeFo , så har jag för mig att han var mörk efter att ha sett en bild på nätet av honom för ett tag sen. Någon som kan bekräfta detta. Jag tänker på mannen vid sjukhusparkeringen 4.20 som skulle varit mer ljus än mörk.
Senast redigerad av IB03 2022-11-13 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in